Muž, který zachránil Internet
Kdo stojí v pozadí dohody, která doslova na poslední chvíli zachovala správu a řízení Internetu v rukou USA a organizace ICANN? A co přesně se na světovém summitu WSIS v Tunisu dohodlo?Koncem minulého týdne se v Tunisu konala tzv. druhá fáze světového summitu o informační společnosti (WSIS, World Summit on Information Society). Když jsem si v pátek přečetl první zprávy o tom, jak to v Tunisu vlastně dopadlo, docela mne to překvapilo. Ne snad kvůli chybnému titulku zde na digiwebu (Web zůstane v péči USA) , který zaměnil Web za Internet jako takový, či kvůli samotnému výsledku. Spíše kvůli tomu, jak se čtyři roky marně hledal společný konsensus v nejdůležitější otázce (tzv. Internet governance, alias správě a řízení Internetu), a pak se jej podařilo najít doslova na poslední chvíli, jen několik málo hodin před začátkem summitu.
Pravda, samotný obsah onoho konsensu nijak převratný není, protože v zásadě říká: "nechme to tak, jak to funguje dnes, a neměňme to". To fakticky znamená, že "vláda nad Internetem" nadále zůstane v rukou organizace ICANN (Internet Corporation For Assigned Names and Numbers), ve které mají rozhodující vliv USA. Jen pro připomenutí, pro toho kdo si zrovna nevybavuje o co vlastně šlo: zejména země třetího světa chtěly, aby se vláda nad Internetem vzala ICANNu a svěřila nějaké "více mezinárodní" organizaci (nejlépe nějaké přímo pod OSN či její Mezinárodní telekomunikační unií). Nebo aby se alespoň ICANN vymanil z područí USA a musel poslouchat nějakou "více mezinárodní" organizaci.
Nic z toho se tedy nakonec nestalo, a alespoň podle mého osobního názoru je to dobře. Co mne ale zaujalo, je to jak se vlastně podařilo zpacifikovat a přimět k dohodě značně různorodou sestavu zástupců zemí s diametrálně odlišnými zájmy, kulturami i přístupem k Internetu, která se nebyla schopna na ničem dohodnout po dlouhé čtyři roky. U zemí EU, které dosud v hlavní otázce vystupovaly poněkud nejednoznačně a nezavíraly si vrátka před žádnou z možných variant, si to ještě dovedu představit: čas tlačil a zaúčinkovala hrozba, že by museli předstoupit před veřejnost a po pravdě říci, že se na ničem nedohodli. Ale co třeba země jako Čína, Brazílie, Indie, Jižní Afrika, či např. Kuba?
Právě země třetího světa měly až dosud největší a nejostřejší výhrady k současnému řešení, a dožadovaly se zásadní změny. Jak to, že nyní souhlasily se zachováním současného statu quo, a spokojily se jen se vznikem debatního kroužku (Fóra IGF, Internet Governance Forum), jehož závěry a celá činnost nejsou pro ICANN nijak závazné?
Zajímavé vysvětlení jsem nakonec našel v článku britského e-zinu The Register, který popisuje způsob jednání "subkomise A", zbývající se právě otázkou vlády nad Internetem (v angličtině: Internet governance). Za rozhodující prvek úspěchu považuje předsednictví pakistánského diplomata Masooda Khana, který je současně velvyslancem své země u Spojených národů. Právě jemu, díky jeho zkušenostem a současně i obezřetnému, citlivému ale současně i cílevědomému vedení, se měl podařit malý zázrak: přimět plný sál zástupců vlád, kteří se po čtyři roky nedokázali přenést přes jeden konkrétní sporný bod, aby nastoupili společnou cestu, směřující k nalezení řešení.
The Register to napsal v pondělí 14. listopadu, a tedy ještě před začátkem summitu, a hlavně před dosažením faktického konsensu nad závěrečným stanoviskem. Tehdy také označil Masooda Khana za "muže, který zachrání Internet" (tj. psáno v budoucím čase). V tu dobu to ještě bylo dosti odvážné, protože stát se mohlo ještě opravdu cokoli - ale naštěstí nestalo, a společný konsensus byl nakonec stvrzen. Byť jen pár hodin před zahájením summitu, ve středu 16. listopadu.
