
Devět měsíců Českého Telecomu
Za první tři čtvrtiny letošního roku poklesly Telecomu celkové výnosy, ale čistý zisk zůstal stejný. Nadále roste objem dial-upu, který tvoří již 47 procent všech provolaných minut. Poměr minut na meziměstské a místní hovory vychází zhruba 1:2, což určitě ovlivní minutovou cenu při sjednocení hovorného.Český Telecom včera zveřejnil své finanční a některé provozní výsledky za první tři kvartály letošního roku. Jaké jsou?
Začněme nejprve u finančních:
- Celkové konsolidované výnosy: 39,4 miliardy Kč
- Celkové provozní náklady (bez odpisů a amortizace): 19,3 miliardy Kč
- Rozdíl (tzv. EBITDA): 20,1 miliardy Kč (marže EBITDA 51%)
- Hospodářský výsledek před finančními náklady a zdaněním (EBIT): 6,2 mld. Kč
- Čistý zisk: 3,9 mld. Kč
Pro čtenáře Lupy bude možná zajímavější konkrétní struktura výnosů a provozních nákladů. Nejprve pokud jde o výnosy:
Mld. Kč za 9M2002 | % za 9M 2002 | Mld. Kč za 9M2001 | % za 9M 2001 | Rozdíl 2001/2002 | |
Hovorné | 10,63 | 27 % | 16,30 | 39 % | -35 % |
Měsíční paušály | 7,88 | 20 % | 5,43 | 13 % | +44 % |
Výnosy od ostatních operátorů | 1,97 | 5 % | 2,92 | 7 % | -38 % |
Konsolidace Eurotelu | 10,24 | 26 % | 10,45 | 25 % | 0 % |
Pronajaté okruhy | 1,97 | 5 % | 1,67 | 4 % | +16 % |
Data, Internet, ISDN | 5,12 | 13 % | 3,76 | 9 % | +38 % |
ostatní | 1,58 | 4 % | 1,25 | 3 % | +25 % |
Celkem | 39,380 | 41,787 | -6 % |
Za povšimnutí zde určitě stojí vliv rebalancování (a samozřejmě i rostoucí konkurence na trhu), který způsobil přesun výnosů z hovorného do pevných plateb (měsíčních paušálů): procentuelně byl úbytek 35 procent na hovorném kompenzován nárůstem 44 procent na paušálech. V absolutní hodnotě je ale poměr obrácený: Telecom inkasoval na hovorném téměř o 5,67 miliardy méně, a na paušálech o cca 2,45 mld. více, což představuje pokles o cca 3,22 mld. Kč. Celkově pak oproti stejnému období loňského roku jde o pokles 2,407 mld. Kč, takže Telecomu se daří částečně kompenzovat úbytek výnosů na hlasových službách nárůstem v jiných složkách - hlavně v datových službách, Internetu (bez hovorného za dial-up).
Celkově je ale pokles výnosů o 6 procent (oproti stejnému období loňského roku) doprovázen také poklesem provozních nákladů, takže tzv. EBITDA dokonce stoupla z loňských 19,6 mld. na 20,1 mld., a procentuelně (jako marže EBITDA) dokonce překročila hranici 50% (dostala se na cca 51 procent)! Čistý zisk za prvních 9 měsíců se téměř nezměnil: vloni 3,948 miliardy, letos 3,921mld. Kč.
Pokud jde o (konsolidované) provozní náklady, jejich celková výše oproti loňskému roku poklesla z 22,171 mld. Kč na letošních 19,289 mld. (samozřejmě stále za prvních 9 měsíců). Proto také celkový nárůst EBITDA.
Struktura provozních nákladů vypadá takto:
- Personální náklady: 29%
- Spotřeba materiálu: 3%
- Platby jiným operátorům: 22%
- Náklady na materiál a zboží: 7%
- Energie, opravy a údržba: 39%
K nejvýznamnější změně došlo u plateb jiným operátorům, kde oproti loňskému roku nastal pokles o 27 procent. Výrazný pokles ovšem nastal i u výnosů z poplatků od ostatních operátorů (viz výše).
