Přehled
aktuálních výzkumů Internetu v ČR
(pracovní
verze)
Obsah:
2. Subjekty zabývající se výzkumy
Internetu
3.1.1. iAudit (dříve Dříve tzv.DCCI
audit)
3.1.2. Aktuální čísla českého
Internetu
3.2.2. Průzkum uživatelů Internetu
3.3.3. Postoje české veřejnosti k
reklamě
3.3.4. Využití Internetu v podnikové sféře
3.3.5. Co pro občany znamená
Internet?
3.3.6. Rozvoj uplatnění Internetu v
podnicích ČR
3.4.1. Zpráva o českém Internetu
Praha, 2.5.2000
Zpracoval:
J.Peterka
1. Úvod
Tento
přehled byl vypracován jako podkladový materiál pro práci na projektu Sondy do
českého Internetu. Jeho cílem je poskytnout přehled o různých aktivitách
zabývajících se výzkumem pracovní se snaží
2.
Subjekty zabývající se výzkumy Internetu
Převážná
většina subjektů, které se zabývají výzkumy Internetu, se rekrutuje z řad
"tradičních" výzkumných agentur - tedy subjektů, které se zabývají
výzkumem jako takovým, a Internet je jedním z dalších objektů jejich zkoumání.
Následující přehled je členěn podle abecedního pořadí názvů těchto subjektů.
2.1.
Acron
Jméno/Název |
Acron Communications, spol. s r.o. |
URL |
|
Zaměření
výzkumů |
ověřování
návštěvnosti WWW serverů, její analýza a provádění souvisejících výzkumů |
Metoda
získávání/sběru dat: |
analýza
log-ů, měření pomocí cookies |
Členství
ve sdruženích: |
nezjištěno |
Relevantní
průzkumy: |
Aktuální
čísla českého Internetu 2000 |
Poznámka: |
zveřejňují
svou metodiku (http://acron.communications.cz/left/webaudit/metodika.php3),
je schválena od APO |
2.2.
Agmanova
Jméno/Název |
Agmanova s.r.o. |
URL |
|
Zaměření
výzkumů |
výzkum
trhu B2B, marketingové studie |
Metoda
získávání/sběru dat: |
face
to face interview |
Členství
ve sdruženích: |
Asociace
pro poradenství v podnikání, členové společnosti v ČMS a ČMA |
Relevantní
průzkumy: |
Rozvoj uplatnění Internetu
v podnicích ČR - dnes a zítra; Produkt
21 |
Poznámka: |
|
2.3.
Dema
Jméno/Název |
DEMA, a. s. |
URL |
|
Zaměření
výzkumů |
demoskopie
(veřejné mínění) a průzkum trhu |
Metoda
získávání/sběru dat: |
face
to face interview |
Členství
ve sdruženích: |
nezjištěno |
Relevantní
průzkumy: |
"Jaký
význam přisuzuje veřejnost ČR Internetu" |
Poznámka: |
minimální
aktivity na WWW |
2.4. Markent
Jméno/Název |
Markent s.r.o. |
URL |
|
Zaměření výzkumů |
výzkum trhu a návazné marketingové poradenství, v oblasti Internetu demografie uživatelů |
Metoda získávání/sběru dat: |
face to face interview |
Členství ve sdruženích: |
ČMS, BMI |
Relevantní průzkumy: |
Povědomí o Internetu v obecné populaci, Přístup k Internetu v podnikové sféře |
Poznámka: |
|
2.5. Marktest
Jméno/Název |
Marktest, a.s. |
URL |
|
Zaměření
výzkumů |
analýzy
reklamy, psychologické testování internetových aplikací |
Metoda
získávání/sběru dat: |
nezjistěno
|
Členství
ve sdruženích: |
ESOMAR,
MOSPRA, ČMS, Českomoravská psychologická společnost |
Relevantní
průzkumy: |
"Postoje
české veřejnosti k reklamě" |
Poznámka: |
zkoumají
Internet jen nepřímo - tím že sledují vliv reklamy i v prostředí Internetu |
2.6. SOCEAN
Jméno/Název |
SOCEAN, agentura společnosti Network Media Service s. r. o., |
URL |
|
Zaměření
výzkumů |
výzkum
médií a moderních komunikačních prostředků, zejména Internetu. |
Metoda
získávání/sběru dat: |
on-line
ankety i interview |
Členství
ve sdruženích: |
nezjištěno
|
Relevantní
průzkumy: |
jsou
