Vyšlo na Lupě, 15.1.2007
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b07/b0115001.php3

Stalo se: Dana Bérová nastupuje do společnosti Gartner

Bývalá ministryně informatiky Dana Bérová nastupuje jako Business Development Director do konzultační společnosti Gartner Inc. Co ukazuje "křivka humbuku", právě od Gartnerů? ČTÚ se chystá do boje proti spamu, společně s ÚOOÚ a dalšími partnery. Volný rozšiřuje své ADSL2+ a na březen chystá spuštění své IPTV služby Volný TV.

Frekvence, s jakou se v ČR střídají vlády, v poslední době prudce roste. Tím nabývá na zajímavosti i otázka, co a jak dělají bývalí ministři, kteří odešli ze svých ministerských pozic. Minulý týden na tuto otázku za sebe odpověděla bývalá ministryně informatiky Dana Bérová: nastoupila do českého zastoupení konzultační a analytické společnosti Gartner Inc. (dříve Gartner Group), na pozici "Business Development Director", byť jen na částečný pracovní úvazek.

Sama společnost Gartner využila této příležitosti k tomu, aby se blíže představila novinářům, a skrze ně i svým potenciálním klientům. V ČR přitom má své lokální zastoupení od května 2001, a spolu se Slovenskem již získala více jak 20 klientů. Nyní uspořádala tiskovou konferenci, a na ní představila exministryni Bérovou jako novou členku svého týmu, která by měla mít na starosti právě oblast státní správy. Ta zatím není mezi tuzemskou klientelou společnosti Gartner příliš zastoupena, a právě to chce Gartner nyní změnit, i s pomocí Dany Bérové. Jak ona sama uvedla, už je na čase, aby i státní správa a hlavně lidé s rozhodovací pravomocí ve státní správě využívali nezávislé informace a mohli čerpat z bohaté studnice znalostí a zkušeností, které Gartner nabízí. Prý kdyby se včas ptali analytiků, mohli by se vyvarovat chyb a nedostávat se do slepých uliček, jak se někdy bohužel děje.

Společnost Gartner přitom působí nejen v oblasti ICT, ale i v řadě jiných oblastí (například finanční služby, pojišťovnictví, energetika atd.), a sama sebe charakterizuje především jako "dodavatele pochopení" v záležitostech, souvisejících s technologiemi ("Gartner …, delivers the technology-related insight"). V rámci konzultačních projektů nabízí svým klientům například různé "High-Level Views", jako pokladové informace a studie pro jejich rozhodování, či nezávislá posouzení, audity apod. Velmi aktivní je Gartner i na poli pořádání různých kongresů a sympozií, kde šíří své knowhow. Přitom samozřejmě klade velký důraz na vlastní nezávislost, kvůli které sám není dodavatelem žádné technologie či konkrétního řešení, a velmi dbá také na to, aby žádný jednotlivý zákazník nebyl sám zdrojem více než 3% jeho výnosů.

Křivka humbuku

Pro dokreslení toho, čím se Gartner prezentuje i vůči médiím a nejširší veřejnosti, si dovolím malou ukázku z jeho tiskových zpráv. Snad vás zaujme stejně, jako zaujala i mne. Jde o zasazení řady současných technologií do různých částí "Hype Curve", kterou vymysleli právě u Gartnerů (a kterou výstižně popsal Petr Koubský na Inside, a také přeložil jako "křivku humbuku"). Zachycuje to, jak se v čase mění viditelnosti konkrétních technologií, jejich mediální obraz, zralost a užitečnost. Konkrétní podobu této křivky vidíte na následujícím obrázku, který se vztahuje ke "spotřebitelským technologiím" a k červenci loňského roku. Na ose x běží čas, a na ose Y je mediální viditelnost příslušné technologie.

"Hype Curve" (zdroj: Gartner Inc.))

Podle tohoto hodnocení společnosti Gartner se na "vrcholu nadnesených očekávání" nachází (k červenci 2006) mobilní TV, legální P2P sítě pro stahování hudby, videotelefony (nikoli videokonferenční služby), IPTV a Media centra na bázi PC. Naopak třeba VOIP pro rezidenční zákazníky se nachází ve fázi nehlubšího propadu (deziluzí), a v další části křivky může jen stoupat. No, docela s tím souhlasím.

ČTÚ spolu s ÚOOÚ proti spamu

Toho, že spam v poslední době značně "posiluje" a začíná přerůstat hranice únosnosti, jste si v poslední době nejspíše všimli sami, skrze své poštovní schránky. A pokud snad ne, mohli jste se i zde na Lupě dočíst o tom, jak nám objemy spamu utěšeně narůstají. A celý problém spamu tak začíná nabírat novou dimenzi. Už to není jen o obtěžování lidí a vynucování si nejrůznějších "filtrovacích" řešení, ale už se stává i reálnou hrozbou pro samotnou funkčnost Internetu - tím, jak stále více zahlcuje přenosové cesty i nejrůznější poštovní servery.

Nejspíše i tyto sílící dopady na samotný chod Internetu (resp. sítí elektronických komunikací) probudily k určité aktivitě také Český telekomunikační úřad, který boj proti spamu zatím neměl přímo v náplni své práce (to má Úřad pro ochranu osobních údajů, ÚOOÚ, skrze zmocnění v zákoně č. 480/2004 Sb. o některých službách informační společnosti, byť jde jen o spam redukovaný na nevyžádaná obchodní sdělení). A tak ČTÚ spojil síly s ÚOOÚ a společně uspořádali seminář, na kterém vyzvali ke spolupráci i další subjekty:

"Rádi bychom také zahájili společné projekty, které pomohou otázky nevyžádaných obchodních sdělení řešit v souladu s mezinárodními aktivitami a závěry OECD a ITU (www.oecd-antispam.org, www.stopspamalliance.org)" vysvětlil předseda Dvořák. K tématu legislativy, vzdělávání a technickým řešením ochrany proti spamu vystoupili vedle zástupců ČTÚ, ÚOOÚ také lektoři ze společností Microsoft, Cisco a Askenet.