Kolik se provolalo
Zajímavé jsou také konkrétní provozní výsledky, které Telecom včera zveřejnil:
- celkový počet pevných telefonních stanic: pokles 4% oproti srovnatelnému období loňského roku (z 3,830 milionu na 3,692 milionu)
- počet ISDN kanálů: růst o 93 procent, ze 198 tisíc na 382 tisíc
- digitalizace: nárůst z 92% na 100%
- provolané minuty na 1 tel. stanici: nárůst z 252 na 260 minut za měsíc
Celkový počet provolaných minut dosáhnul za prvních 9 měsíců hodnoty 8,8 miliardy minut, což při jednoduchém přepočtu na 12 měsíců představuje cca 11,73 mld. minut. Hodnoty za předchozí roky lze najít ve výroční zprávě ČTc a vypadají takto:
1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
9,536 mld. minut | 10,885 mld. | 11,782 mld. | 11,73 mld. (odhad) |
Pokud by se tedy ve čtvrtém kvartále neměnila intenzita volání, za celý rok by nastal mírný pokles celkového počtu provolaných minut. V přepočtu na jednu stanici sice vychází nárůst 252 na 260 provolaných minut měsíčně (o cca 3 procenta), ale na druhou stranu zase ubylo telefonních stanic (a cca 4 procenta).
Kolik se prointernetovalo?
Z nově zveřejněných údajů (a z obsahu loňské výroční zprávy ČTc) lze vysledovat, jak roste objem minut provolaných v rámci dial-up připojení do Internetu. Jde o výrazný nárůst, který ukazuje následující tabulka:
Rok | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
miliard minut | 0,754 | 2,690 | 4,548 | cca 5,515 |
Procent celkového objemu provolaných minut | 7,9% | 25,2% | 38,6% | 47% |
Obdobně lze vysledovat i pokles objemu místních hovorů:
Rok | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
miliard minut | 5,573 | 4,976 | 4,307 | cca 3,6 |
Procent celkového objemu provolaných minut | 58,4% | 45,7% | 36,6% | 31% |
Poměr místní hovory/meziměsto
Nedávno, v článku "Zruší Telecom meziměsto?" , jsem citoval zprávu ČTK a v ní uvedený odhad, že před přečíslováním tvořily meziměstské hovory pouhých 14 procent všech hovorů (co do počtu minut), a po přečíslování pouze 10 procent. Tento odhad zřejmě pocházel od analytika Wood&Company Jana Slabého.
Průměrná minutová cena (přes všechny místní a meziměstské hovory) pak vycházela zhruba takto:
0,9 * 1,40 Kč + 0,1 * 3,60 Kč = 1,62 Kč
Včera zveřejněné údaje Telecomu ovšem odhad 14%, resp. 10% nepotvrzují. Konkrétní objemy minut provolaných v rámci meziměstských a místních hovorů sice včera prezentovány nebyly, ale lze je snadno vyčíst z jednoho z grafů: poměr vychází na 1:2, což je dosti podstatný rozdíl!!
Procentuelní objem jiných hovorů je velmi malý (opět odečteno z grafu):
- mezinárodní: cca 2 procenta
- z pevné sítě na mobilní: cca 4 až 5 procent
- ostatní hovory: cca 2 procenta
Při poměru 1:2 mezi meziměstskými a místními hovory pak ale vychází průměrná minutová cena přibližně na
2/3 * 1,40 Kč + 1/3 * 3,60 Kč = cca 2,13 Kč
Co by to mohlo znamenat? Pokud by Telecom sjednotil místní a meziměstské hovorné a současně prosadil argument, že by při stávajícím objemu minut a struktuře hovorů měl mít stejné výnosy, pak by minutová cena mohla dosáhnout právě oněch cca 2,13 Kč. To stále bude "blíže k 1,40 Kč než k 3,60 Kč", jak Telecom tvrdí …
Jak by se vám líbilo volat v pevné síti sice jednotně, ale za více jak 2 Kč za minutu? A vedle toto ještě platit měsíční paušál?