Vyšlo na Lupě, v říjnu 2004
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b04/b1000004.php3

Hlasové služby na bázi volby operátora

Možnost volby operátora se již postarala o významné snížení hovorného, zejména u meziměstských hovorů. Soutěž mezi operátory, kteří poskytují své služby skrze volbu operátora, však stále pokračuje. Rozdíly mezi nabídkami jsou jak ve výši cen, tak i ve způsobu tarifikace i v dalších podmínkách.

 

Možnost volby operátora je technickým řešením, které umožňuje zvýšit konkurenci na trhu hlasových služeb (i vytáčeného připojení k Internetu) v situaci, kdy prakticky všechny pevné telefony jsou připojeny k síti dominantního operátora (Českého Telecomu), a kdy nemá smysl budovat duplicitní přístupové sítě (natahovat nové místní smyčky, paralelně vedle již těch již existujících). Podstata volby operátora je v tom, že to co existuje pouze v jediném provedení a nemá konkurenci (tedy přístupová část sítě), se využije pouze do té míry, v jaké je to skutečně nezbytné. Naopak tam, kde konkurence již existuje, se zákazníkovi umožní svobodně volby si vybrat operátora, který bude „dále zpracovávat“ jeho hovor.

Fakticky jde o to, že když volající zákazník vytočí určité telefonní číslo, jeho hovor je nejprve veden přístupovou sítí Českého Telecomu až k nejbližší telefonní ústředně – protože zde ani jiná možnost vedení hovoru není. Ovšem právě na nejbližší telefonní ústředně se situace mění, protože odsud již hovor může „pokračovat dál“ různými cestami, přes sítě různých operátorů, kteří mohou nabízet „dokončení hovoru“ za různých podmínek, včetně různé  ceny. Možnost volby operátora tedy spočívá v tom, že volající si sám určí, který operátor má vést jeho hovor od nejbližší ústředny dále. Způsob zpoplatnění je pak takový, že volající platí za celý hovor tomu operátorovi, kterého si sám vybral. Tento operátor pak ze svého výnosu zaplatí určitý poplatek tomu operátorovi, přes jehož síť se hovor dostal na nejbližší telefonní ústřednu (tedy: Českému Telecomu).

Existují přitom dvě varianty volby operátora, označované v angličtině jako CS (Carrier Selection) a CPS (Carrier PreSelection). České ekvivalenty bohužel ještě nejsou zcela ustáleny. Zde budeme používat pojmy „individuální volba operátora“ (pro variantu CS) a „trvalá předvolba“ (pro CS). To ostatně naznačuje i hlavní rozdíl mezi nimi: u „individuální volby operátora“ musí volající pro každý hovor vždy znovu a individuálně určit, přes kterého operátora si přeje vést svůj hovor. Činí tak vytočením krátkého (čtyřmístného) číselného prefixu před každým hovorem. Naproti tomu u „trvalé předvolby“ jsou všechny hovory (až na výjimky, viz dále) automaticky vedeny přes toho operátora, kterého si volající dopředu vybral (proto: předvolba). I zde přitom lze vytočit před konkrétním hovorem krátký prefix, a dosáhnout tím jiného způsobu vedení hovoru, přes jiného operátora. Varianta „CS“ tedy má přednost před variantou „CPS“.

Možnost volby operátora, ve variantě „CS“ (individuální volba), u nás byla zavedena k 1.7.2002, zatímco varianta CPS (trvalá předvolba) až k 1.1.2003. Muselo se tak stát zákonem, který povinnost umožnit volbu operátora uložit dominantnímu operátorovi (Českému Telecomu).  Souvisí to s tím, že tato možnost otevírá prostor pro alternativní operátory, kteří tak mohou konkurovat Českému Telecomu a bojovat o koncového zákazníka s ní i mezi sebou.

Paušály, kredity a způsob zpoplatnění

            Volba operátora umožňuje (spíše ale: způsobuje) oddělení paušálních plateb za existenci pevné linky (hlavní telefonní stanice) od plateb za uskutečněné hovory. Pro obě varianty je stejné to, že volající stále platí měsíční paušál (podle zvoleného cenového programu) a svou pevnou linku Českému Telecomu, zatímco za hovory uskutečněné přes jiného operátora (skrze volbu operátora) platí přímo tomuto operátorovi. Dostává tedy dva různé účty, a to i v případě, kdy všechny své hovory vede přes jiného operátora, a hlasových služeb Českého Telecomu vůbec nevyužívá.

