Vyšlo na Lupě, 8.1.2008
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b08/b0108001.php3

U:fon bilancuje a chystá mobilní hlas

 Společnost MobilKom, nabízející své služby pod značkou U:fon, zatím získala skoro 33 000 zákazníků. Nově spustila digitální vysílačky, začala nabízet pevnou linku speciálně pro seniory, a obohatila svůj repertoár koncových zařízení. Mobilní hlasové služby plánuje spustit v průběhu letošního roku, mohly by prý být jeho hitem příštích vánoc.

Na včerejší den, tedy na pondělí  7. ledna 2008, si společnost MobilKom naplánovala hned několik akcí. Jednou z nich byla tisková konference, na které bilancovala svou dosavadní činnost a úspěchy značky U:fon, a představila své plány a novinky pro letošní rok. A také svého nového generálního ředitele.

Vedle toho ale ke stejnému datu začal platit její nový ceník, a také nové všeobecné podmínky pro poskytování služeb pod značkou U:fon.

Jaký byl U:fonův rok 2007?

Při bilancování prvního roku fungování U:fona zaznělo, že stihl získat 32 740 zákazníků. Z toho přibližně:

  • 15 000 zákazníků, kteří využívají pouze hlasové služby,
  • 6  000 zákazníků,  kteří využívají pouze internetové služby, a
  • 12 000 zákazníků, kteří  využívají obě skupiny služeb současně.

Je to hodně, nebo málo? Představitelé U:Fona se včera tvářili sebevědomě a na přímou otázku deklarovali s těmito čísly spokojenost. No, těžko by asi na své bilanční tiskovce odpovídali jinak. Zda uvedená čísla korespondují s jejich byznys plánem, je těžko říci, protože ten není veřejný (a sami žádná čísla v tomto ohledu nezveřejnili).

Určité srovnání může poskytnout alespoň porovnání uvedených čísel s čísly od Telefóniky. Ta v listopadu loňského roku ohlásila 110 000 uživatelů své technologie CDMA . Takže co do absolutních čísel zatím O2 jednoznačně vede. A  to bez ohledu na to, že u U:fona není známo, kolik z jeho 6000+12000 zákazníků datových služeb  využívá novější technologie 1xEV-DO, a  kolik starší a pomalejší technologii 1xRTT.

Jenže: O2, resp. původně ještě Eurotel, nabízí datové služby na bázi CDMA již mnohem déle, než mladý U:fon. Takže srovnávání absolutních čísel není úplně na místě. Zajímavější je srovnání za stejné období, kde už jsou poměry úplně jiné.

U:Fon vstoupil na trh 14. května 2007, a zákazníky svých datových služeb tak nabíral až od toho data. Přitom v době, kdy začal své služby nabízet (minus 11 dnů)  hlásila TO2 CR rovných  100 000 uživatelů svých CDMA služeb.  Jestliže pak koncem listopadu jich měla 110 000, jde o přírůstek „pouhých“ 10 000 nových zákazníků. To U:fon za dobu o jeden měsíc delší (započítal si navíc ještě prosinec) stihl získat svých 18 000 datových zákazníků. Takže z tohoto pohledu je na tom lépe naopak on.

Jak je to s pokrytím?

Zajímavá je také situace s U:Fonovým pokrytím. Na včerejší tiskovce zaznělo, že za loňský rok stačil U:Fon vybudovat svou síť  tak, aby pokrývala 70% populace ČR. To za první rok rozhodně není málo. Naopak, je to slušné číslo.

Jenže sám U:Fon měl původně ještě větší ambice. Při svém startu, v květnu loňského roku, avizoval do konce roku 80% pokrytí (stále v počtu obyvatel, nikoli plochy). A srpnové tiskové zprávě se jeho tehdejší generální ředitel netajil ambicemi ještě většími:

„Do konce roku budeme pokrývat naprostou většinu území České republiky“,  říká Luboš Bôrik, generální ředitel společnosti MobilKom, která U:fona provozuje.

No, možná že nějaké to procento připadá na vrub rozlišování mezi  „datovým“ a „hlasovým“ pokrytím, jako v již zmiňované tiskové zprávě ze srpna:

na začátku srpna už byly jeho hlasové služby dostupné pro 70 % obyvatel, datové služby mají 50% pokrytí.

