Vyšlo v Lidových novinách, 14.11.2012, jako komentář
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b12/b1114001.php3

BLESKmobil jako slupka

Máme takového virtuálního mobilního operátora, jakého si zasloužíme. Tak nějak by se dalo parafrázovat obvyklé a časté postesknutí nad tím, jaké máme politiky, vládu, prezidenta, ekonomiku, telekomunikační trh či řadu jiných věcí. Nový BLESKmobil si na to ale zadělal sám už jen způsobem, jakým vstoupil na trh. Postupoval totiž v duchu tradic a dosavadních zvyklostí našeho trhu mobilních telekomunikačních služeb. Troufnu si však odhadovat, že lidé od něj očekávali pravý opak: že přinese nejenom jiné (a to nižší) ceny, ale také jiné chování a jiný přístup ke svým zákazníkům. Že bude hrát na rovinu, bez kliček, nástrah a různých pastiček. Bez mlžení a navozování iluzí, že věci jsou jiné, než jaké ve skutečnosti jsou.

Nižší ceny BLESKmobil skutečně přinesl. Tedy alespoň ve srovnání s dosavadními cenami běžných předplacenek, u kterých jedna minuta přijde na 5 až 7 korun. Jeho cena - 2,50 Kč za minutu - je z tohoto pohledu skutečně zajímavá a může oslovit hodně zájemců. Jenže ti asi až časem zjistí jednu důležitou skutečnost, kterou se BLESKmobil zrovna nechlubí: že by každých 90 dnů měli dobít svůj kredit nejméně částkou 200 Kč. V přepočtu na měsíc to vychází na cca 67 Kč, což BLESKmobilu zajišťuje určitý minimální výnos na každou jednotlivou předplacenku. Ale z pohledu zákazníka to docela mění charakter předplacené služby, oproti tomu jak je inzerována, a posouvá ji blíže k běžným tarifům.

A jak že toho BLESKmobil dosáhl? Tím, že extrémně zkrátil platnost kreditu: zatímco běžně je jeho platnost 12 měsíců, u BLESKmobilu je to pouhých 90 dnů. Lze ji sice prodloužit, ale k tomu si musíte svůj kredit znovu dobít. No a nejnižší částkou je právě oněch 200 Kč, kterými lze dobíjet na terminálech SAZKA. Vlastní dobíjecí kupony BLESKmobilu jsou dokonce ještě dražší, v hodnotě 250 Kč.

Na tento důležitý aspekt nejspíše dojde až časem, po oněch 90 dnech, až prvním málo volajícím zákazníkům začne expirovat jejich kredit. Již dnes ale vzbudil velký rozruch úplně jiný aspekt: to, zda nový BLESKmobil vůbec je virtuálním mobilním operátorem. Sám se tak prezentuje, a díky tomu získává hodně cenných bodů pro svůj marketing. Protože čím dál tím více zákazníků je nespokojeno se stávajícími operátory i s jejich celkovým přístupem, chtějí od nich odejít, a na virtuální operátory čekají doslova jako na smilování.

V den výročí Velké říjnové socialistické revoluce, tedy 7. listopadu 2012, se ale ukázalo, že fakticky nemají moc kam odejít. Právě v tento den totiž začal nový BLESKmobil poskytovat své služby, a přitom musel zveřejnit i své Všeobecné obchodní podmínky. No a z nich jednoznačně vyplynulo, že celý slavný BLESKmobil je vlastně jen marketingová slupka, pod kterou na zákazníky číhá opět Telefónika.

Vydavatel Blesku, tedy společnost Ringier Axel Springer, je sice majitelem značky BLESKmobil, ale jinak je pouhým značkovým přeprodejcem (Branded Reseller) služeb, které poskytuje přímo Telefónica. Z pohledu uživatelů je podstatné, že oni se stávají zákazníky Telefóniky, a nikoli Ringieru. Prvním použitím služby BLESKmobilu totiž neuzavírají smlouvu s Ringierem, ale právě s Telefónikou. Ta tak dnes poskytuje své služby pod dvěma různými značkami: pod "prémiovou" značkou O2, a pod "nízkonákladovou" značkou BLESKmobil. Ty první si na trhu prodává sama, ty druhé za ni prodává Ringier.