Vyšlo na Lupě, v říjnu 2005
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b04/b1000005.php3

Hlasové služby na bázi IP telefonie

Služby IP telefonie dnes již dokáží plně konkurovat klasické telefonii, a to jak cenou, tak i kvalitou a dalšími funkcemi i komfortem pro uživatele. Zde je základní přehled toho, co je dostupné na tuzemském trhu.

 

 

Tytam jsou doby, kdy telefonování po Internetu bylo doménou nadšenců a vskutku průkopnickou záležitostí. Dnes je tzv. IP telefonie, datová telefonie či VOIP seriózní a čím dál tím více konkurenceschopnou alternativu ke klasickým hlasovým službám, které se pro odlišení začaly označovat jako „switched“ (neboli: přepojované, přepínané,). To proto, že tradiční telekomunikační sítě fungují na principu tzv. přepojování okruhů (circuit switching). Naproti tomu IP telefonie  využívá jako svého „nosiče“ protokol IP z rodiny TCP/IP, který se rozšířil zejména díky celosvětovému Internetu, a dnes může být provozován snad v každé datové síti. Proto také alternativní označení VOIP (Voice over IP).

            Technologie a techniky , umožňující přenášet digitalizovaný lidský hlas po datových sítí s využitím protokolu IP, od dob prvních pokusů skutečně výrazně vyzrály. Dokonce natolik, že řešení na bázi IP telefonie, alias VOIP, dnes neváhají nasazovat i tradiční telekomunikační operátoři, kteří velmi dbají na kvalitu poskytovaných služeb.

Základní varianty

            Dnes můžeme praktické využití IP telefonie rozdělit do několika základních variant:

·         volání mezi uživateli počítačů, bez operátora – sem patří například přímé volání stylem „z počítače na počítač“, které si mohou realizovat uživatelé sami, bez toho aby k tomu potřebovali služby nějakého telekomunikačního operátora. Mohou však také využívat služeb určitého „prostředníka“, zejména pro potřeby navázání přímého hovoru - například služby vhodné databáze či adresářové služby, kde získají číslo (adresu) jiného účastníka, na kterého se pak již obrátí přímo. Uživatelé spolu typicky komunikují přes veřejný Internet, a za tuto svou komunikaci nikomu nic neplatí (přesněji: neplatí nic navíc k tomu, co platí za svůj přístup k Internetu jako takovému). Příkladem může být služba Skype, a celá plejáda možností, které mají v sobě zabudovány nejrůznější softwarové produkty (jako například NetMeeting od Microsoftu, ICQ od Mirabilis, různé Messengery atd.).

·         lacinější alternativa ke klasické telefonii: cílem této varianty je poskytovat hlasové služby (s voláním z a do klasické telefonní sítě), v podobě co nejbližší klasické telefonii, za co nejnižší cenu. Přitom se využívá toho, že část hovoru lze vést prostřednictvím Internetu, a teprve „co nejpozději“ jej převést do klasické telefonní sítě a skrze ni hovor zakončit (tzv. terminovat) u volaného účastníka. Příkladem tuzemský služeb tohoto typu jsou služby Fayn, Softphone, Wirphone, a pak také služba Dyad DigiPhone. Cílovou skupinou jsou spíše „menší“ subjekty, od jednotlivců a domácností až po malé a střední firmy.

·         „více vybavená“ alternativa  ke klasické telefonii: tato varianta neusiluje ani tak o co nejnižší cenu za hovorné, jako spíše o co nejširší repertoár možností, které nabídne svým uživatelům, s co největší pružností, schopností přizpůsobit se, s jednoduchostí ovládání, s možností provázání s nejrůznějšími elektronickými agendami (CRM apod.) – ale třeba také s možností plné virtualizace, kdy zákazník nemusí nic investovat (například do pořízení vlastní pobočkové ústředny),  a platí jen za skutečné používání. Cílovou skupinou pro služby této varianty jsou především firmy, a to od největších až po menší, střední i největší. Příkladem tuzemských služeb tohoto typu jsou služby viphone a Contactel Forum. Jednou z jejich hlavních výhod je i to, že umožňují menším firmám „dosáhnout“ na řešení, která by jinak byla dostupná jen největším firemním zákazníkům.

·         „technologické řešení“ – tato varianta spočívá v nasazení technologií pro přenos hlasu v páteřních sítích telekomunikačních operátorů, například pro výhodnější překlenutí  větších vzdáleností (volání do zahraničí) apod. U nás tuto možnost využívají jako mobilní operátoři, tak i operátoři pevných sítí – ale pro jejich zákazníky je to zcela transparentní (nevědí o tom, a nepoznají to ani na kvalitě hovorů).

