Vyšlo na isdn.cz, 8.11.2004
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b04/b1108002.php3

Minulý týden: Telecom/Eurotel, CZ.NIC, dialery …

Také v průběhu minulého týdne pokračovaly personální a organizační změny v Eurotelu i v Českém Telecomu. K zajímavé permutaci však došlo i v představenstvu sdružení CZ.NIC, které následně zrušilo již "rozjetou" veřejnou zakázku a objednalo si analýzu rizik. Dialery stupňují svůj atak na uživatele dial-upu, a zpět se zřejmě vrací i přesměrování do exotických destinací.

Seriál personálních a organizačních změn v konglomerátu "Český Telecom - Eurotel" pokračoval i minulý týden. Po jmenování Michala Heřmana (definitivním) šéfem Eurotelu, a po jeho uvolnění z představenstva Telecomu, o kterém jsem zde referoval již minule, došlo podle očekávání i na jeho uvolnění (formálně: rezignaci) z postu ředitele Telecomu pro transformaci. Příslušný transformační proces v Telecomu tím pochopitelně nekončí, ale nově jej bude řídit přímo nejvyšší šéf firmy, Gabriel Berdár.

Následnou změnou, ke které došlo v Eurotelu, je změna na postu jeho jednatelů. Nového ředitele ještě zvolila původní trojice jednatelů (Bek, Heřman a Kubišta), ale záhy byli dva z této trojice vyměněni. Post jednatele si udržel jen nově jmenovaný ředitel Michal Heřman, zatímco zbývající dva o něj přišli. Na jejich místa nastoupili v roli jednatelů:

  • Ing. Marcela Malivánková, finanční ředitelka Eurotelu
  • Ing. Pavel Klimuškin, člen představenstva Českého Telecomu

Zajímavé mi přijde jmenování pana Klimuškina. Je pravdou, že před několika dny byl zvolen do představenstva Českého Telecomu, ale podle příslušné tiskové zprávy není ani zaměstnancem Telecomu, ani zaměstnancem Eurotelu (pracuje ve firmě Avnet s.r.o., jako ředitel její divize Sun Business Systems). Marně hledám logiku toho, proč byl jmenován jednatelem Eurotelu, a může tedy jednat jménem této firmy, když v ní není zaměstnán. Přijde mi to divné hlavně po věcné stránce - to nemá Eurotel (případně Telecom) dost vlastních lidí na takovýto post?

V samotném Telecomu také došlo k jedné významné změně, a to k rozdělení dosavadní jednotky WRU (Wholesale and Regulation Unit, v čele s Pavlem Jirouškem) na dvě samostatné části:

  • Mezinárodní služby (IBU, International Business Unit), povede Pavel Jiroušek, a
  • Regulace a propojování (RIU, Regulation and Interconnection Unit).

V čele nové jednotky pro regulaci a propojování bude stát David Šita, nově jmenovaný ředitelem pro regulaci.

Změny v CZ.NIC

Ke změnám statutárních orgánů došlo v průběhu minulého týdne také ve sdružení CZ.NIC, které je držitelem práv k naší národní doméně (.cz). Fakticky se jedná o pouze o permutaci, neboť se změnily pouze funkce jednotlivých členů představenstva tohoto sdružení:

  • dosavadní místopředseda ing. Tomáš Maršálek se stal předsedou představenstva
  • dosavadní předseda představenstva dr. Petr Král se stal (řadovým) členem představenstva
  • novým místopředsedou představenstva se stal dosavadní člen představenstva Mgr. Ondřej Filip

Následně došlo i k dalším změnám. Nové představenstvo zrušilo "již rozjeté" výběrové řízení na doménu ENUM (na vyprojektování a testovací provoz systému "Správa domény 0.2.4.e164.arpa"), do které se mezitím přihlásil jen jeden zájemce - T-Systems Pragonet a.s. Představenstvo naopak vypsalo jinou veřejnou soutěž: na analýzu rizik, která sdružení ohrožují.

Osobně to hodnotím jako předzvěst dalších změn, ke kterým by mohlo dojít jak ve sdružení CZ.NIC, tak i v samotném způsobu správy naší domény - směrem k celkovému zlevnění toho, kolik stojí správa domén druhé úrovně jejich držitele. Nejspíše s tím souvisí i poptávaná analýza rizik, kterou si nové vedení chce nechat udělat, dříve než přistoupí k případným dalším změnám.