ČTÚ (na rozdíl od ÚOOÚ) k tomu vydal i vlastní tiskovou zprávu, kterou najdete i na jeho webu. Ovšem s jakými konkrétními návrhy ČTÚ přišel a co konkrétně zahrnuje jeho nová (společná) iniciativa, se mi dosud nepodařilo zjistit. Podle nulového mediálního ohlasu (jen jediného přetisknutí TZ na serveru Česká média) soudím, že jsem nebyl sám, kdo o celé akci nevěděl a dosud o ní nemá žádné další informace. Škoda, vždyť tady snad není důvod něco utajovat. Naopak.

Pátá monitorovací zpráva

Ještě jednou k ČTÚ: minulý týden vydal tento řad svou v pořadí již pátou monitorovací zprávu, ve které rekapituluje a hodnotí dění na tuzemském trhu elektronických komunikací. Hlavním bodem nynější páté zprávy je jeho vlastní konstatování o tom, že

během prosince završil proces ukládání nápravných opatření v návaznosti na dokončené analýzy relevantních trhů.

To je dalším významným milníkem v celé historii našich elektronických komunikací, po převzetí nového regulačního rámce, skrze nový zákon č. 127/2005 Sb. a následných analýzách relevantních trhů. Nicméně činnost regulátora tím zdaleka nekončí, protože trh musí sledovat a analyzovat nadále, a právě podle analýz i dalšího dění na našem trhu se pak může vracet i k uloženým nápravným opatřením. Kromě toho má samozřejmě na práci i další věci, již minule jsem zde popisoval například Technický plán přechodu, který také připravil ČTÚ.

Monitorovací zprávy ČTÚ tradičně obsahují kvantitativní zhodnocení určité části trhu, v podobě grafů. Tentokráte došlo na SMS a MMS zprávy během nedávných svátků. Výsledek vidíte na následujících dvou obrázcích.

Objemy přenesených SMS zpráv (zdroj: ČTÚ)

První z nich ukazuje objemy odeslaných SMS zpráv během Štědrého dne a Silvestra, a to za letošní rok i dva roky předchozí. Zajímavý je podstatně vyšší nárůst na Štedrý den, oproti Silvestru.

Objemy přenesených MMS zpráv (zdroj: ČTÚ)

Druhý obrázek pak ukazuje objemy MMS zpráv, a zde už je celkový dojem podstatně jiný. U O2 došlo letos k poměrně výraznému propadu během obou sledovaných dnů, a u T-Mobile jen k minimálnímu nárůstu. Vykládám si to tak, že MMS zprávy se mezi zákazníky zdaleka tolik "nechytají". A copak je tomu na vině? Že by je lidé nechtěli používat, neměli čím, neměli proč - nebo je důvodem jejich cena?

V poslední monitorovací zprávě je ještě jeden zajímavý obrázek, který ukazuje jak se mění (klesají) objemy hovorů v pevné síti inkumbenta, a jak se vyvíjí objem hovorů, vedených skrze volbu či předvolbu operátora. Ta vykázala největší nárůst mezi lety 2003 a 2004, kdy vzrostla z 5,49 % celkového objemu na 13,16 %. O rok později vzrostl podíl CS/CPS na 18,13 %, a v loňském roce pak vzrostl už jen minimálně, na 19,13 %. Vzhledem k tomu, že celkový objem poměrně výrazně poklesl, tak i tento malý procentuelní nárůst fakticky znamenal zmenšení objemu hovorů, vedených skrze CS/CPS (v absolutních číslech).

Objemy hlasového provozu (zdroj: ČTÚ)

Volný rozšiřuje pokrytí ADSL2+

Jedna z mála tiskových zpráv z minulého týdne informuje o tom, že společnost Volný rozšířila svou vlastní síť na bázi ADSL2+, kterou buduje na zpřístupněných místních smyčkách. Až dosud v Praze, Brně, Ostravě, Příbrami, Mladé Boleslavi a Kladně. Nově se rozšířila do Teplic, Plzně a Pardubic. Ještě do konce ledna přibude Olomouc a Hradec Králové. Ještě v lednu by tak měla pokrýt přes 30% všech pevných telefonních linek (tj. asi 800.000 linek). Cílem je pokrytí všech hlavních regionů ČR.

Na své síti pak Volný může nabízet rychlejší přístupk Internetu, než s jakým se zatím můžeme setkat u ostatních operátorů. Dnes nabízí 10 Mbit/s, a teoreticky by mohl nabízet ještě podstatně více, až k cca 25 Mbit/s směrem k uživateli. Jenže zákony fyziky jsou neúprosné a říkají, že takovýchto rychlostí lze dosahovat jen na poměrně malé vzdálenosti. Takže praxe vždy bude nějakým kompromisem mezi rychlostí a dosahem, tak aby to oslovilo co možná nejvíce zákazníků. Nicméně na IPTV v podání Volného, byť s kapacitně náročnější komprimací MPEG2, by ADSL2+ mělo stačit i s dostatečnou rezervou. Volný chystá řádné komerční spuštění své IPV služby už na březen, a podle Digizone.cz si už nechal patentovat i značku Volný TV. Nabízet má dva základní programové balíčky televizních stanic, devět samostatných prémiových kanálů a skoro čtyři desítky rozhlasových stanic.