Vyšlo v příloze Hospodářských novin, 13.5.2004
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b04/b0500004.php3

Když se říká A, ale myslí se B ….

Termín "broadband" skutečně není jediným případem, kdy se v počítačové branži říká "A", ale myslí se tím "B". Několik dalších příkladů by docenili spíše odborníci na informační technologie, ale i tak zde zbývá nejméně jeden další termín s podobným osudem, se kterým se setkal snad každý, kdo se někdy dostal na Internet. Jde o termín "portál".

O portálech se začalo hovořit v dobách, kdy Internet ještě nebyl zdaleka tak komerční záležitostí jako dnes. Tehdy spatřila světlo světa celá řada různých "rozcestníků", neboli seznamů odkazů, vedoucích na různá zajímavá a užitečná místa. Někdo takovéto odkazy shromáždil a dal na jedno místo (čímž vznikl onen rozcestník). Předpokládal přitom, že uživatelé Internetu, kteří něco zajímavého hledají, přijdou k takovémuto rozcestníku, najdou zde odkaz na to, co je zajímá, a pak se po tomto odkazu vydají dále. Celý rozcestník zde tedy měl zafungovat jako jakási brána, skrze kterou uživatel/návstěvník projde, a která ho nasměruje někam jinam, už zcela mimo sebe sama. Proto se v této souvislosti začalo mluvit také o portálu (ve smyslu "brány", "dveří" atd.).

Později, když se Internet stal komerční záležitostí, potřeboval si i provozovatel takovéhoto rozcestníku na sebe nějak vydělat. To, aby mu každý návštěvník okamžitě "někam utekl", mu vůbec nevyhovovalo. Naopak, potřeboval si svého návštěvníka udržet co možná nejdéle, aby z něj měl co možná největší výnos (například skrze počty shlédnutých stránek s reklamou). Jinými slovy: potřeboval ho "chytit, a už nepustit".

Portály se proto začaly zásadním způsobem měnit - na původní seznam odkazů, dnes označovaný spíše jen jako "katalog", se začaly doslova "nabalovat" další a další služby - např. freemaily, alias elektronická pošta zdarma, různé on-line diskuse alias chaty, zprávy a články atd. Všechny takovéto služby dohromady pak plní inovovaný hlavní cíl portálu - zajistit, aby zákazník neodešel jinam. Aby vše, co potřebuje, našel na portálu a zůstal zde co možná nejdéle ….

Když se tedy dnes řekne "portál", snad každý si pod tím skutečně představí něco "uceleného", co obsahuje "vše, hezky na jednom místě". Existují portály tzv. horizontální, určené všem uživatelům a zaměřené na obecné potřeby všech uživatelů Internetu. Příkladem mohou být portály jako Seznam.cz, Atlas.cz, Centrum.cz a další. Vedle nich existují tzv. vertikální portály (někdy označované i ošklivým slůvkem "vortály"), které zase obsahují "vše, co by mohlo zajímat určitou specifickou skupinu uživatelů" - od postižených, přes zahrádkáře, až třeba po hráče počítačových her.