Pravda, objevila se také jiná vysvětlení. Například to, že za vším stojí Evropská unie, a její "citlivé zákulisní aktivity", zejména pokud jde o textaci závěrečného dokumentu (viz např. tento článek International Herald Tribune). No, pravda bude nejspíše někde uprostřed, a svou roli určitě sehrálo více faktorů: jak citlivé vedení Masooda Khana, tak i časový pres, tlak USA na zachování současného stavu, a třeba i určité aktivity EU.
Pravdou ale také je, že závěrečný dokument, který obsahuje společný konsensus, nemá charakter rezignace na snahy zapojit do "vlády nad Internetem" země celého světa. Naopak, deklaruje potřebu pokračovat v celkovém procesu, který byl nastolen již během první fáze summitu v Ženevě (v roce 2003), a na jehož konci by měla být "širší vláda" nad Internetem, nikoli jen skrze ICANN v rukou USA. Dnes je tento záměr označován jako "ženevský princip", a závěrečný dokumentu z druhé fáze summitu WSIS v Tunisu celkem jednoznačně mluví o pokračující snaze jej naplnit.
Navíc obsahuje i některé explicitní formulace ohledně práva všech zemí podílet se na správě a řízení Internetu (tzv. Internet governance), což je samo o sobě dosti přelomové:
Uznáváme, že všechny vlády světa mají mít stejnou roli a stejnou odpovědnost za správu a řízení mezinárodního Internetu (Internet governance), i za jeho stabilitu, bezpečnost a kontinuitu
či
Zdůrazňujeme potřebu maximalizovat účast rozvojových zemí na rozhodnutích, týkajících se správy a řízení Internetu (Internet governance), jeho rozvoje a budování kapacit, které by odráželo jejich zájmy
Na druhou stranu je ovšem patrné, že půjde skutečně o dlouhodobý proces, s nejasným časovým horizontem. Nejbližší další fází by mělo být ustavení diskusního fóra k problematice správy a řízení Internetu (IGF, Internet Governance Forum), někdy na konci prvního čtvrtletí 2006, s opravdu nejširším zastoupením všech zainteresovaných subjektů.
Ovšem ani toto Fórum zatím nebude mít faktický vliv na fungování těch institucí, které dnes Internet řídí, konkrétně na ICANN. V závěrečném dokumentu je totiž také následující disclaimer:
Fórum IGF nebude mít žádný dohled a nebude nahrazovat existující opatření, mechanismy, instituce ani organizace, ale bude s nimi spolupracovat a využívat jejich zkušeností a znalostí. Fórum bude založeno jako neutrální a nezávazné. Nebude nijak zapojeno do řešení rutinních či technických otázek provozu Internetu.
S uvážením toho, co říká závěrečný dokument o oblasti správy a řízení Internetu, lze asi konstatovat že vše přeci jen skončilo kompromisem: v "krátkodobém výhledu" byl zachován současný stav, na kterém se nic nezměnilo. Takže USA, ICANN a zastánci současného stavu se mohou pyšnit vítězstvím. Stejně tak ale nejsou pohřbeny ani snahy vyrvat správu a řízení Internetu z rukou Američanům, a svěřit ji do rukou někomu jinému, "více mezinárodnímu". Takže i zastánci tohoto záměru se mohou pyšnit vítězstvím. Jen ještě nedokáží říci, v jakém časovém horizontu by se tak mělo stát. A to by mohlo být klíčové, protože uznávat něco, ale odsouvat faktické naplnění, lze asi libovolně dlouho.
Na závěr snad jen malá poznámka nad tím, že správa a řízení Internetu, anglicky označovaná jako "Internet governance", není přesně to samé jako regulace Internetu, cenzura atd. Snaha získat vládu nad Internetem (podílet se na Internet governance) by zájemcům o regulaci Internetu možná některé věci trochu usnadnila, ale rozhodně není nutnou podmínkou. To proto, že snahy o regulaci a cenzuru se týkají především obsahu toho, co je na Internetu nabízeno či dáno k dispozici, o čem se lidé baví atd., a netýkají se až tak způsobu správy domén nejvyšší úrovně, či stability a fungování celého systému DNS.
Takže když už nějaký stát opravdu nedá jinak a chce regulovat či cenzurovat Internet, nepotřebuje k tomu podíl na správě celosvětového Internetu. Bohužel některé země to prakticky dokazují již dnes. Podle dostupných zdrojů to mělo předvést i pořádající Tunisko, když v reakci na nelichotivé výroky švýcarského prezidenta Samuela Schmida, ohledně dodržování lidských práv v Tunisu, zablokovalo přístup na některé švýcarské servery (podrobněji).