Úplně správné by ale bylo rozlišování pokrytí podle toho, o jakou CDMA síť jde. MobilKom totiž provozuje dvě, jednu s novější technologií  CDMA 2000 1xEV-DO Rev. A, a druhou se starší technologií CDMA 1xRTT. Na té první provozuje svou službu fofr internet, a na druhé (se starší technologií) své ostatní služby.

Nová koncová zařízení

Když už jsme u dvou technologií, které U:Fon používá, můžeme si říci o dvou jeho novinkách. Jde o nová koncová zařízení, po jednom pro každou z těchto technologií.

Prvním zařízením je Axesstel MV410L, což  je směrovač s NATem a podporou VPN Pass-Through, vybavený  rozhraním CDMA 2000 1xEV-DO Rev. A, a „z druhé strany“ rozhraním Wi-Fi (b/g), 4 Ethernetovými porty a 1 USB portem. Lze jej tedy použít pro realizaci malé sítě LAN, pro sdílení internetového připojení  (a  pro propojení několika málo zařízení, viz obrázek).

Provedení vidíte na obrázku, podrobnosti v eshopu U:fona nebo přímo u výrobce, který zařízení prezentuje spíše jako bránu (gateway), než jen jako směrovač (router). Ovšem bez zabudované podpory VOIP. Dotovaná cena od U:fona (při smlouvě na 24 měsíců) je 3999 Kč, nedotovaná pak 5999 Kč (vč. DPH). Vzhledem k podpoře technologie EV-DO je toto zařízení určeno k využití se službou U:Fonův fofr internet.

Druhé zařízení , Axesstel TX210LF,  označuje U:fon   diplomaticky jako „multifunkční terminál“. Jde o zařízení, podporující pouze starší technologii CDMA 1xRTT, a u U:fona tudíž určené pro použití se službami  „U:Fonův telefon“, „U:Fonův telefon s internetem“ a „U:Fonův internet“.  Počítač  k němu lze připojit jen přes USB port (nikoli přes Ethernet), s maximální přenosovou rychlostí danou použitím technologie 1xRTT, tj. s maximem 153 kbit/s, a reálnou rychlostí někde kolem 40 až 60 kbit/s.

Toto zařízení ale cílí spíše na hlasové služby: má dva R11 porty, přes které k němu lze připojit až dva analogové telefony či faxy (a s „rozdvojkami“,  které nejsou součástí balení, prý  až čtyři takováto zařízení). Nebo je možné připojit celé zařízení k pobočkové ústředně, jako jeho CDMA bránu (analogii GSM brány).

Dotovaná cena tohoto „multifunkčního terminálu“ je 1499 Kč, nedotovaná 2499 Kč, viz eshop U:Fona.

Pevná linka, speciálně pro seniory

Pojďme nyní k další novince, se kterou U:Fon včera přišel. Tentokráte již jde o službu, a nikoli o fyzické zařízení. Konkrétně o  „úsporný U:fonův telefon pro seniory“, s podtitulem

„nejlevnější paušál na trhu pevných linek“

Jde vlastně jen o určitou obměnu dosavadní služby „U:fonův telefon“, která snižuje fixní  část své ceny (tj. měsíční paušál), a kompenzuje to zvýšením minutového hovorného, na úroveň základních tarifů TO2 CR. Posuďte sami, z následující tabulky.

(vše včetně DPH) U:fonův telefon U:fonův úsporný telefon
měsíční paušál 296,31 Kč 179 Kč
volání v rámci sítě U:Fona zdarma zdarma
1 minuta do pevné sítě 0,71 Kč 1,58 Kč
1 minuta do mobilní sítě 4,64 Kč 5,90 Kč
1 SMS zpráva 2,26 Kč 2,26 Kč

V případě úvazku na 24 měsíců lze k této službě získat za 1 Kč buď výše popisovaný multifunkční terminál (s možností připojená vlastního analogového telefonu), nebo CDMA telefon Axesstel PX310L. Služba je ale dostupná skutečně jen pro seniory, a to ve věku 60 let a výše. Jako bonus navíc dostanou automatické členství v klubu sítě lékáren Dr. Max, se slevou 10 Kč na každý recept.

