Je BLESKmobil produkt, značka nebo operátor?
Ani po měsíci od jeho startu není jasné, co je nový BLESKmobil vlastně zač. Sám sebe prezentuje jednou jako produkt, jindy jako operátora, ale nejčastěji se chová jako značka – kterou někdo vlastní a propaguje, a někdo jiný používá k poskytování svých služeb.
Nový BLESKmobil to rozhodně nemá lehké. Ledva vstoupil na trh, už ho odbornější média začala propírat skoro tak důkladně, jak bulvár rozebírá každý úlet kdejaké místní celebrity. A nejspíše to ani nesouvisí s tím, jaké jméno má ve svém názvu. Spíše je to důsledek toho, jak se sám chová a co o sobě a svém fungování říká, či naopak neříká.
Hádka o statut BLESKmobilu vypukla hned po jeho skutečném vstupu na trh (k 7.11.2012) zejména v souvislosti s tím, co říkají jeho Všeobecné podmínky. Připomeňme si, že podle nich je poskytovatelem služeb pod značkou BLESKmobil společnost Telefónica CR, a nikoli společnost Ringier Axel Springer. Ta sice značku BLESKmobil vlastní (resp. má o ni zažádáno u ÚPV), ale jinak zajišťuje pouze marketing a prodej služeb, poskytovaných pod touto značkou přímo Telefónikou Czech Republic.
Přesto Ringier zpočátku tvrdil, že on sám je operátorem. To když novinářům rozdával materiály, ve kterých se skvěla jednoduchá rovnice:
Ringier Axel Springer CZ = první GSM virtuální operátor v ČR
Aby ale Ringier mohl být operátorem a mohl sám poskytovat nějaké služby elektronických komunikací, musel by být registrován u ČTÚ jako podnikatel v elektronických komunikacích. A to není. A jak sám říká, ani být nehodlá.
Že by tedy nakonec bylo nejblíže pravdě to, co je zákazníkům vtloukáno do hlavy na webu samotného BLESKmobilu? Tedy že BLESKmobil je konkrétní služba, resp. produkt:
BLESKmobil je předplacená SIM karta
Čím argumentuje poslanec Husák?
Do diskuse o tom, zda Ringier a/nebo BLESKmobil je či není virtuálním mobilním operátorem, znovu přispěl minulý pátek poslanec a předseda sněmovního Podvýboru pro elektronické komunikace a ICT průmysl Jan Husák.
Ten již dříve kritizoval nový BLESKmobil za to, že „není ani první, ani levný, ani virtuální“. Přesto Český telekomunikační úřad (ČTÚ) počátkem listopadu připustil, že se i přesto jedná o virtuálního operátora.
Teď to poslanec Husák možná chtěl ČTÚ vrátit, resp. vyvrátit regulátorovi jeho názor, a to odkazem na jeho vlastní klasifikaci poskytovatelů mobilních služeb elektronických komunikací, kterou ČTÚ vydal ve své lednové monitorovací zprávě. Pravdou je, že v ní je „virtuální mobilní operátor“ (zkratkou MVNO, Mobile Virtual Network Operator) definován způsobem, který BLESKmobil skutečně nemůže naplňovat. Již jen kvůli tomu, že MVNO má mít přímý vztah se zákazníkem a sám mu poskytuje své služby, což u Ringieru naplněno není (jelikož uživatel BLESKmobilu je zákazníkem Telefóniky).
Z toho pak poslanec Husák dovodil, že
nově nabízená služba BleskMobil není plnohodnotným virtuálním operátorem, ale prostým přeprodejcem služeb.
Nechme stranou takové detaily, jako srovnávání jablek s hruškami (služby s operátorem/přeprodejcem) a zastavme se raději u toho podstatného: ani zmíněná monitorovací zpráva si zbytečně nehraje se slovíčky, a za „virtuální operátory“ považuje celou širokou škálu subjektů. Kromě „virtuálních mobilních operátorů (MVNO)“ i takové, které jsou pouhými „poskytovateli služeb“ (SP, Service Provider) či „prostými přeprodejci“ (SR, Simple Reseller). A sem už společnost Ringier patří – alespoň tehdy, když se prezentuje jako tzv. značkový přeprodejce (Branded Reseller).
Sám ČTÚ dokonce říká, že právě oněch dvou nejnižších forem (Service Provider a Simple Reseller) je v praxi nejvíce:
Ve světě funguje velké množství virtuálních operátorů a obecně je možno považovat za nejrozšířenější poslední dvě formy, které vznikaly především na komerčním základě
Co je podstatné?
Nechme tedy stranou to, zda BLESKmobil je operátor či jen přeprodejce, nebo naopak produkt, služba či značka. Podstatné je něco jiného: jaký je potenciál BLESKmobilu ovlivnit dění na trhu? Jak zahýbal s konkurencí?
Po prvním měsíci fungování nového BLESKmobilu je ještě příliš brzy na nějaká konkrétní čísla. Ani Ringier, ani Telefónica zatím nezveřejnili žádné údaje, a k dispozici zatím nejsou ani údaje o počtu přenesených čísel (k BLESKmobilu, fakticky tedy k Telefónice). Pokud by se dalo soudit podle nejrůznějších diskusí na Internetu, pak nabídka BLESKmobilu si získala jak své zaryté příznivce, oceňující 2,50 Kč za minutu jako výrazné zlevnění, tak i své odpůrce, argumentující podstatně nižším hovorným u nejrůznějších neveřejných a firemních tarifů, sjednaných v aukci.
Co už ale po měsíci hodnotit lze, jsou změny u konkurentů BLESKmobilu. Konkrétně T-Mobile i Vodafone jakoby „dorovnali“ nabídku BLESKmobilu a také inzerují volání ze svých předplacených karet za 2,50 Kč za minutu. Ovšem jen po velmi omezenou dobu (jen do 31.1.2013), a jen u některých svých služeb. Někdy i s nutností splnit konkrétní podmínky (například dobít nejméně 300 Kč a poslat aktivační SMSku).
A Telefónica? Ta zatím nic „nedorovnávala“. Ostatně, proč také? Když pod tenkou marketingovou slupkou jménem BLESKmobil se fakticky nachází právě ona ….