Jen samé kladné emaily?
Než začnete odpovídat na email, který vás něčím rozčílil či jinak "zvednul ze židle", raději chvíli počkejte a nechte vychladnout své emoce!Elektronická pošta má mnoho zajímavých předností. Jednou z nich je i to, že když píšete nějakou zprávu, nestojíte tváří v tvář jejímu adresátovi. To vám může pomoci zbavit se určitého ostychu, který by vám jinak bránil vyjádřit se tak jak sami chcete. Rozhodně to ale nepřehánějte a nesklouzávejte za hranice všeobecné lidské slušnosti, ohleduplnosti a korektnosti. Pokud máte pocit, že elektronická pošta je anonymní a snese opravdu všechno, pak si uvědomte že zprávy mohou mít velmi dlouhou životnost a mohou být bále šířeny. Napíšete-li někomu něco nevhodného, nemusí to skončit zdaleka jenom ve složce s odstraněnou poštu. Příjemce si může vaši zprávu velmi snadno uschovat a kdykoli později se k ní zase vrátit. Nebo ji může přeposlat někomu jinému, o což také nemusíte stát.
A co dělat v případě, že někdo jiný pošle vám takový email, který vás příslovečně "zvedne ze židle"? Pak si hned nesedejte a nepiště patřičně nasupenou odpověď pěkně zatepla, dokud jste ještě v ráži! Je docela pravděpodobné, že pod vlivem emocí napíšete něco, čeho byste později litovali, nebo aspoň měli pocit unáhlenosti. Raději zůstaňte stát, projděte se či jinak vychladněte a nechte reakci na pozdější dobu, až se uklidníte. Pokud vám vaše povaha nedá jinak, třeba i svou odpověď napište, ale ještě ji neodesílejte! Nechte ji čekat ve frontě zpráv určených k odeslání, a po uklidnění se k ní zase vraťte. Nejspíše usoudíte, že by bylo vhodné ji přeci jenom poněkud upravit.
Pokud tyto zásady nedodržíte, vy a vaše protistrana, může se velmi snadno stát že spustíte úplnou řetězovou reakci, neboli celou lavinu ostrých vyjádření, která mohou ve své ostrosti i eskalovat a vést k dalším nežádoucím efektům. V dobách akademického Internetu k takovýmto "lavinám" (označovaným jako flame wars, doslova plamenné války) docházelo poměrně často v různých veřejných diskusí, kde se snadno našli alespoň dva lidé ochotní pustit se do sebe. Obvykle to končilo až tím, že se pohádali kvůli něčemu jinému, s někým jiným, případně v nějaké jiné diskusi.
V dnešním světě Internetu, plném komerčních uživatelů, k emailovým přestřelkám již nedochází až tak často. Může to být tím, že lidé mají také jiné věci na práci, nebo tím že více dbají na právě popsaná pravidla vhodného chování. Ale stejně tak to v konkrétních případech může být i přísným dodržováním firemní politiky, která zaměstnancům zcela zapovídá používat email k záporných zprávám a reakcím! Přemýšlejte o tom, něco na tom určitě je.