BLESKmobil pod lupou: minimální měsíční útrata vychází na 67 Kč
Nový BLESKmobil funguje jen na předplacené bázi, s platností kreditu pouhé 3 měsíce. Minimální částka pro jeho dobití je 200 Kč, na každý měsíc tak vychází nutnost dobití nejméně 67 Kč. Péče o zákazníky je buďto samoobslužná, nebo zpoplatněná částkou 20 Kč za hovor.
Datum 7. listopadu je v historických análech zapsáno již dlouho, a to opravdu nesmazatelně. Nyní nás čeká další historický zápis, byť naštěstí v úplně jiné „věcné kategorii“ a s dosahem jen v rámci ČR: 7.11.2012 zahájí svou činnost nový operátor BLESKmobil, který se sám prezentuje jako „1. GSM virtuální operátor“. I když přístup by měl mít i k 3G infrastruktuře svého hostitele.
Jak asi již víte z předchozího článku, jde o virtuála v síti Telefóniky a provozuje ho vydavatelství Ringier, známé například jako vydavatel bulvárního deníku BLESK. A jak jste se mohli dozvědět ze zprávičky o včerejší tiskové konferenci, základní parametry nabídky nového operátora jsou:
- jen jedna předplacená nabídka
- 2,50 Kč za minutu do všech sítí, tarifikace 60+1
- 1,50 Kč za 1 SMS
- defaultně zapnutá data: 50 MB/den, za 20 Kč, alternativou je 100 MB/měsíc, za 100 Kč
Minimální měsíční útrata?
Pojďme nyní k dalším detailům, které v předchozích článcích a zprávičkách ještě nezazněly. Osobně za nejdůležitějším považuji kombinaci toho, jak jsou nastaveny možnosti dobíjení kreditu, s dobou jeho platnosti: u nového BLESKmobilu platí kredit jen pouhé 3 měsíce. Pak ho sice lze ještě „oživit“, tím že znovu dobijete – ale to už vstupuje do hry minimální částka, kterou lze dobít: to by mělo být 200 Kč (na terminálech Sazky). Kromě toho budou k dispozici i dobíjecí kupony, ale ty budou jen v jedné nominální hodnotě: 250 Kč. Takže, když si to dáme dohromady: za ony 3 měsíce můžete provolat tak málo, jak jen chcete, nebo i nic. Ale zaplatit (na dobití kreditu) musíte nejméně oněch 200 Kč. V přepočtu na měsíc je to třetina, tedy cca 67 Kč. Při dobíjení pomocí kuponu ještě adekvátně více.
Přitom po expiraci kreditu (po oněch 3 měsících) bez dalšího dobití zůstává SIM karta aktivní v tom smyslu, že může přijímat příchozí hovory. To trvá 12 měsíců od posledního dobití, neboli 9 měsíců od expirace kreditu.
Podle mého názoru je právě toto klíčovou charakteristikou nabídky nového operátora: potřebuje si zajistit nějaké minimální výnosy, a jelikož funguje jen na předplacené bázi, tak si je zajišťuje právě tímto způsobem, kdy výrazně zkracuje platnost kreditu. Z pohledu zákazníka to vyjde nastejno, jako kdyby se jednalo o paušální tarif ve výši oněch 67 Kč měsíčně, který je možné celý provolat. Ale v této podobě si to zákazník nemusí ihned uvědomit. A také zdaleka ne všem to musí vadit – když utratíte více jak oněch 67 Kč měsíčně, nemusí vás tento aspekt vůbec trápit.
Pro srovnání: u T-Mobile kredit platí 12 měsíců, a po dobití alespoň 200 Kč se prodlužuje o dalších 12 měsíců. U Vodafone je to 10měsíců. Sama Telefónica má dobu platnosti kreditu odstupňovanou podle výše dobití, u částek od 100 do 499 Kč je to 6 měsíců, a u vyšších 12 měsíců. A i zde byla omezená doba platnosti kreditu předmětem protestů spotřebitelů.
