Vyšlo na isdn.cz, 18.11.2003
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b03/b1118002.php3

Minulý týden: Telecom, T-Mobile, Czech OnLine …

Český Telecom představil svůj plán restrukturalizace, který by měl zákazníkům přinést snížení cen. V nejbližší době však hrozí spíše další zdražování měsíčních paušálů. Zákazníci T-Mobile provolali za první tři kvartály letošního roku 2,6 miliardy minut. Czech OnLine rozjíždí své FWA v pásmu 3,5 GHz na nové technologii.

Minulý týden se odehrálo hned několik zajímavých událostí kolem Českého Telecomu. Asi nejvýznamnější bylo představení plánu restrukturalizace společnosti a signály z vládních kruhů o tom, že by Telecom mohl být prodán již v příštím roce. Na přetřes se dostala také otázka dalšího zvyšování cen Českého Telecomu, zejména paušálů u pevných linek.

Plán restrukturalizace Telecomu

V pátek minulý týden představilo nejvyšší vedení Českého Telecomu svůj plán restrukturalizace firmy. Předpokládá zjednodušení vnitřní struktury a snížení počtu úrovní řízení na polovinu. V souvislosti s tím již došlo i ke snížení počtu manažerů na polovinu. Propouštět se však bude i na dalších postech - do konce roku má počet zaměstnanců klesnout na 11 000, a do konce roku 2005 o dalších 3900 (sice již společně s Eurotelem, ale ten prý propouštět nehodlá). Po takovémto snížení by se Telecom dostal na průměr cca 500 pevných linek na zaměstnance, což je obvyklé ve vyspělém zahraničí.

Pokud jde o konkrétní cíle, Telecom chce do 2 let předstihnout (v provozních ukazatelích) všechny své konkurenty z nově přistupujících zemí EU, a do 10 let pak také všechny ostatní operátory, ze všech členských zemí.

Telecom také hodlá zastavit pokles výnosů a celkově zefektivnit své fungování, zlepšit nabídku služeb, zvýšit jejich kvalitu atd. Koncovým zákazníkům by se výsledky restrukturalizace měly projevit mj. také snížením cen. Právě to ale příliš nekoresponduje se skutečností, že Telecom za sebou táhne balvan v podobě v podobě 160 miliard, které v uplynulých letech investoval do své pevné sítě, a nyní potřebuje zajistit jejich návratnost.

Ještě počátkem minulého týdne, v rozhovoru pro MF Dnes, šéf Telecomu Berdár tvrdil, že žádné zvyšování cen jeho firma nechystá:

Proč jste se rozhodli zvýšit poplatky z pevných linek o celou částku zvýšení daní?
Telecom nezvýší své ceny ani o haléř, spíš hodláme jít opačným směrem. To, o čem mluvíte, je navýšení daní a o výši daní rozhoduje vláda a parlament.
Budete o 17 procent zdražovat hovorné i paušál?
Naše cenová politika bude různá pro různé druhy služeb. Zvedat v tuto chvíli neplánujeme žádnou z cen, zvýšení daně se však projeví u všech služeb stejně, tj. jak u hovorného, tak u paušálu.

Na páteční prezentaci plánu restrukturalizace však již došla řeč i na vliv investiční zátěže, a vše vyznělo poněkud jinak:

ČTc by mohl letos vykázat ztrátu, pokud mu regulátor nepovolí zvýšit měsíční paušál u pevných linek. Na dnešní tiskové konferenci to řekl finanční ředitel Juraj Šedivý. Podle něj by společnost byla nucena odepsat do nákladů část předešlých investic do budování telekomunikačních sítí v letech 1996 až 1998, jestliže nedojde k dostatečnému růstu poplatků, který by zajistil určitou návratnost těchto investic

V reportáži ČTK ze stejné akce padla zmínka i o konkrétní výši paušálu (500 korun měsíčně), která by teprve měla pokrýt náklady:

Telecom v druhé polovině 90. let investoval převážně do modernizace telefonní sítě kolem 160 miliard korun. Při investicích přitom firma předpokládala, že dojde k úpravě historicky deformovaných cen podle nákladů, což by jí umožnilo návratnost vynaložených prostředků. To se podle Šedivého dosud nestalo. Tzv. rebalancování cen se přitom týká jak cen pro koncové zákazníky, tak propojovacích cen. Například standardní měsíční paušální poplatek pro domácnosti se nyní pohybuje kolem 300 korun. Náklady na provoz linky se přitom blíží 500 Kč.

Pravdou je, že 500 korun měsíčně by korespondovalo s tím, kolik si Telecom "nasadil" ve své referenční nabídce zpřístupnění (RUO). Přitom ještě v roce 1998, když Telecom prosazoval tehdejší zdražení místního hovorného o 62,5 procenta, shodovaly se kvalifikované odhady na tom, že měsíční paušál ve výši cca 400 korun by dokázal pokrýt náklady nejen na samotnou línku, ale i na místní hovorné - které by pak mohlo být poskytováno zdarma. Dnes takovouto službu Telecom skutečně nabízí, za 350,- Kč měsíčně, ale jen zákazníkům z veřejné správy.