Pro volající, kteří chtějí důsledně využívat volbu operátora a co nejvíce svých hovorů vést přes jiné operátory než je Český Telecom, je podstatné  kolik zaplatí Českému Telecomu z pouhou existenci své pevné linky (hlavní telefonní stanice). To je dáno cenovým programem, který si daný zákazník zvolí u Českého Telecomu, a to jeho fixní složkou (měsíčním paušálem). Důležité přitom je, že cenový program Českého Telecomu s nejnižším měsíčním paušálem, HOME MINI, má volbu operátora zakázánu a nelze jej tedy použít pro volání přes jiné operátory. Někteří operátoři nezřizují volbu operátora ani majitelům programu HOME SPECIAL /který je určen pro postižené).

Dalším faktorem, který výrazně ovlivňuje využití volby operátora, je existence volných kreditů v cenových programech (tarifech) Českého Telecomu. Jejich zahrnutí přímo do fixní složky (měsíčního paušálu) fakticky znamená, že si zákazník předplatí určitý objem služeb Českého Telecomu, které může či nemusí následně čerpat. Pokud by pak zákazník skutečně vedl všechny své hovory přes jiného operátora, tyto již zaplacené služby by nevyužil a naopak si by si je znovu objednal (a zaplatil) u toho operátora, kterého si sám vybral. To pochopitelně ovlivňuje chování zákazníků, v neprospěch využití volby operátora. 

Způsob zpoplatnění, kdy uživatel platí Telecomu za existenci  své linky a zvolenému operátorovi za uskutečněné hovory, má ještě jeden významný důsledek. Dříve než koncový zákazník začne volbu operátora využívat, musí nejprve uzavřít smlouvu (smluvní vztah) s tím operátorem, kterého si zvolil – mj. i proto, aby operátor věděl, jakým způsobem mu naúčtovat provolané hovory. Teprve pak může zákazník uskutečňovat své hovory přes tohoto operátora. Pro variantu CS (individuální volba operátora) přitom připadá v úvahu to, aby uživatel uzavřel smlouvu s různými operátory a jejich služeb využíval souběžně, podle toho co je pro něj momentálně nejvýhodnější (například hovory do jedné destinace vedl přes operátora A, do jiné destinace přes operátora B atd.). Pro variantu CPS (trvalá předvolba) připadá v úvahu  již jen jeden operátor (protože na telefonní ústředně dochází k trvalému přesměrování všech hovorů do sítě tohoto operátora). Stále však připadá v úvahu souběžné využití varianty CS (individuální volba) i CPS, a tedy možnost využití nabídek dalších operátorů.

Co nepatří do volby operátora?

Možnost využití varianty CS (i při existující trvalé předvolbě, tedy variantě CPS) dává zákazníkům možnost vyčerpat volné kredity, které mají v rámci svých cenových programů u Českého Telecomu. K tomu je nutné, aby před konkrétními hovory vytočili prefix 1022, patřící Českému Telecomu.

Existují však i takové druhy hovorů, které jsou z volby operátora „vyjmuty“ a nelze je vést přes jiného operátora (ani přes variantu CS, ani při variantě CPS). Jde zejména o volání na tísňové linky, na různé informační linky a operátorské služby apod. Obecně jde o volání na negeografická čísla (začínající na 1,6,7,8 nebo 9), s výjimkou vytáčeného připojení k Internetu (čísla s prefixem 971).

Strategie operátorů

            Konkurence mezi operátory, kteří nabízí své služby skrze volbu operátora, je dnes již poměrně velká. Proto se lze setkat s různými strategiemi, kterými se operátoři snaží upoutat a získat zákazníka. Navíc se tyto strategie mění v i čase. Původně například převládaly nabídky na bázi individuální volby operátora (CS), což je dáno i jejím dřívějším termínem zavedení této možnosti. Dnes operátoři prosazují spíše variantu trvalé předvolby, která je z jejich pohledu zřejmě výnosnější (a zákazníka k nim „více poutá“). Původně také měli operátoři tendenci vynucovat si na zákaznících určitou „minimální měsíční konzumaci“ (minimální hovorné, resp. minimální částku k fakturaci každý měsíc). Dnes je to spíše jen výjimkou (např. eTel požaduje u své služby Easy Call Relax 230 minimální částku pro měsíční fakturaci 250 Kč, a GTS 200 u služby GTS Volba Profi).

 

            Konkrétní strategie jednotlivých operátorů se dnes liší spíše v následujících aspektech:

·         operátor nabízí jen variantu CPS (trvalou předvolbu), jako například Aliatel, Contactel či eTel, zatímco ostatní nabízí obě varianty (buď jako dvě různé služby, nebo v rámci jedné služby). V případě nabízení obou variant bývají ceny většinou stejné – výjimkou je však Tele2, které u varianty CPS nabízí výrazně nižší hovorné.