Kam U:Fon touto službou míří, je celkem jasné: na všechny seniory, kteří jen málo telefonují a nechtějí platit vysoký paušál Telefónice za její pevnou linku. Takto ušetří na výši paušálu (ale na hovorném už nikoli). Na druhou stranu, pokud si pořídí třeba nějaký „Jablotron“, pak s předplacenkou od některého z mobilních operátorů mohou na paušál zapomenout úplně (byť  za cenu ještě vyššího hovorného). Tomu se U:fon snaží kontrovat dotováním pořizovací ceny, která u Jablotronu je přeci jen dosti vysoká.

U:fonovy vysílačky

Konečně další novinkou je to, co U:fon avizoval už od svého vstupu na trh: digitální vysílačky, nabízející PPT (Push to Talk) a s celoplošným pokrytím.

MobilKom již dříve provozoval obdobnou službu s názvem SmartNet, ovšem na platformě TETRA. Nyní přechází na platformu CDMA, a na trunkové řešení GoTa (Global Open Trunking Appication), vyvinuté pro CDMA 1xRTT čínskou ZTE. A dosavadní uživatele své služby SmartNet prý včerejším dnem převádí na novou službu.

O nové platformě GoTa U:Fon včera tvrdil, že ji používá více jak 1 milion uživatelů, zejména v Norsku, Rusku, Malajsii a Číně. A třeba právě v Norsku prý na tento systém přešla tamní pobřežní stráž. Asi nejen kvůli tomu, že terminály od ZTE mají být až čtyřikrát levnější, než ty od Motoroly. 

O své službě, s prozaickým názvem „U:fonova vysílačka“, včera U:fon tvrdil, že je „první komerční celoplošnou službou tohoto typu na našem trhu“. Pravdou je, že služby Push to Talk u nás nejsou úplnou novinkou – ale ta dosavadní, kterou provozuje TO2 CR, je postavena na platformě GSM, a nikoli na CDMA. Takže v tomto ohledu je U:Fon skutečně první.

I tak ale i zde U:fon přišel s konkrétní nabídkou poněkud později, než sám plánoval a avizoval. Ještě včera viselo na jeho webu, v sekci „pro firmy“, avízo:

speciálně pro vás připravuji špičkovou službu podporující pokročilá skupinová vnitrofiremní volání. V září se totiž chytám spustit službu U:fonova chytrá vysílačka. Podobné služby bývají v terminologii mobilních komunikací nazývány jako služby Push-To-Talk.

Dnes oznámená služba je přitom nabízena v celoplošné a regionální variantě (zřejmě a dosahem odpovídajícím dnešním krajům). Cena za jednu vysílačku s celoplošným dosahem je 500 Kč měsíčně (bez DPH, je to určeno pro firmy), a 400 Kč s regionální dosahem. Za 160 Kč (bez DPH) lze přikoupit možnost přenosu dat z/do internetu, rychlostí danou možnostmi technologie CDMA 1xRTT (tj. reálně 40 až 60 kbit/s).

Pořizovací cena vysílaček ale není malá: nedotovaná přijde na 5999 Kč jedna (stále bez DPH), dotovaná na 4499 Kč s úvazkem k regionální variantě, a 3499 s úvazkem k celoplošné variantě služby.

Kdy bude mobilní hlas?

Vysílačky, které včera U:Fon ukazoval novinářům, by měly být typu ZTE G420. Jsou to vlastně kombinace vysílaček (Push to Talk zařízení) a klasických mobilů pro CDMA 1xRTT. A v jedné ze svých včerejších tiskových zpráv U:fona k tomu zaznělo:

Naše nová služba umožňuje skupinové hovory, osobní hovory, prioritizaci služeb, nastavování skupin a v blízké budoucnosti mobilní hlasové a datové služby, jako jsou SMS nebo internet. Znamená to tedy, že již v polovině roku 2008 bude možné vysílačku kombinovat s mobilním internetem a s oblíbenou službou SMS,“ popisuje Marek Sláčík, výkonný ředitel pro marketing, prodej a péči o zákazníky sítě U:fon.

