Vyšlo na serveru Digiweb.cz, 28.7.2005
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b05/b0728001.php3

Přesnější čísla mění situaci

Pololetní výsledky skupiny Českého Telecomu přinesly některá zpřesněná čísla, která rázem změnila pohled veřejnosti na určité konkrétní skutečnosti. Třeba na pořadí mobilních operátorů, co do počtu zákazníků. Nebo na míru nedávného zdražení paušálů u pevných telefonů. Nebo na další osud internetového dial-upu.

Možná to souvisí se vstupem společnosti Telefónica do Českého Telecomu (nebo možná také ne) - ale faktem je, že minulý týden zveřejněné pololetní výsledky skupiny Českého Telecomu přinesly určité změny v metodice hodnocení různých ukazatelů, zejména provozních a regulačních. Osobně to hodnotím kladně, protože to přispívá k větší transparentnosti a lepší možnosti srovnání s výsledky ostatních operátorů a poskytovatelů. Bezprostředním důsledkem jsou určité změny v dosavadním hodnocení situace na trhu, i některých kroků regulátora.

Kdo je jedničkou?

Asi nevýznamnější posun nastal v hodnocení počtu zákazníků mobilních operátorů, o kterém již referovala většina odborněji zaměřených médií. Proto jen stručně: mobilní operátoři mohou vykazovat počty svých zákazníků podle různých metodik. Zatímco u tzv. tarifních zákazníků (post-paid) moc prostoru k odlišnostem nemají, u tzv. předplacených zákazníků již ano. Zde totiž velmi záleží na tom, zda a jak je příslušná předplacená karta používána. Eurotel dosud počítal mezi "aktivní" ty předplacené SIM karty, které byly použity nejméně jednou za posledních 18 měsíců. Ostatní dva mobilní operátoři používali ve světě obvyklejší metodiku: započítávají SIM karty použité alespoň jednou za posledních 12 měsíců. I tak to je něco jiného než počet uživatelů (protože na jednoho uživatele může připadat více SIM karet) , ale to je na jiné povídání (viz článek "Splasklá mobilně-penetrační bublina?")

Nyní Eurotel přešel na "bližší" metodiku: jako aktivní hodnotí předplacenou SIM kartu, která byla dobita alespoň 1x za posledních 13 měsíců. A ejhle, počet jeho předplacených zákazníků náhle výrazně klesl. Ještě na konci prvního čtvrtletí, podle staré metodiky, uváděl 3,509 mil. předplacených zákazníků, a celkově (včetně tarifních) pak 4,664 mil. zákazníků.

Nyní, na konci prvního pololetí a již podle nové metodiky, vykázal jen 3,141 mil. předplacených zákazníků, a celkově 4,42 mil. zákazníků (včetně tarifních). To jej ale možná odsunulo až na druhé místo v pořadí našich mobilních operátorů, měřeno podle počtu zákazníků, za T-Mobile. Ten sice ještě neoznámil své výsledky za první letošní pololetí, ale lze je alespoň předběžně odhadnout.

Ke konci prvního čtvrtletí 2005 T-Mobile vykázal 4,39 mil. uživatelů (3,262 mil. předplacených a 1,128 mil. tarifních), přičemž jen za první kvartál přibral na 30 000 nových zákazníků. Pokud by ve druhém kvartále dosáhl stejného tempa (a nikoli vyššího, což je vzhledem k ročnímu období pravděpodobnější), dotáhl by se přesně na 4,42 mil. uživatelů, které měl ke konci prvního pololetí i Eurotel. Ovšem již v roce 2004 měl T-Mobile procentuelně vyšší přírůstek zákazníků, meziročně cca 10,5 procenta, zatímco Eurotel jen cca 8,9%.

Na definitivní potvrzení si ale musíme ještě pár dní počkat. Pokud T-Mobile skutečně vykáže vyšší celkový počet zákazníků, jistě si to nenechá jen pro sebe.

Zlevnění, nebo zdražení?

Na konci dubna letošního roku, těsně před účinností nového zákona o elektronických komunikacích, přišel regulátor se sérií pěti dosti zásadních regulačních rozhodnutí, učiněných ještě podle "starých" pravidel. Jedno z nich se týkalo i změny výše měsíčních paušálů u pevných telefonů, spadajících do tzv. univerzální služby. Podstatou bylo velmi mírné snížení tohoto paušálu (o 10, resp. 16 Kč u nejrozšířenějších programů Mini a Standard), ale na druhé straně odebrání hovorového kreditu, ve výši 102 Kč.