Signály o požadovaném zvýšení měsíčních paušálů je ale vhodné posuzovat také s ohledem na to, že právě v současné době zřejmě vrcholí "souboj" Telecomu s regulátorem o stanovení nové podoby regulovaných cen pro rok 2004. Osobně se domnívám, že jakékoli zvýšení měsíčních paušálů by jen urychlilo odliv zákazníků z pevné sítě do sítí mobilních, a ještě by tak dále zrychlilo pokles výnosů z pevné sítě. A to je ještě nutné počítat se zvýšením sazby DPH u telekomunikačních služeb, což samo o sobě zapůsobí proti zvýšení poptávky.

Kdy dojde k privatizaci?

Nejrůznější spekulace o možném prodeji Telecomu neberou konce. Již dříve, v souvislosti s nabídkou prodeje akcií patřících konsorciu TelSource, se v médiích objevily informace o zájmu ze strany finanční skupiny PPF. Mluvčí PPF je ale posléze vyvrátil, s tím že nabídka TelSource pro PPF není zajímavá. Minulý týden však média přinesla informaci o setkání ministra Mlynáře s majitelem PPF, Petrem Kellnerem. Že by tedy PPF skutečně mělo zálusk na celou majoritu v telecomu, jak naznačovaly některé spekulace?

V souvislosti s tím je dobré si připomenout, že vláda dosud nijak nerozhodla o změně svých plánů s Telecomem. Nicméně výrok ministra financí Sobotky, pronesený minulý týden po zasedání vlády, naznačuje možnost určitého obratu:

"V současné době stále platí rozhodnutí vlády o privatizaci Telecomu v roce 2005, uvažujeme však o tom, že by mohl být prodán již o rok dříve," řekl Sobotka.

Podle informací ČIA jsou prý ve hře i varianty rozdělení Telecomu na infrastrukturu a služby (s ponecháním infrastruktury v rukou státu), a také prodej části z 51 procent akcií státu.

Hospodářské výsledky T-Mobile

Společnost T-Mobile minulý týden ohlásila své hospodářské výsledky za první tři čtvrtletí letošního roku. Kromě růstu tržeb (meziročně o 14 %), ukazatele EBITDA (o 10 %) a čistého zisku (meziročně o 22 %) zveřejnil T-Mobile také údaj o provolaných minutách: zatímco za první tři kvartály loňského roku to bylo 2,266 miliard minut, za stejné období letošního roku již 2,615 miliardy minut. To představuje nárůst o cca 15,4 procenta, který je ale vhodné si dát do souvislosti s nárůstem počtu zákazníků, o cca 12,4 procenta za stejné období.

Velmi zajímavé je ale srovnání s počtem minut, provolaných za stejné období v pevné síti Českého Telecomu. Za první tři kvartály letošního roku se jednalo o cca 3,9 miliardy "pevných" minut, což je stále o dost více než 2,615 miliardy "mobilních" minut. Na druhou stranu ale jde jen o provoz u jednoho ze tří mobilních operátorů na našem mobilním trhu. A kromě toho: počet provolaných (hlasových) minut u Telecomu rychle klesá (meziročně o cca 16 procent), zatímco u T-Mobile o téměř stejný počet procent roste.

V souvislosti s T-Mobile je zajímavé zmínit neoficiální (a nepotvrzenou) informaci, kterou přinesl minulý týden server mobil.cz: T-Mobile prý chystá od nového roku mobilní přístup k Internetu přes GPRS za paušál. Ten by měl dosahovat výše 699 Kč měsíčně bez DPH, což by mělo znamenat cca 853 Kč včetně 22% DPH.

Podle mobil.cz by se mělo jednat o promoakci na tarif GPRS Business.

Czech OnLine nabízí FWA v pásmu 3,5 GHz

Společnost Czech OnLine začala minulý týden nabízet službu "COL Wireless Pro". Jedná se o kombinaci datových (internetových) a hlasových služeb, poskytovaných pomocí sítě FWA v pásmu 3,5 GHz (tj. v licenčním pásmu, s možností garance kvality skrze smlouvy SLA). Využívána je technologie BreezeNet OFDM, a pokryty jsou následující lokality: centrum Prahy, Brno, Ostrava, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Plzeň a České Budějovice. Do konce roku by mělo být pokryto celé území Prahy, včetně okrajových průmyslových a komerčních zón, a dále Olomouc, Pardubice, Karlovy Vary a Teplice.

Služba zahrnuje připojení k Internetu rychlostmi od 256 kbps po 2 Mbps, a hlasové služby (pomocí přípojky ISDN30). Nabídka je určena firmám, konkrétní ceník nebyl zveřejněn.