·         způsob tarifikace – někteří operátoři tarifikují  hovory po celých minutách, jiní po vteřinách  apod., a ještě další nabízí různé varianty téže služby s odlišnou tarifikací (jde např. o služby Contactel DUO MAX, CDi a CDs, či o služby Bluetone Voice Economy s ceníkem Dynamic I a Dynamic II). Jak ukazují následující tabulky, rozdíly minutovém hovorném pak mohou být skutečně významné.

·         nejkratší možný hovor – nabídky operátorů se liší také v tom, „od kdy“ začíná průběžná tarifikace (tj. jaký je nejkratší možný hovor, z pohledu zpoplatnění). Příkladem je tarifikace po celých minutách po první dvouminutě (která je naúčtována vždy celá), nebo po vteřině od první minuty.

·         rozlišování hovorů ve vlastní síti – někteří operátoři (např. Aliatel, České Radiokomunikace, Czech On Line, Contactel) nabízí nižší hovorné u volání v rámci vlastní sítě. Ostatní operátoři nerozlišují mezi vlastní a cizí sítí.

·         rozlišování mezi místními a meziměstskými hovory – někteří operátoři (jako např. Czech On Line a Contactel) dnes již nerozlišují mezi místními a meziměstskými hovory, nebo tak činí v některých svých cenových programech. Další možnou variantou je zahrnout do místních hovorů i volání do některého konkrétního kraje (např. Contactel zpoplatňuje jako místní i hovory mezi Prahou a Středočeským krajem).

·         zveřejnění ceníku: většina operátorů plně zveřejňuje detailní ceník všech variant nabízených služeb. Někteří ale zveřejňují ceník jen u služeb na bázi CS (zřejmě určených pro rezidenční zákazníky), a nikoli u služeb na bázi CPS (např. Czech On Line, GTS). Další nezveřejňují ceníky vůbec (resp. prezentují je jako individuální, a poskytují je přímo konkrétním zákazníkům na žádost).

Příklady nabídek

            Než si ukážeme detailní srovnání, vyjmenujme  si několik příkladů konkrétních nabídek konkrétních operátorů, s vypíchnutím některých zajímavostí a charakteristických rysů a s odkazem na konkrétní nabídku, resp. ceník:

 

Aliatel:

 

Contactel: služba Contactel DUO, jen CPS, tři varianty podle způsobu zpoplatnění:

·         MAX: pro více volající, s „intervalovým zpoplatněním“ (např. po 30 sekundách), nerozlišuje se mezi místním a meziměstským hovorem

·         CDi, s „intervalovým zpoplatněním“, rozlišuje se mezi místním a meziměstským voláním (ale volání mezi Středočeským krajem a Prahou je bráno jako místní hovor)

·         CDs, se „sekundovou tarifikací“ (např. po celé první minutě apod.)

 

Czech On Line:

·         služba (VOLNÝ) Volba 1020, pro rezidenční zákazníky, na bázi CS

·         služba COL Voice Easy, pro firemní zákazníky, na bázi CPS, ceník není dostupný,

 

České radiokomunikace:

·         služba Bluetone Voice 1044, na bázi CS

·         služba Bluetone Voice Economy, se dvěma variantami zpoplatnění (ceník Dynamic I, se sekundovou tarifikací, ceník Dynamic II, s intervalovou tarifikací)

 

eTel:

·         služba Easy Call Relax 230, na bázi CPS, minimální částka k fakturaci 250 Kč měsíčně

 

GTS:

·         služba GTS Volba Doma, pro rezidenční zákazníky, na bázi CS

·         služba GTS Volba Profi, pro firemní zákazníky, na bázi CPS, min. provolaná částka 200 Kč za měsíc, ceník není dostupný

 

InWay:

·         služba Call.Way 1048, na bázi CS, ceny individuální, dostupnost jen v některých lokalitách

·         služba Call.Way Plus, na bázi CPS, ceny individuální, dostupnost jen v některých lokalitách

 

Tele2:

·         služba Volba 1002, na bázi CS (bez vytáčeného přístupu k Internetu)

·         služba TELE2Internet Dial-up, jen internetový dial-up

·         služba Tele2Komfort, na bázi CPS

 

Tiscali:

·         služba Tiscali Call 1003, na bázi CS

·         služba Tiscali Call, na bázi CPS

 

Srovnání cen

            Ukažme si na závěr příklady cenových srovnání konkrétních služeb, nabízených skrze volbu operátora. Pro přehlednost jsou jednotlivá srovnání rozdělena podle druhu hovorů (místní, meziměstské atd.). Obsahují vždy minutovou sazbu bez DPH, a to nejprve pro dobu špičky (vždy od 07 do 19 hod. pracovního dne), a pak pro období mimo špičku. Dále je uveden také konkrétní způsob tarifikace    (např. 60+1 znamená první minuta vždy celá a dále po sekundě, 120+60 znamená první dvě minuty celé a pak po celých minutách atd.).

