CUSI
Nejrůznějších vyhledávacích služeb je v dnešním Internetu již mnoho, a zabývat se v tomto seriálu postupně všemi není dost dobře možné - to bychom se vůbec nedostali k mnoha dalším, neméně zajímavým věcem. Avšak ještě než problematiku vyhledávání opustíme úplně, chtěl bych vám ukázat, jak je možné se co nejpohodlněji obracet s konkrétními dotazy na více různých vyhledávacích služeb. Dnes si ukážeme jednu zajímavou možnost, a příště pak jednu z principiálně odlišných strategií.
Jak jsme si již několikrát zdůraznili, vyhledávání v rámci služby World Wide Web není zcela jednoznačnou záležitostí, již jen proto že není tak úplně jasné, co přesně se má vyhledávat - jak a co se má například hledat na stránce tvořené jediným grafickým obrázkem? Praktickým důsledkem je pak právě dnešní situace s vyhledávacími službami, resp. tzv. vyhledávacími stroji (search engines). Existuje jich celá řada, a každý z nich je v něčem jiný, ať již jde o konkrétní způsob vyhledávání, „okruh působnosti" neboli rozsah aktuálně zmapovaných WWW stránek, či například schopnost vyhledávat i jinde, než jen ve světě World Wide Webu. Různé vyhledávací stroje přitom mohou používat různé konvence pro formulaci uživatelských dotazů, a odlišné mohou být i formáty, ve kterých jsou poskytovány výsledky, stejně tak jako jejich podrobnost. No a různé samozřejmě mohou být a také skutečně bývají i výsledky, které jednotlivé vyhledávací stroje poskytují.
Celkově tedy lze říci, že každý vyhledávací stroj je v něčem jedinečný, v některých situacích se může ukázat jako doslova ideální vyhledávací nástroj, a jindy zase úplně zklamat. Takže hledáte-li něco konkrétního, je asi rozumné zkusit štěstí u různých vyhledávacích strojů. Jak to ale udělat co nejefektivněji a nejpohodlněji? Vždyť z dřívějších dílů již také víme, že jednotlivé vyhledávací stroje nejsou mezi sebou nijak propojeny a samy o sobě nedokáží spolupracovat!
Triviální možností, která je po ruce vždy, je pamatovat si adresy jednotlivých vyhledávacích strojů (tj. ukazatele URL na jejich domovské stránky či ještě lépe stránky s vyhledávacími formuláři), a pak se na ně postupně obracet. Takovýto „ruční" přístup ale jistě není nejpohodlnější. Naštěstí má několik zajímavějších alternativ.
Jednou z těchto alternativ je služba CUSI, kterou bych vám dnes rád představil. Její název je zkratkou od „Configurable Unified Search Engine", a byla vyvinuta ve Spojeném království. Nejde přitom v pravém slova smyslu o vyhledávací stroj (jak to má dokonce ve svém názvu) - nejlépe je dívat se na CUSI jako na inteligentní seznam vyhledávacích strojů, který dokáže zprostředkovat položení dotazu tomu vyhledávacímu stroji, který si uživatel ze zmíněného seznamu vybere. CUSI sám v zásadě nic nevyhledává, ale stará se o to, aby dotaz uživatele byl doručen tomu vyhledávacímu stroji, který si uživatel vybral - přičemž výsledky dotazu již uživateli posílá přímo zmíněný vyhledávací stroj (bez toho, že by výsledky nejprve procházely přes službu CUSI). Hlavní efekt služby CUSI je tedy v tom, že poskytuje jediný „přístupový bod" pro oslovení různých vyhledávacích strojů. Volba těchto vyhledávacích strojů, resp. výběr mezi nimi, je však stále na uživateli.
Jak si můžete povšimnout na dnešních obrázcích, v rámci CUSI jsou jednotlivé vyhledávací stroje podle své povahy a zaměření rozděleny do skupin - na vyhledávací stroje s „ručně budovanými" indexy (druhý obrázek), na vyhledávací stroje s automaticky generovanými indexy (třetí obrázek), či s obsahem získávaným ještě jiným způsobem (čtvrtý obrázek). S příslušností konkrétních vyhledávacích strojů do jednotlivých skupin by zřejmě bylo možné polemizovat - například AltaVista zcela jistě nemá „ručně budovaný" obsah.
Zařazeny do CUSI jsou ale i další vyhledávací nástroje a služby, například pro vyhledávání programů v archivech (pátý obrázek), prostředky pro vyhledávání lidí a jejich elektronických adres (šestý obrázek), pro vyhledávání dokumentů (sedmý obrázek), a dokonce i pro vyhledávání ve slovnících (osmý obrázek). Druhý až osmý obrázek přitom ukazují různé části jedné a téže WWW stránky, která tvoří základ služby CUSI.
Chcete-li prostřednictvím služby CUSI zadat svůj dotaz některému vyhledávacímu stroji, musíte nejprve najít skupinu do které je zařazen. Pak stačí již jen vyplnit vlastní dotaz (do políčka s nadpisem „search term", a pak vybrat příslušný stroj v nabídce, přístupné prostřednictvím okénka vpravo - na druhém až osmém obrázku jsou tato okénka v rozbaleném stavu, aby bylo vidět jejich přesný obsah. Výhodou tohoto uspořádání je i skutečnost, že když pokládáte jeden a tentýž dotaz postupně různým vyhledávacím strojům ze stejné skupiny, nemusíte dotaz v políčku „search term" vypisovat znovu.
Jak jsme si již řekli, služba CUSI pochází ze Spojeného království. Odsud se ale rozšířila do celého světa, a uživatelé v různých zemích mohou využívat její místní verze, podle toho ke které mají nejblíže. Jak můžete sami vidět na dnešním prvním obrázku, dvě verze služby CUSI jsou provozovány i u nás, na pražském uzlu SunSite, a v Plzni na Západočeské univerzitě. Na dnešním posledním obrázku pak vidíte úvodní část hlavní stránky služby CUSI právě v Praze.
Seznam obrázků:
- Domovská stránka služby CUSI, URL
- Část formuláře věnovaná službám pro vyhledávání ve WWW stránkách
- Část formuláře věnovaná službám, které používají roboty ke sběru informací
- Část formuláře věnovaná službám s ručním sběrem informací
- Část formuláře věnovaná službám pro vyhledávání softwaru
- Část formuláře věnovaná službám pro vyhledávání lidí
- Část formuláře věnovaná službám pro vyhledávání dokumentů
- Část formuláře věnovaná službám pro vyhledávání ve slovnících
- Domovská stránka služby CUSI na pražském serveru SunSite, URL