Co nás čeká v eEurope+?
Evropská unie chce, abychom výrazně přidali v budování tzv. informační společnosti. Mimo jiné požaduje, abychom výrazně zlevnili přístup k Internetu a k dalším telekomunikačním službám a učinili je dostupné každému. Perličkou je i to, že veřejný sektor má podporovat používání softwaru s přístupným zdrojovým kódem. Vše vyplývá z Akčního plánu eEurope+, ke kterému se na nedávném summitu EU v Goteborgu připojila i ČR.V polovině června se ve Švédském Göteborgu konal vrcholný summit EU. Na programu měl i jeden bod, který se výrazně dotýká budování tzv. informační společnosti v kandidátských zemích. Jedná se Akční plán eEurope+, který navazuje na obdobný Akční plán eEurope členských zemí, ale je určen právě pro země kandidátské, tedy i pro nás. Jeho cíle jsou prakticky shodné s Akčním plánem členských zemí, ale od našeho Akčního plánu realizace Státní informační politiky se v mnohém odlišuje.
Jak se psala historie
U nás jsme přijali základní koncepci budování tzv. informační společnosti v květnu 1999, ve formě dokumentu s názvem "Státní informační politika - cesta k informační společnosti ". Srovnatelná evropská koncepce byla poprvé představena na sklonku roku 1999 jako tzv. Prodiho iniciativa eEurope, a oficiálně byla vyhlášena na summitu EU v Lisabonu v březnu 2000. Obě koncepce mají samozřejmě velmi mnoho společného, ale na druhé straně se i v mnohém liší - u nás například klademe velmi vysoký akcent na informatizaci státní správy, zatímco v evropské koncepci je to jen jeden z celé řady dalších aspektů. Naproti tomu nám zase úplně chybí to, na čem Evropa dosti bazíruje - liberalizace telekomunikací a zlevnění telekomunikačních služeb, spolu s jejich co největší dostupností.
Zhruba před rokem se na Evropské ministerské konferenci ve Varšavě (11. a 12.5.2000) setkali představitelé EU se zástupci kandidátských zemí. Obecným závěrem jejich schůzky byla shoda v tom, že i kandidátské země by měly přijmout za své hlavní cíle koncepce eEurope. Jedním z konkrétních závěrů pak bylo i rozhodnutí vypracovat a přijmout společnou koncepci v oblasti informační politiky, blízkou koncepci eEurope a následným závěrům Lisabonského summitu, ale na druhé straně reflektující jejich specifika. Pojmenována byla příznačně jako koncepce eEurope+. No a právě na červnovém summitu EU v Göteborgu byla tato koncepce přijata, rovnou v podobě akčního plánu (dokumentu s názvem "Akční plán eEurope+").
Česká republika se k tomuto akčnímu plánu také přihlásila, přímo na místě v Goteborgu, kde nás zastupoval premiér Miloš Zeman. Tomuto kroku přitom předcházely jiné konkrétní kroky:
- 23. dubna vláda rozhodla o připojení ČR k Akčnímu plánu eEurope+ (svým usnesením č. 405/01
- 13. června 2001 vláda projednala Akční plán eEurope (vzala jej na vědomí), a svým usnesením č. 594/01 uložila ministru Březinovi rozpracovat jej do našich konkrétních podmínek do 31. října 2001 (a předložit návrh vládě). Stejným usnesením pak uložila "členům vlády zajistit financování projektů Národního akčního plánu eEurope+ (Česká republika) z rozpočtových kapitol svých resortů", od rozpočtového roku 2002.
- 15. - 17. června prezentoval naše stanovisko v Goteborgu premiér Zeman (fakticky se zde za ČR připojil k Akčnímu plánu eEurope).
Co obsahuje Akční plán eEurope+?
Pokud jde o samotný obsah Akčního plánu kandidátských zemí (eEurope+), pak v prvním přiblížení lze konstatovat, že se jeho hlavní cíle neliší od hlavních cílů členských zemí (což ostatně bylo záměrem, viz výše). Najdeme zde tedy stejné tři hlavní cíle:
Kromě nich ale do akčního plánu kandidátských zemí přibyl jeden další hlavní cíl (uvedený jako "nultý"). Jde o úkol "urychlit realizaci základních stavebních prvků informační společnosti", který má dva hlavní podbody:
- urychlit přístup k dostupným komunikačním službám pro všechny
- přijetí a implementace acquis (legislativy, pozn. Autora) se vztahem k informační společnosti
V rámci akčního plánu jsou tyto podbody podrobněji rozpracovány, a například u dostupných komunikačních služeb se konkrétně požaduje:
Urychlit a dokončit úplnou liberalizaci telekomunikačního sektoru v co nejkratší době a zajistit dostupnost licencí tam kde jsou zapotřebí. Konkrétně zajistit volbu operátora od stejného data ke kterému došlo k liberalizaci trhu a přenositelnost čísel v co nejkratším termínu.