Úspěšnost dialerů roste

"Kauza dialery" je na českém Internetu už dosti stará, a nějaký ten pátek uplynul i od doby, kdy se řešením tohoto problému začala zabývat asociace APVTS, z popudu Českého Telecomu (v září t.r.). Z počátku to vypadalo, že řešení se najde poměrně snadno a rychle. Od té doby je ale kolem příslušné pracovní skupiny spíše ticho, dívající tušit že to nebude zase až tak snadné. Pokud jsem správně informován, celé jednání navíc probíhá jen mezi operátory, bez účasti zástupců veřejnosti (minimálně sdružení ZUI projevilo aktivní zájem o účast).

V minulém týdnu vyšla k problematice dialerů tisková zpráva Českého Telecomu. Informuje o tom, že za 3. čtvrtletí letošního roku došlo k další eskalaci celého problému, konkrétně ke zvýšení počtu zaregistrovaných případů více než 2,5 krát. Počet provolaných minut na linkách se zvýšeným tarifem měl přitom stagnovat (v porovnání se 2. čtvrtletím), což by mělo znamenat, že na jednotlivé případy postižení by měl připadat menší počet provolaných minut.

Snad poprvé také Český Telecom explicitně vyjmenovává konkrétní telefonní čísla, na kterých byl zaznamenán nejvyšší provoz (bez uvedení toho, zda se jednalo o podvodný či "legitimní" provoz):

976702222, 976709933, 976700053, 976700051, 976702224, 976703344, 976700100, 976702231 a 976701137.

Kterým telekomunikačním operátorům byla tato čísla přidělena, lze snadno zjistit v databázi ČTÚ. Ovšem kdo na uvedeném čísle "poskytuje služby" a dostává provizi ze 70 korun za minutu, které zaplatí volající, se už dozvědět nelze. Telekomunikační operátoři identitu těchto svých "zákazníků" nesdělují.

Zajímavá je také následující pasáž z tiskové zprávy Českého Telecomu:

Novými destinacemi, kam ve 3. čtvrtletí nasměrovaly dialery uživatele v prostředí internetu byly především exotické země jako Papua - Nová Guinea (00675…), Niue (00683…), Tokelau (00690…), Cookovy ostrovy (00682…), Vanuatu (00678…).

Zajímavé je to proto, že ještě v červnu tohoto roku se Telecom pyšnil před novináři tím, jak chrání zákazníky právě před nechtěným přesměrováním do takovýchto exotických destinací: automatická volání do těchto destinací prý blokuje, a umožňuje volat do nich pouze přes (lidského) operátora. Že by to už nyní nedělal? Jak by jinak mohlo dojít k nechtěnému přesměrování do lokalit, citovaných v tiskové zprávě?

Žaloba za ušlý zisk

Široce komentovanou zprávou z minulého týdne bylo potvrzení pokuty od ÚOHS pro Český Telecom, za to jak v roce 2002 zprovoznil svou službu IOL Platinum (jen sám sobě, bez souběžné nabídky ostatním operátorům). Antimonopolní úřad to "ocenil" pokutou ve výši 23 milionů, kterou v první instanci udělil již v únoru 2003. teprve nyní pak vyřešil rozklad Telecomu a své předchozí rozhodnutí potvrdil.

Se zajímavou zprávou v této souvislosti přišla agentra ČIA: napsala, že dva alternativní operátoři (Czech On Line a Contactel) zvažují možnosti vymáhání ušlého zisku za ADSL po Českém Telecomu". Naopak Aliatel a GTS o takovémto kroku prý neuvažují. GTS prý není schopna škodu vůbec vyčíslit, a Aliatelu postačí "morální zadostiučinění".

Osobně by mne velmi zajímalo, o jak velký ušlý zisk by se u Czech On Line a Contactelu jednalo. Podle toho, jaké jsou cenové relace velkoobchodních služeb Českého Telecomu a jaké jsou koncové ceny pro uživatele, nemůže být poskytování (samotného) ADSL pro alternativní operátory nijak moc výnosné.