Vyšlo v brožuře vydané ke 4. výročí vzniku sdružení SPIS
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b02/b0300012.php3

Koncepce eEurope+

Naše národní koncepce v oblasti informační společnosti, tedy Státní informační politika, datem svého vzniku (květen 1999) předběhla obdobnou koncepci členských zemí EU zemí, tzv. Prodiho iniciativu, známější spíše jako iniciativu eEurope (oficiálně byla vyhlášená na lisabonském summitu EU v březnu 2000). Hlavní rozdíl mezi oběma koncepcemi je v tom, že zatímco naše Státní informační politika klade největší důraz na informatizaci veřejné správy, Prodiho eEurope zase klade velmi výrazný akcent na usnadnění přístupu k Internetu a jeho zlevnění, což chápe jako hnací motor pro "informatizaci celé společnosti".

Již v květnu na Evropské ministerské konferenci ve Varšavě však vzniká myšlenka vytvořit obdobnou jednotnou iniciativu i pro kandidátské země. Tato koncepce by jednak vzala v úvahu jejich národní specifika, ale současně by uvedla jejich "IT cíle" do souladu s cíli členských zemí EU, s cílem vyrovnat je v okamžiku vstupu do Unie. Výsledkem byla iniciativa nazvaná příznačně eEurope+ (formálně: Akční plán eEurope+), přijatá na summitu EU v Goteborgu v červnu 2001.

Tato iniciativa, podobně jako samotná eEurope, svým záběrem pokrývá jak oblast tzv. informační společnosti, tak i oblast telekomunikací. Její hlavní cíle jsou :

  • levnější, rychlejší a bezpečný Internet
  • investice do lidí a znalostí
  • podpora využívání Internetu

a obsahuje například takové závazky jako:

Urychlit a dokončit úplnou liberalizaci telekomunikačního sektoru v co nejkratší době … a zajistit volbu operátora od stejného data, ke kterému došlo k liberalizaci trhu a přenositelnost čísel v co nejkratším termínu.
či
Dosáhnout podstatného snížení cen za přístup na Internet posílením konkurence a/nebo regulací cen a srovnáváním na evropské a národní úrovni
s termínem do konce roku 2000.

Česká republika se k iniciativě eEurope+ přihlásila 23. dubna 2001, kdy vláda svým usnesením č. 405/01 rozhodla o připojení ČR k Akčnímu plánu eEurope+, který následně (s minimálními úpravami) přijala jako Národní akční plán eEurope+ (ČR). Současně uložila zapracovat iniciativu eEurope+ do Akčního plánu realizace státní informační politiky. Ten byl předložen do vlády koncem roku 2001, ale do data psaní tohoto článku nebyl dosud schválen.

Konvergence SIP a NTP?

Skutečnost, že EU pracuje s jednotnou koncepcí pokrývající jak oblast telekomunikací tak i tzv. informační společnost, zatímco u nás jsme dosud měli dvě samostatné a vzájemně neprovázané koncepce, nutně musela dříve či později přinést snahu o jejich sjednocení i u nás. První zmínky o takovéto snaze se na veřejnosti objevily na Invexu 2001 z úst představitelky ministerstva dopravy a spojů (náměstkyně Gürlichové), která hovořila o snaze připravit jednotnou koncepci pokrývající obě tak velmi úzce provázané oblasti. Iniciativa prý vzešla ze strany MDS, které již začalo pracovat na aktualizaci Národní telekomunikační politiky, a osloven s výzvou ke spolupráci byl Úřad pro veřejné informační systémy (ÚVIS), který prý reagoval kladně.

Od té doby se však žádné významnější kroky směrem ke konvergenci obou koncepcí neodehrály. Na poli "informační koncepce" se dále pracovalo odděleně na aktualizaci Akčního plánu realizace státní informační politiky, a v oblasti "telekomunikační koncepce" zase MDS ČR vyzvalo širší veřejnost ke spolupráci na přípravě nové telekomunikační legislativy, slučitelné s EU a reagující na poslední vývoj legislativního rámce telekomunikací v EU.

Jediným praktickým náznakem "konvergence" se tak staly zprávy o tom, že ČSSD chce v rámci svého volebního programu pro nacházející volby zavést jednotné ministerstvo pro informatiku a telekomunikace. To by mělo sloučit stávající agendu Úřadu pro veřejné informační systémy (ÚVIS) a telekomunikačního odboru Ministerstva dopravy a spojů.