Nová 1188, pod kapotou s motorem Jyxo
Telefónica O2 Czech Republic spouští na Internetu vlastní vyhledávač. Je „zabalen“ do značky 1188, dosud používané jen pro informační a asistenční služby, poskytované po telefonu. O fungování nového vyhledávače se stará technologie společnosti Jyxo. Ta dotazy na svůj vlastní vyhledávač nově přesměrovává na www.1188.cz.
Říká vám něco čtyřčíslí 1188? Pokud jste někdy použili službu, kterou na tomto telefonním čísle poskytuje společnost Telefónica O2 Czech Republic, pak asi ano. Případně jste si mohli všimnout „nevtíravé“ reklamy se dvěma pány, jedním vysokým (s číslem 11 na prsou), a jedním širším (s číslem 88), kterak právě někoho zachraňují tím, že mu zjistí určitou informaci či telefonní číslo, kam má zavolat.
Ano, jde o „informační a asistenční službu“, či „číslo na všechna čísla“, kam si můžete zavolat, pokud se sami neumíte či nemůžete podívat do telefonního seznamu a najít něčí telefonní číslo. Případně vás tam rovnou přepojí. Ale nejen to. Asistenční část této služby by vám mohla odpovědět i na další otázky, jako třeba: „kde je nejbližší hospoda“? Případně, podle skutečných příkladů: „jak uklidnit rozzuřeného pitbulla?“ apod.
Pozor ale na to, že to není zadarmo. Naopak, je to docela drahá služba (ceník), a na jedno zavolání poskytuje jen jednu odpověď. Například pokud voláte z mobilu, přijde vás 1 minuta hovoru s operátorem od 9,70 Kč do 23,80 Kč za minutu, podle toho z jaké sítě voláte. A na začátku většinou ještě zaplatíte jednorázový sestavovací poplatek, těsně nad 10 Kč.
Podstatně levnější je pouze informační (nikoli asistenční) služba na telefonním čísle 1180, která odpovídá jen na dotazy o telefonních číslech.
Nově už i na Internetu
Nyní ale „značka“ 1188 dostala další obsah. Vedle toho dosavadního, poskytovaného (výhradně) po telefonu a za úplatu (skrze hovorné), jde nově také o vyhledávací službu, poskytovanou po Internetu a zdarma. Jinými slovy: na adrese www.1188.cz od včerejšího večera najdete nový vyhledávač, zaměřený na vyhledávání v českém Internetu. Přesněji mezi stránkami psanými v češtině, které nemusí nutně sídlit v doméně .cz. Pro uživatele je zdarma a provozovatelé deklarují, že nebudou využívat žádné bannerové reklamy. Do budoucna ale nevylučují zavedení sponzorovaných odkazů, resp. výsledků vyhledávání.
Obě služby, tedy internetový vyhledávač a informační a asistenční služba, mají společného provozovatele (Telefóniku O2 Czech Republic), společnou značku a logo „1188“ (na obrázku), a možná budou i nějak společně propagovány v rámci marketingových kampaní. Jinak ale jde o dvě samostatné a již svou podstatou zcela odlišné služby. Ta telefonní, placená z hovorného, zaměstnává „více než 150 vyškolených telefonních operátorů“, kteří odpovídají na dotazy, kladené v běžné lidské řeči. Ta internetová je zdarma a má charakter standardní vyhledávací služby na Internetu, s nutností (písemně) zadávat a vhodně upřesňovat vyhledávací dotaz.
Motor značky Jyxo
Ke svému fungování využívá nový vyhledávač technologie od firmy Jyxo, které asi není třeba čtenářům Lupy podrobněji představovat.
Takže spíše jen pro úplnost, z toho co bylo včera prezentováno novinářům:
- Skloňuje a ohýbá česká slova
- Vyhledává nejen jednotlivá slova, ale rozpozná i přesná sousloví
- Kontroluje pravopis
- Vyhledává také v obsahu dokumentu (MS Word + PDF)
- Pro lepší hledání buduje speciální poddatabáze
- Poskytuje čerstvé informace – denně aktualizuje jednotlivé části databáze
- Indexuje přes 150 milionů dokumentů
Z diskuse na včerejší prezentaci také vyplynulo, že vyhledávací technologie od společnosti Jyxo nebyly použity takovým způsobem, aby byl pro službu 1188 vytvořen zcela nový vyhledávač, který by pouštěl do světa vlastního indexujícího robota a budoval si vlastní databázi zaindexovaných dokumentů.
Místo toho nová služba na adrese www.1188.cz přebírá od společnosti Jyxo i veškerý její dosavadní „obsah“ (databáze indexů atd). Spolupráce obou společností (TO2 CR a Jyxo) půjde prý tak daleko, že vlastní vyhledávač Jyxo (na adrese http://www.jyxo.cz) bude nadále přijímat dotazy, ale odpovědi už má poskytovat v rámci služby 1188 a pod její hlavičkou. Takže tazatele vlastně přesměruje, i s jeho dotazem, na stránky www.1188.cz (byť včera večer, již po spuštění nového vyhledávače na www.1188.cz, tomu tak ještě nebylo).