nositeli grantu Ministerstva kultury ČR "Struktura a využití českého
Internetu v roce 2000". |
Poznámka: |
popisují
svůj přístup ke sběru dat na http://www.socean.cz/pohled.html |
2.7. TNS Interactive
Jméno/Název |
Taylor Nelson Sofres Interactive |
URL |
|
Zaměření výzkumů |
IT a Internet |
Metoda získávání/sběru dat: |
vyhodnocování log-ů, on-line ankety mezi uživateli (vlastní panel - iPanel), focus výzkum |
Členství ve sdruženích: |
ESOMAR, SIMAR a ČMS |
Relevantní průzkumy: |
Dříve (TNS Factum): Internet v ČR Dříve (DCCI, TNS Media): DCCI Audit, resp. iAudit Nyní: (TNS Interactive): 1) Internet Audit (iAudit) — audit byl na začátku roku převzat od společnosti DCCI 2) iPanel – projekt metody on-line výzkumů, který nabízí TNS Factum 3) iFocus – připravovaný projekt kvalitativní metody on-line výzkumů, opět patřící pod TNS Factum 4) Zpráva o českém internetu — nový výzkumný projekt realizovaný na iPanelu, který mapuje chování a názory českého uživatele internetu. Výzkum bude prováděn kontinuálně 4krát ročně a je produktem TNS Factum. |
Poznámka: |
vzniklo 14.2.2000 sloučením IT&Internetových aktivit TNS Factum a TNS Media |
2.8. Ultex Market Research
Jméno/Název |
Ultex Market Research spol. s r.o. |
URL |
|
Zaměření výzkumů |
výzkum v oblasti IT a telekomunikací, výzkum médií, vybavenost domácností. |
Metoda získávání/sběru dat: |
face-to-face interview |
Členství ve sdruženích: |
SIMAR. ESOMAR a ČMS |
Relevantní průzkumy: |
Průzkum vybavení
domácností, Průzkum vlastnictví platebních karet |
Poznámka: |
zkoumají Internet pouze nepřímo, tím že se ptají na vybavenost Internetem |
3. Aktuální výzkumy Internetu
Aktuální výzkumy zabývající se Internetem lze rozdělit do čtyř základních skupin podle toho, jaká metodika sběru dat resp. získávání informací byla použita.
3.1. Audity
Tyto průzkumy jsou výsledkem měření, které může být založeno buď na vyhodnocování tzv. log-ů WWW serverů, nebo na aktivitách speciálního HTML kódu, který je umístěn na monitorovaných stránkách a poskytuje informace o jejich návštěvnosti.
3.1.1. iAudit (dříve Dříve tzv.DCCI audit)
Název |
iAudit |
Provedl |
Taylor
Nelson Sofres Interactive |
Frekvence |
každý
měsíc |
Měří
se |
počty shlédnutých stránek,
počty unikátních IP |
Metoda |
vyhodnocování
log-ů WWW serverů |
Výsledky
dostupné on-line |
http://audit.tnsofres.cz/vysledky/ |
3.1.2. Aktuální čísla českého Internetu
Název |
Aktuální čísla českého Internetu 2000 |
Provedl |
Acron Communications |
Frekvence/termín |
březen 2000 (opakování dřívějších měření) |
Měří se |
návštěvnost 24 českých serverů |
Metoda |
měření pomocí cookies |
Výsledky dostupné on-line |
průběžné naměřené výsledky na http://acron.communications.cz/left/pruzkumy/prubeh2000.php3 |
Nejdůležitější výsledky: |
celkem
naměřeno 1 163 511 uživatelů (fakticky ale: cookies) z toho: - běžní uživatelé, alespoň v 5 dnech v měsíci: 30,4
procenta, tj. 354 000 - pravidelní uživatelé, alespoň ve 12 dnech: 11,9
procenta, tj. 138 000 v roce 1999, při předchozím měření: zjištěno 539 980 uživatelů, z toho: běžných
uživatelů 63 773 |
3.2. On-line ankety
U těchto průzkumů jsou data získávána od uživatelů, kteří dobrovolně vyplní anketu ve formě dotazníku na WWW stránkách. Respondentem tedy může být pouze stávající uživatel Internetu (jeho motivace bývá zvyšována možností různých výher).
