Vyšlo v příloze Hospodářských novin, 4.3.2004
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b04/b0304004.php3

Dopady volby operátora

Volba operátora byla v ČR zavedena v režimu, který umožňuje její aplikování prakticky na všechny druhy hovorů. Tedy nejen na meziměstské a mezinárodní, ale také na hovory místní, hovory do mobilních sítí a také na vytáčené (dial-up) připojení k internetu. Originační poplatky, které alternativní operátoři musí platit Českému Telecomu, nakonec také musel určit regulátor. Jejich výše je v současné době taková, že u místních hovorů mají alternativní operátoři jen velmi malý prostor k tomu, aby zaujali zákazníka a nabízeli výrazně nižší ceny než Český Telecom. Ten si za místní hovory účtuje v rozmezí od 1,30 do 1,40 Kč za minutu ve špičce (podle cenového programu), a alternativní operátoři účtují jen zhruba o 10 haléřů méně, od 1,20 Kč do 1,30 Kč, vše ve špičce. Ještě menší prostor pak vzniká u internetového dial-upu (vytáčeného připojení k internetu), kde alternativní operátoři mají šanci dostat se o něco "níže" než Český Telecom pouze v prvních deseti minutách (fakticky zde využívají toho, že dial-up tarif Českého Telecomu penalizuje zákazníka během prvních deseti minut zvýšeným tarifem, na úrovni hlasového).

S určitou nadsázkou tedy lze konstatovat, že u místních hovorů, a také u internetového dial-upu, u nás volba operátora zatím neudělala žádnou díru do světa. Důvodem je minimální prostor, který k tomu alternativní operátoři měli. Zkušenosti ze zahraničí jsou alespoň u místních hovorů stejné. Jinak je tomu ale u meziměstských a mezinárodních hovorů a také u hovorů do mobilních sítí. Zde totiž mají alternativní operátoři podstatně více prostoru a tak se jim daří účinněji konkurovat Českému Telecomu nižšími cenami. Například rezidenčním zákazníkům, v rámci nejrozšířenějšího tarifu HOME STANDARD (který má cca 70% zákazníků) účtuje Český Telecom za minutu volání meziměsta ve špičce 4,23 Kč, včetně 22% DPH, a 1,96 Kč mimo špičku. S využitím volby operátora se stejný zákazník může dostat například na 1,99 Kč ve špičce, a 0,89 Kč včetně DPH mimo špičku (konkrétní příklad služeb GTS Volba Doma a GTS Pohoda Doma). To už je znatelný rozdíl, který ukazuje, že volba operátora přináší reálný efekt (v podobě výrazněji nižších cen i pro nejmenší zákazníky). Někteří alternativní operátoři dokonce nabízí meziměstská volání mezi některými vybranými kraji (například mezi Prahou a Středočeským krajem) za ceny místních hovorů!

Exaktně zhodnotit jak velké úspory přináší koncovým uživatelům zavedení volby operátora je bohužel nemožné. Je to totiž velmi individuální a záleží na konkrétní skladbě hovorů konkrétního zákazníka. Nabídka na trhu je navíc velmi dynamická a rychle se mění. Sami alternativní operátoři obvykle vyčíslují možné úspory až na celé desítky procent, což je spíše než jako případ průměrný vhodné chápat jako optimální případ.

Podstatnější ale možná je, že zejména v oblasti odchozích meziměstských hovorů (i hovorů mezinárodních a do mobilních sítí) volba operátora uspěla a otevřela dveře skutečné konkurenci. Zákazník se stává pánem a může si vybírat, za jakou cenu a prostřednictvím kterého operátora chce volat, a není již odkázán jen na služby inkumbenta. Ostatně i ten již zareagoval a jeho nové cenové programy TELEFON, se kterými přišel v dubnu a prosinci loňského roku, mají poněkud zlevněné právě meziměstské a mezinárodní hovory. Například v rámci cenového programu Telefon 70, který je koncipován jako neregulovaná náhrada regulovaného tarifu HOME STANDARD, přijde 1 minuta meziměstského hovoru ve špičce na 3,99 Kč, a mimo špičku na 1,96 Kč (vše včetně 22% DPH).

Kde jsou hranice volby operátora

Volba operátora je tedy řešení, které i zákazníkům Českého Telecomu (tj. klientům, kteří od něj mají pevnou telefonní linku) umožňuje těžit z výhod konkurence a využívat služeb jiných operátorů pro vedení svých hovorů. I když se ale takový zákazník rozhodne vést všechny své hovory přes jiného operátora a od Českého Telecomu nepožaduje vůbec žádné služby, musí mu přesto stále platit v plné výši měsíční paušál za existenci své pevné telefonní linky. Navíc z každé minuty, provolané přes jiného operátora, dostává Český Telecom stále určitý minutový poplatek (originační poplatek). Jeho výše samozřejmě ovlivňuje minutovou cenu celého hovoru, kterou zákazník platí alternativnímu operátorovi.

Fakticky to tedy znamená, že základ celkové cenové hladiny pevných hlasových služeb nadále určuje Český Telecom způsobem, který konkurence neovlivní (jde o měsíční paušál a originační poplatky). Alternativní operátoři pak mohou soutěžit pouze v tom, který z nich si k tomuto cenovému základu připočítá navíc co možná nejméně. To samozřejmě výrazně omezuje možné dopady konkurence. Dalším faktorem, který nepříznivě omezuje působení konkurence, je skutečnost, že Český Telecom si do měsíčního paušálu povinně přidává i určitý hovorový kredit. Ten je možné provolat pouze přes něj, a nikoli přes alternativního operátora. Zda to je v souladu s pravidly hospodářské soutěže, stále prošetřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.