Galerie spammu
aneb: co všechno může být předmětem spammingu Bylo by chybou domnívat se, že spamming je pouze o reklamách, neboli že hromadné rozesílání je využíváno pouze pro potřeby komerční reklamy. Pravdou je, že nevyžádané reklamní zásilky jsou dnes nejčastější, ale obecně může být stejným způsobem rozesíláno v zásadě cokoli, co lze napsat (jako zprávu), nebo alespoň zabalit do formy souboru, který se přiloží jako příloha k textové zprávě. Zkusme si tedy udělat malý výčet, bez nároků na úplnost, a některé typické spammy si ukázat na obrázcích.
Častým případem spammů jsou všelijaké řetězové dopisy (chain letters), typicky propagující různé pyramidové hry. Jim podobné pak jsou návody na rychlé zbohatnutí, pro které se v angličtině vžila zkratka MMF (protože jeden z prvních a nejproslavenějších spammů tohoto typu byl nadepsán slovy "Make Money Fast". Často jsou takovéto návody na rychlé zbohatnutí pouze rouškou, pod kterou jsou na důvěřivých příjemcích lákány malé finanční částky - příkladem může být spam na druhém obrázku. Povšimněte si na něm také typického průvodního znaku mnoha spammů - zfalšované zpáteční adresy, na kterou nelze nic vrátit zpět. Další charakteristikou tohoto spammu je skutečnost, že byl zaslán do elektronické konference (cz-announce@bajt.cz).
Snad nejméně nepříjemnou kategorií spammů jsou různé recese, legrácky a žerty - samozřejmě pokud nevybočí z určitých mantinelů slušnosti. Příkladem může být spam na třetím obrázku.
Jiným příkladem spammu, tentokráte již klasického komerčního ražení, může být inzerát erotického telefonu na čtvrtém obrázku.
Velmi záludnou formou komerčně orientovaných spammů jsou nabídky služeb v oblasti spammingu - příkladem zde může být tuzemská firma MRP, která v předvečer letošního Invexu přišla s nabídkou komplexního řešení pro spamming (podrobněji je tato kauza popisována v článku o historii spammigu.
Další častou formou spammingu bývají všelijaká oznámení charakteru poplašných zpráv, která hrají na důvěřivost uživatelů a snaží se je přesvědčit, aby se oni sami v dobré víře stali spammery tím, že poplašnou zprávu rozešlou svým známým, obchodním partnerům atd. Již téměř učebnicovým případem jsou zprávy o "poštovních virech", které údajně napadnou váš počítač již v tom okamžiku, kdy příslušnou zprávu začnete číst. Nic takového samozřejmě není možné (nakažena virem může být až případná příloha zprávy, ne zpráva samotná). Stále se však najde dost důvěřivých lidí, kteří takovéto zprávy v dobré víře rozešlou na všechny strany, jak o tom svědčí i šestý obrázek.