Mobilní data: stejná pastička jako jinde
Přitom utratit více jak 67 Kč měsíčně nebude ani u BLESKmobilu nijak obtížné, a to i když nebudete vůbec volat. Nový operátor totiž převzal fintu, kterou používají i ostatní mobilní operátoři: automaticky vám aktivuje mobilní data, a to v provedení „na den“: za 20 Kč a s FUP v objemu 50 MB. Funguje to tak, že kdykoli si nějaká aplikace „sáhne“ pro mobilní data, je z kreditu uživatele strženo 20 Kč a následně může celý den přenášet data, do objemu oněch 50 MB. U nezkušených uživatelů, kteří si ještě nenechali datové služby vypnout někým zkušenějším, to může vyluxovat jejich kredit docela rychle.
Na druhou stranu oněch denních 50 MB za 20 Kč (vše s DPH) je přeci jen podstatně výhodnějších než u ostatních operátorů a jejich „automaticky aktivovaných“ datových tarifů na denní bázi: Telefónica poskytuje 30 MB na 24 hodin za 30 Kč, Vodafone 25 MB za 25 Kč, a T-Mobile 25 MB za 24 Kč. Otázkou ovšem je, zda u se u BLESKmobilu jedná o den ve smyslu 24 hodin od prvního požadavku, nebo o kalendářní den (což by výhodnost výrazně ovlivňovalo).
Druhá varianta dat, tedy 100 MB za 100 Kč na 30 dnů, už je ale zcela plně srovnatelná s nabídkou ostatních operátorů, nebo jen o něco málo výhodnější: Telefonica nabízí 150 MB za 150 Kč, T-Mobile má 100 MB za 139 Kč a Vodafone má 150 MB za 177 Kč. Ale podstatné je to, že BLESKmobil touto druhou variantou končí a už nenabízí nic dalšího, kdežto ostatní operátoři ano.
Také chování datových služeb u BLESKmobilu po vyčerpání FUP by mělo být stejné jako u ostatních operátorů: rychlost klesne (zřejmě na obdobné minimum jako jinde), až do nového začátku příslušného období (dne či měsíce). Zaznělo ale také, že uživatel si bude moci přikoupit nový objem dat ještě před začátkem nového období. Tedy: bude moci, nikoli muset, takže by se nemělo jednat o automatické přikoupení.
Důležité je také to, že ze započítávaného objemu přenesených dat by měl být vyjmut přístup na následující weby Ringieru: www.BLESK.cz, www.isport.cz, www.auto.cz a www.bleskmobil.cz. Kvůli tomu bude BLESKmobil používat vlastní bod APN – sice provozovaný Telefónikou, ale odlišný od těch, které používá Telefónika sama, pro své zákazníky.
Zákaznická podpora
Dalším charakteristickým rysem nového BLESKmobilu bude způsob jeho péče o zákazníka. Stručně řečeno bude jeho péče buďto samoobslužná, nebo placená. Bude-li zákazník chtít mluvit s lidským operátorem, bude moci volat na číslo 267 267 061, a každý hovor bude zpoplatněn jednorázovou částkou 20 Kč. Jelikož jde o běžné pražské číslo bez speciálního zpoplatnění, bude se oněch 20 Kč odečítat ze zákazníkova kreditu.
Naproti tomu „samoobslužná péče“ o zákazníka by měla být zdarma, a to jak v podobě hlasové samoobsluhy (přes číslo *61), tak i po Internetu, přes internetovou samoobsluhu na adrese www.bleskmobil.cz/samoobsluha. Proto je také přístup na www.bleskmobil.cz zdarma.
Zajímavé také je, že BLESKmobil se sice pyšní širokou distribuční sítí, prý s více než 6000 místy - ale to jsou jen prodejní místa, kde dostanete jeho předplacenou SIM kartu (za 150 Kč, s kreditem 150 Kč), či jeho dobíjecí kupony za 250 Kč. Nenajdete zde ale nic z toho, co nabízí klasické prodejny mobilních operátorů: „člověka od operátora“, na kterého se můžete obrátit a něco po něm chtít. Zákazník BLESKmobilu vlastně nemá, kam by za svým operátorem mohl zajít - nechat si poradit, něco domluvit, sjednat či individuálně převzít. Vše se musí řešit distančně, a případné individuální předání se musí řešit běžnými distribučními kanály, jako například poštou.
K novému BLESKmobilu si například nezajdete pro pomoc s nastavením svého mobilu. Stejně tak si k němu nezajdete například pro novou SIM kartu. Tu vám musí poslat poštou.