Lze to tedy interpretovat i tak, že samotný vyhledávač Jyxo končí. Společnost Jyxo, zabývající se vývojem technologií pro vyhledávání, už nebude tyto své technologie také sama provozovat, pod vlastní značkou. Nejspíše i proto, že podíl dosavadního vyhledávače Jyxo na tuzemském „trhu“ byl relativně skromný.
Pro správce webů, kteří se starají o správné indexování svých stránek (explicitním nastavením svého robots.txt atd.) se ale nic nemění: robot, který bude indexovat obsah pro novou vyhledávací službu 1188, bude vystupovat nadále jako Jyxobot a bude se identifikovat stejně jako dříve.
Jak a v čem se hledá?
Tak jak bylo zvykem u původního vyhledávače v barvách Jyxo, i na www.1188.cz lze vyhledávat v různých oblastech. Vlastně přesně stejných, jako na dosavadním Jyxo:
- Fulltext: výchozí varianta hledání, databáze obsahuje přes 150 milionů dokumentů
- Obrázky: náhledy a informace o obrázcích, databáze obsahuje přes 40 milionů obrázků
- Zboží: vyhledávání zboží s možností srovnání dle ceny a relevance, databáze obsahuje přes 9 milionů záznamů
- Články: databáze obsahuje přes 5 milionů článků
- Video a hudba: databáze obsahuje přes 5 milionů multimédií z celé Evropy
- Dovolená: dovolené a zájezdy z partnerských webů
Poslední možností, kterou vidíte i na obrázcích, je hledání „ve světě“. To jen předává dotaz Googlu, který odpovídá sám.
Ke kvalitě vyhledávání nového vyhledávače 1188, resp. dosavadního Jyxo, bych se nerad vyjadřoval, to raději ponechám kompetentnějším. Sám jsem si zkusil jen letmo vyhledat své vlastní články za poslední dobu, a už zde jsem narazil na zajímavý rozdíl: pokud si nechám seřadit výsledky podle data vydání, Jyxo přesto zobrazí jen ty, které samo považuje za relevantní – ale upozorní na to a poskytne možnost nechat si zobrazit všechny nalezené články, viz obrázek. Po rozkliknutí pak již ukazuje skutečně aktuální stav.
Nový 1188 vrátí stejný přesně stejný výsledek, včetně omezení jen na nejrelevantnější odkazy. Už ale neřekne, že jde jen o nejrelevantnější odkazy, a nenabídne možnost nechat si zobrazit všechny výsledky. A vlastně ani neřekne, kolik výsledků bylo nalezeno.
Navíc, když kliknu na „další odkazy“, volba uspořádání „podle data vydání“ se nezachová a přejde se na uspořádání podle relevance. Takže vlastně ani nelze listovat dalšími výsledky podle data vydání. Asi bude třeba některé věci ještě trochu doladit.
Na druhou stranu již nyní nabízí vyhledávač 1188 něco, co dosavadní Jyxo nemělo: náhled několika prvních výsledků v jiných kategoriích, ve sloupečku vlevo od hlavních výsledků. Příklad vidíte na obrázku.
Synergie a její absence
Nový internetový vyhledávač, „s motorem Jyxo pod kapotou“, ale není jedinou službou, kterou nově najdete na adrese www.1188.cz. Telefónica O2 Czech Republic sem přesunula ještě jednu službu, tentokráte vlastní provenience. Jde o SMS bránu, nabízejí možnost odesílat zdarma textové zprávy do sítě O2. Ovšem jen do velikosti 60 znaků, aby zbylo dostatek prostoru pro sponzorskou reklamu.
Co se naopak na adresu www.1188.cz nepřesunulo, je možnost vyhledávání telefonních čísel po Interentu. Ta prý bude nadále nabízena jen v rámci (placené) hlasové služby na čísle 1188. Žádná zmínka přitom nepadla o dosavadním vyhledávání telefonních čísel, které funguje na Internetu v rámci portálu O2 Active.
Na závěr ještě jedna zajímavá poznámka: není to tak dávno, co jsem zde na Lupě psal o tom, jak se Telefónica O2 Czech Republic dala dohromady se společností Centrum, a v rámci svého mobilního portálu O2 Active nyní používá jeho vyhledávací technologie a mechanismy. V rámci (internetové) služby www.1188.cz ale zvolila jinou vyhledávací technologii a dala se dohromady s jiným partnerem (společností Jyxo). Nejspíše to má nějaké své důvody, ale příliš konzistentně to nepůsobí. Už i proto, že služba www.1188.cz je pochopitelně dostupná nejen po Internetu, ale i po mobilu.
Nebo to naopak dobře zapadá do trendu, v rámci kterého se mobilní operátoři snaží budovat zcela samostatný a od klasického Internetu oddělený „mobilní Internet“?