Zatímco většina komentátorů (včetně mé maličkosti) to celkově označila spíše za zdražení, Český Telecom to promptně prezentoval jako zlevnění. Například v tiskové zprávě k oznámení nových cenových programů, vycházejících již z uvedeného rozhodnutí, uvedl:

Nižší měsíční poplatky a snížené hovorné do všech směrů přinesou zákazníkům ČESKÉHO TELECOMU nové cenové programy
Všem zákazníkům změna přinese stejný nebo ve většině případů nižší měsíční paušál a výhodnější minutové ceny

Nyní, po vynuceném převodu všech zákazníků na nové cenové programy, už Telecom říká něco jiného. V prezentaci svých hospodářských výsledků pro analytiky hodnotí "první rozhodnutí regulátora o rebalancování po 3 letech" takto:

  • měsíční paušál pro rezidenční zákazníky se efektivně zvýšil o cca 25 procent
  • měsíční paušál pro firemní zákazníky byl plně rebalancován (efektivní zvýšení o cca 60 procent).
  • rozhodnutí regulátora je příznivé pro výnosy, ale klíčové bude udržení zákazníka

Zajímavé přitom je, že meziroční pokles výnosů z hovorného z pevné síti ČTc dosáhl také 25 procent, tedy stejně jako efektivní zvýšení měsíčních paušálů pro rezidenční zákazníky. To je ale spíše jen náhodná shoda, protože hovorné generují jak rezidenční zákazníci (domácnosti), tak i firemní zákazníci (a těm měsíční paušály efektivně vzrostly podstatně více).

Nicméně celkový trend je jasný: Český Telecom, který musí čelit konkurenci od alternativních operátorů, se snaží přesouvat co největší část svých výnosů do fixní složky (měsíčních paušálů), kde žádné přímé konkurenci čelit nemusí (a konkuruje mu zde pouze odchod zákazníků k jiným formám telefonování, ať již mobilním telefonům či k IP telefonii). Současné tarify Volno a Volno Plus jsou toho příkladem - zde je hovorné pro období mimo špičku zcela přesunuto do fixní složky, takže konkurence (fungující skrze volbu operátora) zde nemá z principu šanci.

Jaký bude osud internetového dial-upu?

Velmi zajímavou a citlivou kauzou, která ale v poslední době poněkud "zapadla", jsou změny terminačních a originačních poplatků pro internetový dial-up.

Jde o jedno z pěti rozhodnutí regulátora "na poslední chvíli" z konce dubna. Jeho podstatou je výrazné snížení terminačních poplatků, které má Český Telecom platit alternativním operátorům v rámci služeb typu "Internet zdarma" (kdy uživatel platí za poskytnuté služby pouze skrze telefonní poplatky): z původních 40 haléřů (resp. 15 haléřů mimo špičku) na 19 (resp. 7 haléřů), nebo 9 (resp. 3 haléře) za minutu, podle způsobu propojení operátorů.

Český Telecom toto rozhodnutí regulátora ve své prezentaci pro analytiky podle očekávání hodnotí jako příznivé, a kvantifikuje jej jako 50% snížení poplatků, které musí sám platit alternativním operátorům. Toto snížení terminačních poplatků však nevyužil k žádnému snížení koncových cen za internetový dial-up. Jak jsem se snažil ukázat v tomto článku, Telecom naopak ceny za dial-up spíše zvýšil, a ne snížil. Takže celé snížení terminačních poplatků absorboval do svých výnosů, resp. zisků. To se pak nelze divit, že vše hodnotí příznivě (pro sebe). Na to, jak konkrétně se to projeví na jeho výnosech a ziscích, si ale musíme ještě počkat. Výsledky za letošní první pololetí se o výnosech z dial-upu explicitně nezmiňují.

Pohled alternativních operátorů, poskytujících dial-up na modelu "Internet zdarma", je pochopitelně zcela opačný. V pondělí tento týden se k celé kauze vyjádřil šéf českého Tiscali Naveed Gill, který kvantifikoval dopady rozhodnutí regulátora takto:

Rozhodnutí ČTÚ snižuje až o 80% příjmy, které alternativním operátorům a poskytovatelům plynuly z poskytování internetových služeb uživatelům připojujícím se k internetu vytáčeným přístupem.
Pokud jste například internetovým uživatelem společnosti TISCALI, znamená rozhodnutí ČTÚ, že si Český Telecom nyní ponechá zhruba 95% částky, kterou každý měsíc platíte za vytáčené připojení …

Celkově pak ve svém komentáři Naveed Gill vyjadřuje obavu nad dalším osudem českého dial-upu, jelikož

veškerý nárůst a rozvoj českého internetového sektoru je nyní vážně ohrožen zásadně chybným cenovým rozhodnutím ČTÚ …

Zajímavé ale je, že alternativní operátoři dosud neoznámili žádné omezení či jiné významnější změny ve svých dial-upových službách. Důvodem ale může být i určitá zdržovací taktika - rozhodnutí regulátora pochází z 25 dubna, ale ještě tři měsíce trvá to, než se změny promítnou do vzájemných smluv mezi operátory, a tyto změny nabudou účinnosti. No a případné spory kolem těchto změn se mohou vléci ještě déle.