Mimochodem, když už jsme u SIM karet, jeden z dotazů na včerejší tiskové konferenci se týkal i dostupných formátů SIM karet. Odpověď byla taková, že zatím nejsou k dispozici nano SIMky, jaké používá například nový iPhone5. A že to, co si zákazník koupí za 150 Kč jako předplacenou SIM kartu, je původní SIM karta velikosti kreditní karty (1FF), ze které lze vyloupnout jak klasickou mini-SIM (2FF), tak i menší micro-SIM (3FF), jakou používá například iPhone 4. Z vlastní zkušenosti to ale potvrdit nemohu, včera na tiskovce jsme SIM karty BLESKmobilu k vyzkoušení nedostali. Takže ani nemohu posloužit vlastní zkušeností s tím, jak nový BLESKmobil funguje.
Je to revoluce? Není to revoluce?
Pojďme nyní k asi nejčastější otázce: jak výhodná je nabídka nového BLESKmobilu? Je jeho příchod revolucí, nebo to žádná revoluce není? A má šanci změnit situaci na trhu?
Svůj pohled bych stručně shrnul tak, že na jedné straně se BLESKmobil dostal celkem výrazně pod hladinu cen běžných předplacených služeb stávajících operátorů, které nenutí k pravidelné minimální útratě. Tedy těch, které si za minutu hovoru účtují stále ještě „předpotopní“ ceny někde kolem 5 až 7 korun. Proti nim je 2,50 za minutu skutečně mnohem méně. U 1,50 Kč za SMS zprávu je to už trochu jiné – zde už není pokles ceny tak razantní (či dokonce vůbec žádný).
BLESKmobil se dokonce dostal i pod úroveň cen těch předplacených služeb u ostatních operátorů, které nutí zákazníka k určité minimální měsíční útratě, obvykle skrze nutnost pravidelného minimálního dobíjení. Jako byla třeba karta O2 NA!HLAS, s hovory za 3,50 Kč za minutu, ale s povinností dobít každý měsíc nejméně 200 Kč. Či Karta na míru od Vodafone, která vyžadovala pravidelné nabíjení dokonce částkou 300 Kč.
Na druhu stranu BLESKmobil zůstal ještě dost nad hladinou služeb s nulovým či malým paušálem, na kterou se mohou dostat firemní zákazníci, například když hledají svého operátora v aukci. Zde si dovolím odkázat na svůj starší článek (Jak velká je cenová propast) z dubna 2011, či třeba na novější ukázku toho, co si vyjednal Plzeňský kraj pro své zaměstnance a jejich rodinné příslušníky (tímto děkuji za odkaz v diskusi pod minulým článkem).
Přitom virtuální operátor je vlastně také velký firemní zákazník, a jeho ceny bychom měli poměřovat právě s cenami, kterých dosahují velcí firemní zákazníci. Zde se ale obávám, že BLESKmobil je stále výrazněji dražší. Možná i proto, že o něj operátoři nesoutěžili v aukci, jako je tomu v případě nejúspěšnějších firemních zákazníků, ale byl odkázán na přímé jednání s konkrétním operátorem. Včera sice ze strany představitelů Ringieru zaznělo, že oslovili všechny mobilní operátory – ale zde se asi o žádné soutěži či dokonce aukci hovořit nedá.
Právě naopak, dovolím si zopakovat svůj názor z předchozího článku: že Telefonica se nakonec domluvila s Ringierem proto, že se po dlouhé době apriorního odmítání virtuálních operátorů potřebovala s někým domluvit, aby vyrazila regulátorovi trumfy z ruky. A také za podmínek, které si určí sama a které pro ni budou výhodnější než ty, které se jí chystá nařídit regulátor.
Je jen náhoda, že se tiskovka s představením prvního virtuála konala přesně den před původně stanoveným seminářem, na kterém se měla poprvé projednávat s operátory nová analýza relevantního trhu č. 8 s mobilní originaci (a který nakonec proběhne o den později, tento čtvrtek)? Ano, jde právě o tu analýzu, na jejímž základě by regulátor mohl nařídit vpuštění virtuálních operátorů, formou povinnosti zveřejnit referenční nabídku přístupu a povinnosti stanovení nákladových cen. Tu analýzu, která mj. vychází i z toho, že stávající operátoři do své sítě žádného virtuála dobrovolně nepustili - a která dokonce sama zmiňuje, že pokud by se tak přeci jen stalo, měla by se analýza opakovat.