Vyšlo na Lupě, 15.8.2011
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b11/b0815001.php3

Surfuje na 3G síti od O2 přes 6 milionů obyvatel ČR?

Česká Telefónica minulý týden oznámila, že „58 % české populace surfuje na 3G síti od O2“. Čítá-li populace ČR na 10,5 milionu, odpovídá to cca 6,1 milionu uživatelů 3G od O2. Nebo je to trochu jinak?

Pokud bychom věřili titulkům tiskových zpráv od našich mobilních operátorů, muselo v poslední době dojít v ČR k opravdu nebývalým změnám v oblasti mobilních služeb a sítí třetí generace. Míra jejich využití musela vzrůst přímo raketově, a stejně tak se musely změnit i podíly jednotlivých operátorů na trhu 3G služeb: ve  vzájemném souboji operátorů o koncového zákazníka Telefónica zvítězila na celé čáře a své konkurenty porazila na hlavu. Slušelo by se jí poblahopřát …. pokud by to všechno byla pravda.

Zmíněná tisková zpráva, vydaná minulý čtvrtek, ve skutečnosti informuje o něčem jiném: o tom, že 3G pokrytí od O2 (resp. Telefóniky CR) dosáhlo 58% populace. Tedy že možnost využití 3G má 58% obyvatel ČR. To už koresponduje s dosavadním vývojem 3G pokrytí u Telefóniky a nepředstavuje to žádnou revoluci. Ale neznamená to, že 58% obyvatel této možnosti již skutečně využívá, jak tvrdí titulek tiskové zprávy. V tom je opravdu zásadní rozdíl.

Pravdou je, že uvnitř samotné tiskové zprávy se již věci nazývají pravými jmény. Hned perex říká, že Telefónica:

Za poslední měsíc rozšířila počet míst s rychlým mobilním internetem o dalších více než 80 obcí. Celkem se tak k 3G síti od O2 nyní mohou připojit obyvatelé 854 měst a obcí v České republice, tj 58 % populace.

Ale ani titulek (nadpis) tiskové zprávy si – přinejmenším podle mého názoru – nemůže dovolit zacházet tak daleko, aby „možnost využít“ prezentoval jako „využívá“. Něco takového by se nemělo stávat ani u reklamy, u které jsme se asi už smířili s notným „lakováním na růžovo“ a mnohdy nemístným přeháněním.  Co si potom (jako zákazníci)  máme myslet o všem, co nám kdy operátoři tvrdí, i mimo reklamu? A vlastně nejenom operátoři …..

O čem je tisková zpráva?

Předcházející oznámení Telefóniky o jejím 3G pokrytí pochází z konce června, a zmiňuje 55% populace. Tisková zpráva, která o tom informuje, ještě má korektní titulek (3G síť od O2 již pokrývá 55 % české populace) a uvádí, že 3G je dostupné lidem v celkem 760 městech a obcích. Nynější tisková zpráva pak hovoří o 854 městech a obcích, a míru pokrytí zvyšuje na již zmiňovaných 58% populace.

Kromě toho ale nynější tisková zpráva informuje ještě o jiné oblasti: o tom, jaké jsou výsledky kampaně „Už vím proč“, kterou Telefónica spustila počátkem června, se společnostmi Google a Samsung jako partnery, a kterou jsem zde na Lupě popisoval v článku „O2 tlačí uživatele do Internetu v mobilu“. Výsledkem prý je zvýšení prodejů chytrých telefonů Samsung na dvojnásobek, s tím že nejoblíbenějším modelem má být Samsung Galaxy S2 s nárůstem 283 %. Dalším výsledkem je pak také nárůst aktivací internetu v mobilu o 25 %.  

Součástí kampaně „Už vím proč“ je přitom i distribuce aplikací pro mobilní zařízení. Nikoli ale formou vlastního appstore české Telefóniky, nýbrž formou odkazů, resp. přesměrování do příslušných appstorů podle mobilní platformy, kterou zákazník používá. Pak je ale otázkou, jak správně rozumět údajům o počtu více jak 90 000 aplikací, které podle tiskové zprávy měly být staženy z portálu O2 Active (od spuštění kampaně). Nejde spíše o počty přesměrování do konkrétních appstorů?

