Vyšlo v měsíčníku IT-NET, v září 2001
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b01/b0900009.php3

Jaký je tuzemský trh ASP služeb?

Hodnotit současný stav tuzemského trhu ASP služeb není jednoduché. Prochází totiž stále rychlým vývojem a objektivních ukazatelů jeho velikosti a stavu je doslova jako šafránu. Jedním z mála zdrojů je již citovaný průzkum, který v březnu tohoto roku prováděl portál sluzbyASP.cz.

Podle závěrů tohoto průzkumu je situace na našem ASP trhu následující:

  • Relativně dobře etablovány jsou tzv. "low-end" služby, kam autoři průzkumu řadí freemaily, webhostingové služby a drobné elektronické obchody (neboli B2C řešení prodeje, podrobněji viz box "Co všechno je ASP). V této oblasti je velký počet drobných zákazníků i z řad soukromých osob (tisíce až statisíce registrovaných uživatelů). Pro poskytovatele těchto služeb je zdrojem příjmu jednak reklama, jednak drobné poplatky uživatelů. Celkový objem této části trhu se odhaduje na desítky milionů Kč ročně.
  • "střední" ASP řešení jsou na našem trhu etablována jen velmi málo. Nejhorší je situace u klasických podnikových aplikací (viz box "Co všechno je ASP"), které na trhu chybí prakticky úplně. Na druhou stranu k velkému rozmachu dochází u elektronických tržišť (např. Intelligo či CenTrade), které se dnes budují jak v horizontálním provedení (pro nijak neomezenou škálu komodit) i jako vertikální (zaměřené jen na určitou konkrétní oblast).
  • Outsourcing vybraných procesů a funkcí (pokud jej vůbec zahrneme do ASP služeb) u nás dosahuje relativně největšího objemu tržeb (podle odhadu průzkumu v řádu stovek milionů Kč ročně), ale je charakteristický jen velmi malým počtem zákazníků (několik desítek).

Kdo jsou nejvýznamnější hráči?

Na našem tuzemském trhu se v oblasti ASP nejvýrazněji etablují dva subjekty - společnosti ASP1000 a Internet Information Services (IIS). Vedle nich však existuje celá řada dalších firem, která mají těžiště svých aktivit jinde, ale také se snaží zapojit do oblasti ASP služeb buďto přímo jako provozovatelé aplikačních služeb (subjekty ASP), nebo jako poskytovatelé aplikační infrastruktury (AIP, Application Infrastructure Provider), dodavatel programů (ISV, Independent Software Vendor) či ještě v jiné roli (viz samostatný box: Pro koho je ASP?).

Společnost ASP1000 se profiluje jako provozovatel ASP služeb, a lze ji považovat za první subjekt, který u nás v této oblasti působí. Nabízí několik konkrétních ASP služeb zaměřených na malé a střední firmy (např. WebForm, WorkTeam a další, viz box "Co všechno je ASP"), a provozuje také portál s názvem "portálek" (http://www.portalek.cz), v rámci kterého se snaží integrovat svou nabídku ASP služeb s nabídkami dalších subjektů. Společnost ASP je tuzemským subjektem, ale podíl v ní mají i zahraniční investoři, mj. známá spisovatelska a podnikatelka Ester Dysonová či investiční fond Barrings Communications Equity.

Společnost Internet Information Services provozuje další portál zaměřený na oblast ASP, s názvem sluzbyASP.cz (http://www.sluzbyasp.cz). Je charakteristický tím, že jde především o osvětovou záležitost, vybudovanou a provozovanou s cílem podpořit rozvoj ASP v ČR. Na celém projektu, který iniciovala společnost Deltax, se sešlo na 14 nejvýznamnějších IT firem působících v ČR (včetně vzájemných přímých konkurentů). Jednou z aktivit portálu sluzbyASP.cz a společnosti Internet Information Service bylo i uspořádání zde citovaného průzkumu trhu ASP služeb v ČR, uskutečněného v březnu 2000 mezi firemními subjekty. Byl realizován jednak v klasické (papírové) podobě, ale také on-line, prostřednictvím ASP služby WebSurvey provozované společností ASP1000.

Příkladem subjektu, který je primárně orientován jiným směrem ale angažuje se také v poskytování ASP služeb a jejich integraci, je MSN Atlas. Jeho služba MujPodnik v sobě integruje podporu podnikatelské činnosti malých a středních firem v prostředí Internetu. Nabízí mj. řešení jejich komunikace a intranetu, účetnictví, elektronického obchodu s přímou vazbou na účetnictví a další služby (viz box "Co všechno je ASP?").

Závěrem, aneb: o kolik jde a co je největší překážkou rozvoje ASP v ČR?

I bez dostupnosti konkrétnějších čísel a dalších ukazatelů je jistě možné konstatovat, že tuzemský trh ASP služeb se teprve rozvíjí. Málokdo asi bude pochybovat o tom, že celá oblast ASP služeb je perspektivní a má své "místo na slunci" - i když se jistě najdou skeptici, kteří tomuto novému trendu vůbec nevěří. Skeptickým, ale také přespříliš euforickým názorům je třeba čelit upozorněním na to, že celý ASP model není míněn a určitě se neprosadí jako absolutní řešení, které by zcela nahradilo dosavadní způsob provozování aplikací a používání informačních technologií. Jde samozřejmě o řešení, které je někde vhodné (a tam má šanci se prosadit), ale jinde již vhodné být nemusí (a zde pak nemá smysl jej prosazovat za každou cenu). Otázkou je tedy spíše výsledné rozložení sil - jak velký "kus koláče" si ASP služby pro sebe ukrojí? A jak velký vůbec je tento koláč?

Podle studie IDC z června 2001 roste obrat ASP služeb celosvětově o 89 procent ročně. V roce 2000 byl tento obrat odhadován téměř na 1 miliardu USD, a do roku 2005 by měl vzrůst na 24 miliard USD (celosvětově). V západní Evropě přitom půjde o nárůst z 93 milionů USD v roce 2000 na více jak 5.7 miliard USD v roce 2005.

A co je největší překážkou rozvoje ASP služeb v ČR? Výsledky již několikrát citovaného průzkumu neukazují na vysoké ceny či nedostupnost telekomunikačních služeb. Mezi respondenty průzkumu je nejvýše hodnoceným rizikem obava z úniku či zneužití důvěrných dat. Ale jsou tito respondenti reprezentativním vzorkem celé naší "IT populace"? Nejspíše ne, jsou spíše vzorkem těch uživatelů, kteří považovali za potřebné odpovědět na otázky průzkumu (návratnost se pohybovala v jednotkách procent). To fakticky znamená, že jde o respondenty kteří již tuší "o čem je řeč" a mají potřebné povědomí o podstatě ASP. Ale jak je tomu mezi celou "IT populací"?

Představitelé obou nejvýznamnějších tuzemských "ASP subjektů", společností ASP1000 i Internet Information Services, se shodují v názoru že největší překážkou rychlejšího rozvoje ASP služeb v ČR je nedostatečná informovanost laické i odborné veřejnosti o tom, co ASP doopravdy je a co nabízí. A proti tomu je třeba bojovat především osvětou.