Vyšlo na isdn.cz, 14.6.2004
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b04/b0614002.php3

Minulý týden: Telecom a zadky, ČR a Slovensko …

Český Telecom změnil slogan i grafiku a vsadil na zadky. Na Slovensku mají hlasové tarify s voláním mimo špičku zcela zdarma, i meziměstsky. Také jejich tarif bez kreditu je lacinější než u nás, a má ještě další přednosti. Tele2 bojuje za odstranění kreditů i v ČR. V roce 2003 utratili Slováci za Internet 2,5 mld. SK.

Minulý týden přinesl mnoho vody, jedny celoevropské volby, začátek Eura2004, a také řadu zajímavých událostí kolem Internetu, telekomunikací či informačních technologií. Podívejme se zejména na ty, které se nedostaly na přední pozice v odborných i méně odborných médií.

Zadky táhnou

V květnu Český Telecom částečně předělal vzhled svých webových stránek. Home page přeladil do modra, do barvy svého Internet Expresu, a do záhlaví si dal poněkud specifický slogan, který se v různých obměnách vyskytuje i u jeho nových reklam: "Přinášíme vám internet, ze kterého se posadíte na zadek". Jako kdyby to nestačilo, změnil i grafiku na své domovské stránce, a na její návštěvníky nyní "vystrkuje zadek" - dokonce hned tři různé zadky, po jednom pro domácnost, pro firmy a pro velké korporace, což má symbolizovat tři hlavní části webu, určené příslušným zákaznickým skupinám.

Inu, jedno moudré rčení říká, že "proti gustu žádný dišputát". Když to Telecom považuje za vhodné a adekvátní pro firmu svého ražení, prosím. Já mám na věc poněkud jiný názor. Sám Telecom si ale své nové stránky pochvaluje, a dokonce se minulý týden formou tiskové zprávy pochlubil, jak je lidé navštěvují více než kdy jindy:

Téměř 550 tisíc návštěvníků využilo v květnu tohoto roku webové stránky ČESKÉHO TELECOMU www.telecom.cz a řadí je tak na špičku v návštěvnosti mezi firemními portály v ČR. (…) Počet návštěvníků za měsíc květen je nejvyšší za celou dobu existence www.telecom.cz a překonává i historicky největší počet přístupů ze září roku 2002

Táhnou i bundly?

Ještě o týden dříve se Telecom pochlubil tím, že už 490 000 jeho zákazníků se rozhodlo přejít na některý z nových tarifních programů řady Telefon. Nejvíce, na 366 000, se jich rozhodlo pro tarif Telefon 120, který v sobě bundluje 120 minut hovorového kreditu. Přijde na 335 Kč bez DPH, resp. na 408,70 Kč včetně DPH.

Zajímavé srovnání nabízí jeden ze dvou nových tarifů, se kterými nově přišel Slovak Telecom. Jmenuje se ST Extra, a bez DPH přijde na 499 SK (v přepočtu podle aktuálního kurzu to odpovídá 392 Kč). Navíc obsahuje jen 60 minut hovorového kreditu. Mohlo by se tedy zdát, že je obecně dražší a méně výhodný než náš Telefon 120. To jsme si ale o ST Extra neřekli jednu podstatnou věc: v době mimo špičku (pracovní dny od 19 do 07 a o svátcích) nabízí místní a meziměstské hovory (v síti Slovak Telecomu) zcela zdarma!! Máto jen jeden háček: i když voláte mimo špičku, nejprve čerpáte hovorový kredit, a teprve pak voláte zcela zdarma. U nás, chcete-li se s Českým Telecomem dostat na nejnižší možné hovorné, musíte si připlatit ještě asi 100 Kč, ale ani pak se zdaleka nedostanete u místních a meziměstských hovorů mimo špičku na ideální nulu.

Tarif bez bundlu?

Minulý týden pokračovalo v ČR "tažení" společnostI Tele2, která počátkem června oznámila, že zvažuje arbitrážní žalobu na český stát kvůli nedostatečné ochraně svých investic. Nyní přišla se žádosti na ÚOHS o "vydání předběžného opatření, které by zakázalo Českému Telecomu používat tarify s volnými minutami". Argumentem Tele2 je, že bundlování odrazuje miliony domácností a společností od využívání volby operátora a placení nižších poplatků za telekomunikační služby. Důsledkem je narušení hospodářské soutěže …

Podrobnosti o tom, co Tele2 v předběžném opatření navrhuje, nejsou známy - měl by Telecom úplně zrušit všechny "bundlované tarify", obsahující nějaký kredit, nebo by měl hodnotu kreditu odečíst od ceny celého bundlu) a výsledek prodávat jako měsíční paušál bez kreditu? U kreditů v peněžní podobě by to šlo, ale všechny nové cenové programy Telecomu (programy Telefon) již obsahují kredit v minutách, a nikoli v korunách.