V této souvislosti je zajímavé i to, že výsledky kampaně „Už vím proč“ zřejmě měly být hlavním tématem zde popisované tiskové zprávy z minulého týdne. Soudím tak z toho, že předmětná tisková zpráva se původně měla jmenovat jinak, a to „Počet aktivací internetu v mobilu vzrostl o čtvrtinu“. Vyplývá to z URL odkazu na tuto tiskovou zprávu (http://www.telefonica.cz/tiskove-zpravy/255098-Pocet_aktivaci_internetu_v_mobilu_vzrostl_o_ctvrtinu.html) a z dosavadní praxe Telefóniky dávat do URL odkazu celý titulek tiskové zprávy. Ten původní se ale nejspíše někomu zdál málo „úderný“, a tak ho na poslední chvíli změnil, na ono nepravdivé „58 % české populace surfuje na 3G síti od O2“.

Automatické aktivace Internetu v mobilu

Když už Telefónica zmiňuje nárůst počtu aktivací Internetu v mobilu (o 25% od začátku kampaně), zkusme se podívat ještě na jeden zajímavý aspekt kolem údajů tohoto typu.

Jde o to, že naši mobilní operátoři od určité doby aktivují jeden ze svých tarifů „Internet v mobilu“ všem novým zákazníkům automaticky, aniž by ti o to žádali. Děje se tak při aktivaci jakéhokoli hlasového tarifu, pokus si k němu zákazník nezvolí nějaký jiný datový tarif.  

Nutno uznat, že vymyšleno to je šikovně: formálně totiž nejde o aktivaci, ve smyslu začátku účtování ceny příslušného tarifu. Jedná se pouze o nastavení služby, či jen o nastavení základního způsobu účtování mobilních služeb. No a konkrétní tarif, který je takto „nastaven“, je koncipován jako „spouštěcí“, tak aby k jeho formální aktivaci a začátku účtování byla nutná určitá aktivita na straně zákazníka (aby se jednalo o projev jeho vůle, a nikoli vůle operátora).

U všech tří operátorů se takovýto tarif jmenuje stejně (Internet v mobilu na den), a shodně se „spouští“ (a začíná účtovat) okamžikem, kdy si mobilní zařízení poprvé „řekne“ mobilní síti o nějaká data. 

V případě O2 jde formálně o službu Mobilní data (ČAS), jen někde prezentovanou také jako Internet v mobilu na den, za 15 Kč na 1 hodinu a s FUP 30 MB na 24 hodin (a s maximální útratou 30 Kč za 24 hodin). V případě  T-Mobile přijde jeho Internet v mobilu na den na 24 Kč za 24 hodin, s FUP 10 MB. V případě Vodafone stojí jeho Internet v mobilu na den 17 Kč na 24 hodin, a má FUP pouhých 5 MB.

I když uvedené částky nejsou až tak horentní, přeci jen mi tato praxe přijde spíše jako nastražená past na méně zkušené zákazníky, kteří datové služby používat nechtějí, ale přesto si pořídí takový mobil, který je podporuje. Protože udržet jeho „datové choutky“ na uzdě pro tyto zákazníky může být značně netriviální. Zvláště pak v kombinaci s různě předinstalovanými aplikacemi, přístupy na mobilní portály atd. Podle mého názoru vše „směřuje“ k tomu, aby i takový zákazník nakonec udělal to, co je v zájmu jeho operátora: objednal si nějaký paušální datový tarif. Ale to by asi bylo na samostatné povídání.

Zde o tom mluvím spíše kvůli otázce, zda to ovlivňuje údaje o počtu aktivací Internetu v mobilu. Copak asi mobilní operátor udělá, když takto automaticky „nastaví“ svůj Internet v mobilu někomu, kdo jej ale skutečně nevyužije (třeba proto, že má mobil bez podpory datových služeb, či si je nechá zablokovat atd.). Bude takovýto zákazník ihned započítán mezi ty, kteří mají aktivované (či: využívají) služby Internetu v mobilu? Nebo operátor počká, až „má možnost využít“ skutečně přejde do „využívá“?