 

V dalším se budeme podrobněji zabývat druhou variantou, ve smyslu výše uvedeného výčtu. Její atraktivnost podtrhuje současný nástup vysokorychlostního přístupu k Internetu (tzv. broadbandu), což dává šanci uživatelům Internetu s dostatečně kvalitní přípojkou nahradit své dosavadní pevné telefonní linky právě takovýmto řešením.

IP telefonie jako levnější varianta

            Společnou podstatou všech služeb, vycházejících z této varianty, je „započetí“ hovoru na počítači a jeho „počáteční vedení“ po Internetu – tak dlouho, jak jen to jde. Právě v tom je skryt hlavní „úsporný“ potenciál, protože tato tzv. originace je z hlediska nákladů realizována zdarma.  Náklady vznikají až poté, kdy je hovor převeden (skrze příslušnou bránu) do klasické telefonní sítě a zde tzv. zakončen (terminován). Základem pro tyto náklady pak je tzv. terminační poplatek, který je u nás regulovaný (stanovený regulátorem), a obecně závislý na tom, zda se jedná o zakončení místního hovoru, či hovoru meziměstského. Výsledná cena, kterou platí volající uživatel poskytovateli služby, je tedy zdola ohraničena pouze výší terminačního poplatku. Naproti tomu cena klasického telefonního hovoru je dána jak náklady na jeho terminaci (terminačními poplatky), tak i nenulovými náklady na jeho originaci (originační poplatky).

            V ČR v současné době existují tři služby, odpovídající právě popsané variantě – Fayn, SoftPhone a Wirphone. Jejich základní vzájemné srovnání, i srovnání s nejrozšířenějším cenových programem HOME STANDARD Českého Telecomu, ukazuje následující tabulka. Všechny ceny bez DPH, pro období špičky a mimo špičku (a u dálkových hovorů ještě v noci). V závorce je také uveden způsob tarifikace (např. 1+1 je po sekundě od první sekundy hovoru).

 

 

Fayn

SoftPhone HOME BASIC

Wirphone

HOME STANDARD

měsíční paušál

89 Kč

100 Kč

84 Kč

285 Kč (volný kredit 86 Kč)

hovory v rámci sítě (služby)

Zdarma

Zdarma

zdarma

jako místní/dálkové hovory

místní hovory

1,09/0,65 Kč (1+1)

1,15/0,75 Kč (1+1)

0,99 Kč (1+1)

1,33/0,66 Kč (120+60)

dálkové hovory

1,50/1,00/0,70 Kč (1+1)

1,80/1,00 Kč (1+1)

0,99 Kč (1+1)

3,47/1,61/0,95 Kč (60+30)

hovory do mobilní sítě

4,50 Kč (1+1)

4,55 Kč (1+1)

4,69 Kč (1+1)

6,19 Kč (60+30)

 

Z tabulky je ihned patrné, že všechny tři služby IP telefonie mají jak nižší měsíční paušál, tak i nižší minutové hovorné. Výhodou je také způsob tarifikace 1+1, neboli po sekundách již od začátku hovoru. Vliv tohoto sekundového zpoplatnění se obtížně kvantifikuje (autorova osobní zkušenost, na vzorku jeho hovorů, je rozdíl v ceně kolem 15 až 25 procent).

 

Společnou odlišností všech tří uvedených služeb IP telefonie je to, že fungují na „pre-paid“ principu – uživatel tedy musí nejprve zaplatit určitou částku na svůj účet u provozovatele a teprve pak může volat, s tím že cena hovoru se odečítá. Tarify Českého Telecomu naopak fungují na principu „post-paid“ (uživatel platí zpětně, za skutečně protelefonované hovory).