Že by tedy U:Fon plánoval spuštění (klasických) mobilních hlasových služeb na polovinu letošního roku? Na samotné tiskovce to v tomto smyslu zaznělo, s odkazem na „později v letošním roce“. To například na serveru Mobil.cz to vidí ještě optimističtěji:

Nyní se zdá, že mobilní hlasové služby už jsou skutečně na dosah. U:fon je poměrně intenzivně testuje a my je měli možnost krátce vyzkoušet. Dalším potvrzením toho, že k jejich komerčnímu spuštění dojde už brzy, je i dnes ohlášená služba celoplošných digitálních vysílaček.

Když jsem se ale včera na tiskovce zeptal, zda představitelé U:Fona mohou být poněkud přesnější, pokud jde o odhad spuštění  hlasových služeb, odpověď se nesla v duchu nejméně odvážné varianty: že by měly být k dispozici nejpozději ve čtvrtém čtvrtletí, a být největším „trhákem“ U:Fona pro příští vánoce. Tak uvidíme.

Nový ceník, nové všeobecné podmínky

Jak jsem již avizoval v úvodu, k 7.1.2007 U:Fon (resp. MobilKom) vydal i nový ceník a nové všeobecné podmínky.

Dochází zde například k mírnému zdražení podrobného měsíčního vyúčtování (ze 46,41 Kč na 50 Kč), a nově je zpoplatněno zaslání upomínky (50 Kč). Nezvyklé mi přijde i nově zavedené zpoplatnění přechodu na vyšší službu, částkou 50 Kč (při smlouvě na 24 měsíců). To poskytovatelé snad vždy dělají zdarma (a rádi).

Snad největší změny se ale týkají vratných kaucí  a tzv. „limitů služby“. Pokud se začtete do nových všeobecných podmínek, v článku 8.8 se dozvíte, že pokud u U:fona utratíte poněkud více peněz, může to být interpretováno jako zneužití jeho služeb:

8.8. (…) Za podezření ze zneužívání služeb se považují zejména následující případy:

 (iii) cena služeb poskytnutých Účastníkovi v průběhu zúčtovacího období dosáhla částky, která je uvedena v aktuálním ceníku služeb pod položkou „Limit služeb“ (dále jen „Limit služeb“).

Institut „limitů služeb“ přitom existoval již dříve, od podzimu. Ale právě nyní „limity služeb“ významně klesly, u fyzických osob dokonce na 500 Kč (bez DPH, resp. na 595 Kč včetně DPH).

Z výše citované definice „limitu služby“ ale (podle mého názoru) nijak nevyplývá, že by se jednalo pouze o hovorné, a nikoli o všechny složky ceny konkrétní služby, tedy včetně měsíčního paušálu. Pak by třeba zákazník, který  je fyzickou osobou (tudíž s limitem služby 500 Kč bez DPH) a využívá službu „U:fonův fofr Internet“ (za 499 Kč bez DPH) byl skutečně na samé hranici „limitu službu“, a už po jednom hovoru by mohl být podezírán ze zneužití služby a mohl být  vyzván ke složení vratné kauce:

8.11. K rozptýlení podezření ze zneužívání služeb může Poskytovatel požadovat po Účastníkovi zejména dodatečné prokázání identifikace Účastníka nebo složení vratné kauce ……

No, snad to nebude takto horké.  Ptal jsem se na to přímo na tiskové konferenci, a tam mi bylo odpovězeno, že „limit služby“ představuje jen hovorné a nikoli měsíční paušály. I tak mi ale přijde částka 500 Kč (pro fyzické osoby) nastavená hodně nízko.

Na druhou stranu rozumím tomu, že se U:Fon chce jistit proti eventuelním neplatičům. A jelikož se snaží oslovit i „méně lukrativní“ klienty, asi se musí jistit více a důkladněji, než bývá zvykem. Jenže každá mince má i svou druhou stranu, a jiné zákazníky to naopak může odradit.

Stávající zákazníci, kteří se změnami  všeobecných podmínek nesouhlasí, měli 30 dnů na výpověď  smlouvy bez sankcí  (což U:Fon na svém webu sám uvádí). Ovšem od zveřejnění nových všeobecných podmínek, které jsou na webu U:Fona vyvěšeny s datem 6.12.2007. Zato nový ceník zde visí s datem zveřejnění 28.12.2007, a je u něj obdobná poznámka o možnosti vypovězení smlouvy.