pro tisk přednášek použijte nabídku tisku v ovládacím bloku
Slide c.  29

relační vrstva •       úkoly relační vrstvy: –     vést relace a řídit dialog –     zajišťovat synchronizaci –     podporovat transakce –     zajišťovat bezpečnost –     …… •       Co jsou relace? •       analogie s telefonním hovorem: –     vytočení tel. čísla a navázání spojení (telefonní hovor) odpovídá transportnímu spojení –     dialog vedený po telefonu odpovídá relaci •     dialog lze vést i jiným způsobem, než jen po telefonu (např. písemně, vysílačkami, ....) •     jeden telefonní hovor (transportní spojení) může být postupně využit pro více různých dialogů (relací) •     jeden dialog (relace) může pokračovat i přes více po sobě jdoucích tel. hovorů (transportních spojení –     obecně (vedení relací): •     jednu relaci lze vést prostřednictvím více (transportních) spojení •     prostřednictvím jednoho transportního spojení lze vést více relací (dialogů) –     relace (dialogy) mohou být: –    plně duplexní –    poloduplexní – je třeba vhodně řídit –     ochrana přes zablokováním vzájemné komunikace •     starvation (vyhladovění): obě strany čekají na reakci té druhé •     constipation (zácpa): obě strany se snaží něco odeslat, a žádná nepřijímá –     podpora transakcí •     podpora nedělitelných skupin operací (transakcí), two-phase committ atd.