Pravdou ale je, že Telecom poskytuje i takové cenové programy (tarify), které volný kredit neobsahují. Čtyři z nich svým zákazníkům nabízí: Telefon Universal, Telefon Universal Dialog, Business Universal a Business Universal Dialog. Všechny přijdou shodně na 495 Kč bez DPH, a jsou tedy dražší než jiné cenové programy, zahrnující volný kredit. Vedle toho existují ještě cenové programu HOME ZERO a BUSINESS ZERO, které Telecom sám aktivně nenabízí, ale musí je poskytovat (protože jde o regulované tarify v rámci univerzální služby). HOME ZERO přitom přijde na 265,71 Kč bez DPH, resp. na 316,19 Kč včetně DPH. Takže ten, kdo chce důsledně používat volbu operátora a všechny své hovory vést přes jiného operátora než je Český Telecom, má na výběr: buď za tuto možnost zaplatí 495 Kč, nebo 265,71 Kč (vše bez daně). Těžká volba, že? Nebo zde skutečně něco není v pořádku?

Zkusme si to opět srovnat se Slovenskem a s druhým novým tarifem od Slovak Telecom: ST Pohoda. Ten je totiž také bez volného kreditu, v jakékoli podobě. Přijde na 299 SK, což v aktuálním kurzovém přepočtu vychází na 235 Kč (bez DPH). Takže stále méně než náš HOME ZERO. Navíc ale má ST Pohoda ještě další zvýhodnění, oproti našemu HOME ZERO: v době mimo špičku jsou stojí celý místní či meziměstský hovor symbolickou 1 slovenskou korunu (bez DPH), a za jednotlivé minuty se platí až po 30. minutě.

U nás nabízí něco podobného tarify Universal Dialog, za 495 Kč měsíčně - zde však přijde každý hovor (do 60 minut, i v době špičky) na 9,90 Kč bez DPH

Kolik utratili na Slovensku za Internet?

Když už jsme u srovnávání se Slovenskem, zastavme se u jedné další zajímavé zprávy od našich sousedů: podle deníku Pravda v roce 2003 utratili tamní uživatelé za připojení k Internetu celkem 2,5 mld. slovenských korun (cca 62 mil. EURO). Z toho rozhodující část inkasoval jako své výnosy místní Slovak Telecom (1,9 mld. Sk), druhý v pořadí Slovanet si přišel na 223 mil. Sk, a třetí v pořadí byla místní Nextra, s výnosy 197 mil. Kč.

Srovnatelný údaj za ČR bohužel chybí, protože u nás jsou výnosy z připojení k Internetu různě "rozesety" do řady kolonek, a je velmi obtížné je posčítat. Český Telecom například uvádí, kolik minut "protočil" na dial-upu, ale už neříká, kolik na tom inkasoval, či kolik jich bylo ve špičce a kolik mimo špičku atd.

Kolik je uživatelů českého Internetu?

Ze statistických údajů, které se týkají ČR, se minulý týden objevil alespoň aktuální údaj o počtu uživatelů Internetu z průzkumu iAuditu: 2,9 milionu, ve věkové skupině 12+ (tj. 12 let a starší). Oproti stejnému období před rokem to má být o celého půl milionu více. Věková skladba by měla být taková, že čtvrtinu tvoří mladí od 12 do 19 let, a další čtvrtinu mladí do 29 let. Z celkového počtu 2,9 milionu je ale polovina uživatelů spíše příležitostných, kteří se připojují nejvýš 5 dnů v týdnu (za měsíc).

Počet 2,9 milionu uživatelů ve skupině 12+ přitom vcelku koresponduje s údaji, které vyšly Českému statistickému úřadu v jeho šetření koncem loňského roku, ve skupině 15+:

  • cca 2,9 milionu lidí, kteří "vůbec někdy" použili Internet
  • cca 2,4 milionu lidí, kteří jej použili ve 4. kvartále 2003.

Vzhledem k rozdílnosti věkových skupin (12+ a 15+) i určitému časovému odstupu - poslední kvartál loňského roku, vs. duben letošního roku - považuji výsledky za vcelku souměřitelné.