
Jaké aplikace jsou využívány skrze ASP model?
Podle studie konzultační společnosti IDC (The ASPs' impact on the IT industry) lze aplikace, nejčastěji využívané skrze ASP model, seřadit takto, od nejsložitějších a nejnáročnějších až po nejméně náročné:
- analytické aplikace: všechny aplikace, určené k provádění analýz vztahujících se k podnikání. Jde například o nástroje pro finanční analýzy, pro analýzu chování a preferencí zákazníků, analýzu rizik, analýzy WWW serverů atd.
- vertikální aplikace: aplikace týkající se specifik konkrétního oboru podnikání - například billing úkonů, zpracování pojistných událostí v pojišťovnictví atd.
- ERM (Enterprise Resource Management): aplikace z oblasti správy firemních zdrojů, zahrnující například personalistiku (HR, správu lidských zdrojů), účetnictví, evidenci materiálů, zboží, surovin atd.,
- CRM (Customer Relationship Management): aplikace z oblasti správy zákazníků, zahrnující např. vedení jejich evidence, dále podpora prodeje a marketingové aplikace atd.
- kolaborativní aplikace: různé druhy groupwaru, email a konferenční aplikace
- personální aplikace: například kancelářské balíky (typu MS Office), spotřebitelské aplikace (hry, zábava, kultura), aplikace sloužící potřebám vzdělávání
Společnost IDC také rozeznává tři různé úrovně poskytování aplikačních služeb subjekty ASP, které definuje následovně:
- Core services (základní služby): zahrnují to co je potřebné pro běh aplikace, včetně aktualizací (updaty a upgrady), nepřetržité monitorování aplikací, serverů i sítě, základní uživatelský support
- Managed services: všechny základní služby, a k nim navíc další služby a garance ohledně podpory, zabezpečení, výkonnosti aplikací a redundance dat. Obvykle sem patří i dohody SLA týkající se chodu aplikací a bezpečnosti dat, každodenní zálohování aplikace i jejích dat atd.
- Extended services: všechny "managed services", plus další služby jako například přizpůsobování a rozšiřování aplikací podle specifických požadavků zákazníka, školící služby atd.
Následující procentuelní údaje pochází ze studie společnosti Sosinski group, realizované v červnu a červenci 2000 na vzorku 139 respondentů..
Nejpoužívanější ASP služby (tj. již skutečně využívané):
- 50% web hosting (které ale většinou nejsou považovány za ASP služby, ale spíše za služby internetových providerů)
- 44,7 messagingu (správa poštovních serverů a systémů, např. správa MS Exchange)
- 39,5 office productivity (kancelářské aplikace)
- 10,5 ERM (Enterprise Relashionship Management0
ASP služby, které by respondenti chtěli využívat (jejich využití teprve chystají/plánují):
- 45,9 messaging
- 45.9 specializované vertikální aplikace
- 45,1 aplikace z oblasti e-commerce
- 43,6 office productivity
- 43,6 online training (vzdělávání a školení on-line)
- 31,6 resource hosting (např. web hosting, server housing atd.)
Hodnocení přínosů ASP modelu pro uživatelské subjekty:
- 75,6% respondentů považuje za přínos to že ASP nahrazuje nedostatek vlastního IT personálu
- 67,6 poskytování specializovaného know-how vztahujícího se k provozované aplikaci
- 23,5 větší možnost volby
Hodnocení nedostatků a problémů ASP modelu z pohledu uživatelských subjektů:
- 59,7 rychlost sítě (komunikačního spojení)
- 59,0 absence "vlády nad aplikacemi"
- 54 bezpečnost
- 14,4 nekompatibilita platforem
Preference způsobu (techniky) poskytování ASP služeb
- 50,3 respondentů dává přednost využívání ASP služeb skrze WWW (a WWW browsery)
- 23,8 uživatelů dává přednost Windows aplikacím (formou vzdáleného grafického terminálového přístupu)
- pro 21 tato otázka nerozhoduje
Požadavky uživatelů na poskytovatele ASP služeb
- 95,5 respondentů hodnotí jako významnou nabídku školení koncových uživatelů
- 78,9 respondentů hodnotí jako významný aspekt spolehlivost
- 68,8 bezpečnost (zabezpečení)
- 61 dostupnost přenosových kapacit
- 24,6 ochota ASP subjektu přizpůsobit aplikace specifickým požadavkům uživatelů
Preference v oblasti placení za ASP služby
- 47,6 respondentů dává přednost měsíčnímu paušálu za neomezené využívání služeb