Tomuto bodu tedy už nikdy nevyhovíme - k liberalizaci našeho telekomunikačního trhu (nikoli úplné) došlo k 1.1.2001, ale volba operátora byla telekomunikačním zákonem o dva roky odložena. Podaří se nám alespoň "urychlit a dokončit úplnou liberalizaci telekomunikačního sektoru v co nejkratší době"? Tedy třeba zavést volbu operátora dříve než v polovině roku 2002 (s krátkou jednorázovou předvolbou) resp. do konce roku 2003 (s trvalou předvolbou)?
Další tři hlavní cíle jsou i ve svém rozpracování dosti podobné tomu, jak je chápe již původní Akční plán členských zemí. Stejný je i časový horizont většiny úkolů - do konce roku 2002, event. 2003 (do kdy jsou akční plány koncipovány). Takže například u prvního úkolu (přístup k Internetu) jsou tři hlavní oblasti:
- Levnější a rychlejší přístup k internetu
- Rychlejší internet pro výzkumníky a studenty
- Bezpečné sítě a inteligentní čipové karty
Z nichž např. ta první (levnější a rychlejší přístup k Internetu) obsahuje následující požadavky, s termínem do konce roku 2002:
Zajímavé je, že tyto úkoly nepočítají pouze s využitím nástrojů typických pro liberalizovaný trh (tj. posilování konkurence), ale připouští i mechanismy mířící spíše opačným směrem, konkrétně regulaci.
U třetího hlavního úkolu (podpora využívání Internetu) jsou v Akčním plánu kandidátských zemí tyto hlavní oblasti:
- Urychlení elektronického obchodu
- Veřejná správa on-line: elektronický přístup k veřejným službám
- Zdravotnictví on-line
- Evropské digitální informace pro globální sítě
- Inteligentní dopravní systémy
- Životní prostředí on-line
Z nichž ten poslední (životní prostředí on-line) je novinkou i oproti původnímu plánu členských zemí. Pro naše podmínky je jistě zajímavé co konkrétně je požadováno v oblasti veřejné správy on-line, která až dosud jednoznačně dominovala našim snahám. Jde o tyto úkoly:
Zde je určitě velmi zajímavý bod, který říká že ve veřejném sektoru má být podporován software s přístupným zdrojovým kódem. To si vykládám ne až tak jako požadavek ekonomický, ale jako snahu vymanit se ze závislosti na někom, kdo produkuje programy do kterých není vidět co přesně a jak dělají.
Bude i monitoring
Celý Akční plán eEurope+ pro kandidátské země je poměrně rozsáhlý a zasloužil by si podrobnější analýzu (jeho originál najdete zde, nepříliš povedený český překlad, prozatím neoficiální, pak zde).
V souvislosti s Akčním plánem byl vypracován i celý systém průběžného monitorování a hodnocení toho, jak kandidátské země postupují vpřed s jeho implementací. Stanovena jsou velmi přesná a konkrétní kritéria, která budou vyhodnocována typicky každých 6 měsíců. Jde o kritéria jako např.:
- Cena za připojení k Internetu, v době špičky i mimo ni, při různé frekvenci připojování (20, 30 nebo 40 hodin měsíčně, včetně vysokorychlostních variant) - zde se předpokládá návaznost na obdobná hodnocení "připojovacího koše" který pravidelně zkoumá OECD.
- Počet počítačů (používaných k výuce) vztažený k počtu žáků na různých stupních škol, počet hodin po které žáci používají počítače každý týden
- Počet počítačů připojených k Internetu a používaných k výuce, vztažený k počtu žáků
- Procento učitelů kteří využívají Internet k výuce (v nepočítačových předmětech)
- Procento pracovních sil používající teleworking
- Procento firem které prodávají/nakupují po Internetu
- Procento veřejných služeb dostupných on-line
Vedle těchto kritérií, která budou vyhodnocována průběžně, existuje i cosi jako úvodní zpráva o stavu budování informační společnosti v jednotlivých kandidátských zemích. Lze ji nalézt zde, a pro ČR vychází poměrně lichotivě - dlužno ovšem dodat, že jde o zprávu která odráží vývoj někdy do počátku roku 2000 (a tudíž se chlubí zejména samotnou existencí dokumentu "Státní informační politika").