3.2.1. Internet sobě
Název |
Internet sobě |
Provedl |
Computer Press a Sofres-factum |
Frekvence/termín |
2. kolo probíhá od 9. 4. 2000 do 10. 6. 2000 |
Vyhodnocuje se |
demografie a názory stávajících uživatelů Internetu |
Otázky |
K čemu používám Internet?: Kde používám Internet ? Názory na Internet: přispěje k rozdělení
zemí na vyspělé a schopné využívat technologie a na zaostávající? podporuje vzdělanost,
činí podnikání efektivnějším a podporuje růst životní úrovně? |
Výsledky dostupné on-line |
na http://www.internetsobe.cz nejsou |
Nejdůležitější výsledky: |
jen obecné
konstatování, že první kolo akce
Internet Sobě ukázalo, kolika uživatelům není osud českého Internetu
lhostejný a jaké názory a postoje ve vztahu k Internetu zaujímají |
3.2.2. Průzkum uživatelů Internetu
Název |
Průzkum uživatelů Internetu |
Provedl |
VUT Brno, DirectNet Consulting a Centrum pro elektronický obchod (CEO) |
Frekvence/termín |
5. kolo probíhá od 24.3. |
Vyhodnocuje se |
demografie uživatelů Internetu |
Otázky |
pohlaví, věk,
vzdělání, politické sympatie, obor činnosti, používané služby, bariéry při
používání Internetu, zkušenosti s nákupem on-line |
Výsledky dostupné on-line |
vybrané výsledky ze 4. kola
na
http://www.park.cz/pruzkum/kolo4.htm, ve 4. kole bylo 1768 respondentů |
Nejdůležitější výsledky: |
4. kolo: Poměr
mužů/žen: 87,6% vs. 12,4%, průměrný věk necelých 28 let, 34% respondentů (tj.
více než třetina) má ukončené vysokoškolské vzdělání, k pravici nebo spíše
pravici cítí sympatie 78,5% odpovídajících respondentů, 13,2% preferuje střed
a pouhých 8,3% levici. |
3.3. Interview s respondenty
Při tomto přístupu jsou respondenti vybíráni z obecné populace (event. starší 18 let), a data jsou získávána formou interview. Důležitá je vždy velikost použitého vzorku a jeho reprezentativnost.
3.3.1. Povědomí o Internetu
Název |
Povědomí o
Internetu v obecné populaci |
Provedl |
Markent
s.r.o. |
Termín/období |
2
týdny v průběhu února 2000 |
Zaměření |
vnímání
Internetu v celé populaci |
Velikost
vzorku |
osloveno
1 268 jednotlivců, zpracováno 1 020 odpovědí |
Výsledky
dostupné on-line |
nezjištěno |
Hlavní
výsledky |
16 procent lidí starších
18 let má vlastní zkušenost s Internetem, což odpovídá 1,360 000 lidí z toho: · 6% pracuje intenzivněji: více jak 1x týdně´,
tj. 510 000 - prohlášeno za
"časté uživatele" · 10% pracuje méně často než 1x týdně, tj. 850 000 - prohlášeno za
"příležitostné uživatelé" poměr mezi častými a
příležitostnými uživateli: 37 : 63 v roce 1999, srovnatelná metodika dala tyto
výsledky: : 12 procent populace má
vlastní zkušenosti, tj. 1,020 000 lidí,
poměr mezi častými a příležitostnými uživateli byl 28 : 72, z
toho: častých bylo: 286 000,
příležitostných bylo 734 000 Nárůsty: častí uživatelé:
z 286 na 510, nárůst o cca 78 procent, příležitostní uživatelé: ze 734 na
850, nárůst o cca 16 procent. Celkový nárůst: z 1020 na 1360: 33 procent |
3.3.2. Internet v ČR
Název |
Internet v
České republice (A0015-5) |
Provedl |
Taylor Nelson Sofres
Factum |
Termín/období |
17.
3. - 24. 3.2000 |
Zaměření |
znalost,
využívání a hodnocení Internetu |
Velikost
vzorku |
992
občanů České republiky starších 18 let vybraný kvótní metodou |
Výsledky
dostupné on-line |
tisková zpráva
http://www.factum.cz/press/133.doc |
Hlavní
výsledky |
· Více než čtyři pětiny populace již slyšely o
Internetu. · Práce, resp. zájem o práci s Internetem se stále
zvyšuje, stejně tak jako frekvence jeho využívání. · Internet je stále více hodnocen jako zdroj informací
a jako užitečný pro práci. · Trvale sílí názor, že Internet bude v budoucnu
důležitý až nezbytný, a to jak mezi aktuálními tak i mezi potenciálními uživateli
Internetu. · Více než tři čtvrtiny uživatelů Internetu považují
Internet za efektivní nástroj marketingu – v případě podnikatelů je to
pak celých 85%. |
Poznámka |
ze zkoumaného vzorku 992
lidí bylo 180 respondentů prohlášeno za aktuální uživatele (již s Internetem
pracovali) a 646 za potenciální uživatele (ještě s Internetem nepracovali).