 

Další charakteristickou vlastností, která je společná pro všechny služby IP telefonie, je to že příslušní provozovatelé služeb nemají prakticky žádné fixní náklady na přípojky svých zákazníků. Na rozdíl od Telecomu nemusí udržovat žádnou vlastní přístupovou síť (místní smyčky). Také náklady na své připojení si zákazníci platí sami, mimo poskytovanou službu. Pokud tedy poskytovatelé služeb IP telefonie účtují svým zákazníkům nějaký měsíční paušál, navíc k minutovému hovornému, je to výsledek jejich ekonomické kalkulace, rozkládající jejich náklady do fixní (paušální) složky i do složky variabilní (hovorného). Nic zásadního by ale nemělo bránit tomu, aby své náklady rozložili pouze do minutového hovorného, a neúčtovali vůbec žádný měsíční paušál. To ostatně dělá i služba SoftPhone, která kromě uvedeného tarifu HOME BASIC nabízí i další tarify, mezi kterými nechybí ani tarif s nulovým měsíčním paušálem (a poněkud vyšším hovorným). Jde o tarify SoftPhone HOME START a BUSINESS START, v rámci kterého pak minuta místního hovoru do pevné sítě přijde na 1,39/0,85 Kč bez DPH (oproti 1,15/0,75 Kč bez DPH u tarifu HOME BASIC). Služba SoftPhone přitom nabízí ještě další tarify, pro domácnosti i uživatele. Kromě již zmiňovaných jde o „vyšší“ tarify, s vyšším měsíčním paušálem, ale již s kreditem volných minut k provolání, a také s nižší minutovou cenou pro další povolané minuty. Podrobnosti v příslušném ceníku

 

Po technické stránce je důležité, že služby služby SoftPhone a Wirphone fungují podle novějšího a zřejmě i perspektivnějšího standardu SIP (Session Initiation Protocol), zatímco Fayn funguje podle upravené verze staršího protokolu H.323 (ale také prý plánuje přechod na SIP). Jednou z výhod řešení na bázi protokolu SIP je i snazší integrace do TCP/IP sítí, snazší průchod různými firewally atd.

 

Pokud jde o vybavení, které uživatel potřebuje pro využití těchto služeb, pak nutností pochopitelně je vhodná přípojka k Internetu. Nároky na její přenosovou rychlost nejsou nijak velké (v tomto ohledu by stačil i klasický dial-up), ale důležitá je hlavně spolehlivost přípojky a její kvalita (latence, četnost případných výpadků apod.). Pro samotné telefonování může uživatel využívat širší škálu možností, začínající ryze softwarovými řešením na počítači (softwarovým klientem, který zajišťuje potřebné ovládání, s tím že pro audio vstup i výstup se využijí obyčejná sluchátka s mikrofonem). Pohodlnější možností je „USB telefon“ s klasickým mikrotelefonem (sluchátkem), který se připojuje k USB rozhraní počítače. Pořídit jej lze již za cenu do 1000 Kč (příklad). Stále však je nutný počítač, který samozřejmě musí být v době volání zapnutý. Pokud uživatel nechce či nemůže využívat k telefonování počítač, může si pořídit tzv. IP telefon (jeho cena se pohybuje kolem 5000 Kč, příklad). Ten je vlastně jednoúčelovým počítačem zabudovaným do telefonu, a stačí jej připojit k vhodné přípojce k Internetu (například přes lokální síť). Existují také speciální adaptéry, které zajišťují potřebné „počítačové funkce“, a pro potřeby volání se k nim připojí klasický (analogový) telefon. Takovýto adaptér nabízí například provozovatel služby WirPhone, za 3570 Kč.

 

Důležitá je pro služby IP telefonie také možnost přijímat příchozí hovory, zejména z pevné sítě, na klasických číslech pro pevnou síť. Takovouto možnost dnes nabízí jak Fayn, tak i SoftPhone. Naopak WirPhone tuto schopnost zatím zřejmě nemá.

Dyad DigiPhone – z USA až do ČR

            Společnou vlastností služeb Fayn, SoftPhone a Wirphone je to, že jsou provozovány v tuzemsku. Přesněji: odchozí hovory přestupují z Internetu do pevné telefonní sítě v ČR, a odsud pokračují dál. Služby na obdobném principu však mohou být poskytovány i jinde ve světě, a díky celosvětovému charakteru Internetu mohou být využívány odkudkoli v jeho dosahu. Pokud by takováto služba nechávala přecházet hovory z Internetu do klasické telefonní sítě například v USA, mohla by přitom využívat tamní výhodné tarify pro hlasová volání. To se také skutečně děje, a jedna taková služba je dostupná i zde v ČR. Jde o službu Dyad DigiPhone, která nabízí jak odchozí hovory, tak i hovory příchozí. Volajícímu se přitom „tváří“ jako běžná telefonní linka v některém ze států USA (podle výběru zákazníka zde v ČR).

            Služba Dyad DigiPhone nabízí několik variant cenových programů. Například  tarif „Unlimited Europe“ přijde měsíčně na 3490 Kč, ale v tom je zahrnuto neomezené volání na pevné linky v ČR i po celé Evropě.