 

 

tabulka 1: Místní hovory ve vlastní síti  (rozlišují jen Aliatel, Czech On-Line (VOLNÝ) , Contactel a České radiokomunikace)

Operátor/služba

za minutu ve špičce/mimo špičku (bez DPH)

způsob tarifikace

Aliatel Business Call Smart – místní hovor

0,90/0,55 Kč

120+60

Aliatel Business Call Smart – meziměstský hovor

1,40/0,90 Kč

60+30

Bluetone Voice 1044, Bluetone Voice Economy + Dynamic I, místní hovor

0,90/0,60 Kč

120+1

Bluetone Voice 1044, Bluetone Voice Economy + Dynamic I, dálkový hovor

1,20/0,80 Kč

60+1

Bluetone Voice Economy + Dynamic II, místní hovor

0,85/0,58 Kč

120+60

Bluetone Voice Economy + Dynamic II, dálkový hovor

1,15/0,76

60+30

Contactel DUO CDi

1,00/0,45 Kč

120+60

Contactel DUO CDs

1,10/0,45 Kč

120+1

(VOLNÝ) Volba 1020

1,05/0,57 Kč

120+60

 

 

Tabulka 2. Místní hovory (bez rozlišení cílové sítě)

Operátor/služba

za minutu ve špičce/mimo špičku (bez DPH)

způsob tarifikace

Aliatel Business Call Smart

1,15/0,60 Kč

120+60

Bluetone Voice 1044, Bluetone Voice Economy + Dynamic I

1,15/0,60 Kč

120+1

Bluetone Voice Economy + Dynamic II

1,10/0,58 Kč

120+60

Contactel DUO MAX

1,30/0,65 Kč

120+60

Contactel DUO CDi

1,15/0,60 Kč

120+60

Contactel DUO CDs

1,20/0,62 Kč

120+1

eTel Easy Relax Call 230

1,15/0,57 Kč

120+60

GTS Volba Doma

1,25/0,75 Kč

120+1

Tele2 služba 1002

1,30/0,65 Kč

120+60

Tele2Komfort

1,05/0,58 (v prac. dny, 0,47 o víkendech)

120+60

Tiscali Call, Tiscali Call 1003

1,15/0,60 Kč

120+60

VOLNÝ Volba 1020

1,24/0,60 Kč

120+60

 

Tabulka 3. Meziměstské hovory

Operátor/služba

za minutu ve špičce/mimo špičku (bez DPH)

způsob tarifikace

Aliatel Business Call Smart

1,99/1,30

60+30

Bluetone Voice 1044, Bluetone Voice Economy + Dynamic I

1,80/0,90

60+1

Bluetone Voice Economy + Dynamic II

1,65/0,80 60+30

60+30

Contactel DUO MAX

1,30/0,65 

120+60

Contactel DUO CDi

2,00/0,94 

60+30

Contactel DUO CDs

2,11/0,97  

60+1

eTel Easy Relax Call 230

2,20/0,96

60+30

GTS Volba Doma

1,67/0,75

120+1

Tele2 služba 1002

1,67/0,83

60+30

Tele2Komfort

1,59/0,80

60+30

Tiscali Call, Tiscali Call 1003

1,88 / 0,94

60+30

VOLNÝ Volba 1020

1,24 / 0,60 

120+60 

 

 

Tabulka 4. Hovory z pevné do mobilní sítě

Operátor/služba

za minutu ve špičce/mimo špičku (bez DPH)

způsob tarifikace

Aliatel Business Call Smart

4,55 Kč

60+30

Bluetone Voice 1044, Bluetone Voice Economy + Dynamic I

4,65 Kč

60+1

Bluetone Voice Economy + Dynamic II

4,55 Kč

60+30

Contactel DUO MAX

4,60 Kč

60+30

Contactel DUO CDi

4,60 Kč

60+30

Contactel DUO CDs

4,84 Kč

60+1

eTel Easy Relax Call 230

4,66 Kč

60+30

GTS Volba Doma

4,20 Kč

60+30

Tele2 služba 1002

5,24 Kč

60+30

Tele2Komfort

4,53 Kč

60+30

Tiscali Call, Tiscali Call 1003

4,16 Kč

60+30

VOLNÝ Volba 1020

4,50

60+1