Tento poměr "aktuální:potenciální" odpovídá cca 18 procentům
aktuálních uživatelů v celé populaci, vztaženo na 8,5 milionu obyvatel
starších 18 let to představuje cca 1,5 milionu aktuálních uživatelů |
3.3.3. Postoje české veřejnosti k reklamě
Název |
Postoje české
veřejnosti k reklamě |
Provedl |
Marktest a.s. |
Termín/období |
??? |
Zaměření |
vnímání
reklamy populací, včetně vnímání internetové reklamy |
Velikost
vzorku |
960 respondentů (není jasné
zda starších 18 let) |
Výsledky
dostupné on-line |
tisková zpráva na http://www.marktest.cz/reklam3.htm |
Hlavní
výsledky |
z 960 respondentů jich 172 uvedlo, že má takovou
zkuženost s Internetem, že dokáže posoudit, zda je na něm reklamy mnoho či
málo. Z nich 60 procent vnímá objem reklamy na Inetu jako příměřený, 20
procent chce více reklamy a 20 procent méně. Celkový počet 172 respondentů ochotných vyjádřit se
k této otázce odpovídá poměru cca 18 procent uživatelů v populaci. |
3.3.4. Využití Internetu v podnikové sféře
Název |
Využití
Internetu v podnikové sféře |
Provedl |
Markent s.r.o. |
Termín/období |
konec
roku 1999 |
Zaměření |
jak
firmy využívají Internet |
Velikost
vzorku |
609
respondentů (vedoucí IT oddělení IT z podniků se sídlem v ČR s více než 25 zaměstnanci |
Výsledky
dostupné on-line |
http://www.markent.cz/aktuality.html |
Hlavní
výsledky |
v roce 1999 využívalo v ČR
Internet 91 procent firem (1998: 76 procent, 1997: 43, 1996: 13, 1995: 4,
1994:1) všude je využíván email a
Web, dále FTP v 38 procentech, ostatní služby jsou pod hranicí 8 procent |
3.3.5. Co pro občany znamená Internet?
Název |
Co pro občany
znamená Internet? |
Provedl |
DEMA a.s. |
Termín/období |
7.
až 11.10.1999 |
Zaměření |
vnímání
Internetu obecnou populací |
Velikost
vzorku |
1020
osob z populace starší 18 let |
Výsledky
dostupné on-line |
ne |
Hlavní
výsledky |
na otázku: "Co pro Vás osobně
znamená Internet?" odpovědělo
nějak konkrétně 47 procent (zatímco zbývajících 53 procent neví nebo nemá pro
Internet využití, považuje jej za zbytečný). Pozor, neznamená to, že skutečně
Internet používají!! Celkem 3 procenta říkají,
že už si život bez Internet nedokáží představit, různé další způsoby
využití (např. zpravodajství, zdroj
informací, e-commerce atd.) se pohybují od 1,5 do 8 procent.. |
3.3.6. Rozvoj uplatnění Internetu v podnicích ČR
Název |
Rozvoj
uplatnění Internetu v podnicích ČR |
Provedl |
Agmanova |
Termín/období |
sběr
dat prosinec 1999, vyhodnocení leden 2000 |
Zaměření |
vztah firem k Internetu: · Cíle a využití Internetu · Kdo využívá Internet · přínos Internetu · rozvoj uplatnění Internetu · důvěra v Internet · osobní charakteristika
práce s Internetem · www stránky, reklama · technické zázemí,
investice, spolupráce ·
identifikace, firemní charakteristika |
Velikost
vzorku |
celkem
bylo provedeno a vyhodnoceno 310 osobních rozhovorů různého obsahu v
závislosti na skupině dotazovaných |
Výsledky
dostupné on-line |
ne |
Hlavní
výsledky |
nezveřejněno |
3.4. Jiné - panel respondentů
U tohoto typu výzkumu jsou respondenti explicitně vybíráni z panelu zájemců, kteří se sami přihlásili. jde o zájemce z řad uživatelů Internetu
3.4.1. Zpráva o českém Internetu
Název |
Zpráva o českém Internetu — 1. vydání duben 2000 |
Provedl |
Taylor Nelson Sofres
Interactive |
Termín/období |
1.
kolo proběhlo koncem března (jinak 4x ročně, v lednu, dubnu, červenci a
říjnu) |
Zaměření |
· Portály, · Free-mailové
služby, · E-bankovnictví,
· E-commerce, ·
Internet a připojení na něj |
Velikost
vzorku |
vlastní
panel (iPanel), ze kterého bylo k účasti na výzkumu osloveno více než 900
respondentů, získaná data pak byla vážena podle struktury české internetové
populace. |
Výsledky
dostupné on-line |
http://audit.tnsofres.cz/news/20000401.php3#Anchor-20000401 |
Hlavní
výsledky |
· znalost portálů: Seznam
99, Atlas 89, Centrum 48,1 · Nejčastěji využívaný free-mail:
25% Seznam.cz, 155 POST.CZ, 13% Email.cz, 12%
centrum, 9%
Atlas, ... · e-bankovnictví: nějakou
formu využívá každý 4. uživatel Internetu (hlavně platební karty) · e-commerce: tři pětiony
již někdy zkusily, největší bariérou je nedůvěra · připojení k Internetu:
více než 1/2 má přístup z domova, 33% má
VOL, 27% IOL, 10% WOL, 4% Contactel, 3% GTS, 23% jiný
ISP |