
Volby 2025: jak požádat elektronicky o voličský průkaz a jak se zapojit do korespondenční volby?
Na podzim nás čekají volby do Poslanecké sněmovny. Chcete-li požádat o možnost korespondenční volby, jde to i elektronicky a datovou schránku k tomu nepotřebujete. Ale pokud chcete požádat elektronicky o voličský průkaz pro prezenční volbu, vlastní datovou schránku nepodnikající fyzické osoby stále potřebujete.Prezident republiky nedávno rozhodl o termínu konání podzimních voleb do Poslanecké sněmovny (3.-4. 10. 2025). Jakmile jeho rozhodnutí nabylo účinnosti zveřejněním ve Sbírce (14. 5. 2025), otevřela se možnost žádat o voličský průkaz či o možnost korespondenční volby.
První možnost, tedy voličský průkaz, je zapotřebí tehdy, pokud někdo chce volit prezenčně, resp. osobně, ale jinde než ve svém volebním okrsku, kde je zapsán na seznamu voličů. Vydáním průkazu je z „domovského“ seznamu vyškrtnut, a se svým voličským průkazem pak může (prezenčně) volit v kterémkoli volebním okrsku v ČR i v zahraničí.
Jak si za chvíli podrobněji popíšeme, o voličský průkaz se dá požádat i elektronicky – ale kvůli zastaralé a dosud nenovelizované právní úpravě je k tomu stále nutné mít vlastní datovou schránku (nepodnikající fyzické osoby). A to i v případě, kdy o průkaz žádáte prostřednictvím Portálu občana. Podrobnější popis celé životní situace (vydání voličského průkazu) lze najít na Portálu veřejné správy.

Druhá možnost je určena pro osoby, které pobývají dlouhodobě v zahraničí a chtějí volit na dálku. Konkrétně korespondenčně. Jde o zbrusu novou možnost, která se otevřela až letos – a díky nové právní úpravě se o možnost volit korespondenčně dá požádat také na dálku, elektronicky, a již bez nutnosti mít datovou schránku. Podmínkou je pouze funkční identita občana s úrovní záruky alespoň „značná“. Což jsou prakticky všechny identity občana. Podrobněji opět na Portálu veřejné správy či na webu ministerstva zahraničí, nebo v tomto dokumentu od MV ČR.
V tomto článku si nejprve rozebereme možnost požádat o vydání voličského průkazu elektronicky, skrze Portál občana, a následně si popíšeme i možnost zapojit se do korespondenční volby.
Jak se žádá o voličský průkaz?
Voličské průkazy mají stále pouze listinnou podobu, a tak když vám je vystaví, můžete si je buď osobně vyzvednout na příslušném úřadě (případně k tomu někoho zmocnit), nebo si je nechat zaslat poštou do vlastních rukou. Ale alespoň požádat o jejich vydání se dá elektronicky – a to již od června roku 2012. Do té doby mohla mít (písemná) žádost pouze listinnou podobu, a musela být opatřena úředně ověřeným podpisem žadatele. Díky novelizaci § 6 odst. 2 zákona č. 247/1995 Sb. o volbách do Parlamentu České republiky v roce 2012 přibyla možnost požádat „v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem voliče nebo v elektronické podobě zaslané prostřednictvím datové schránky“. O pět let později, v září 2017, pak došlo k redukci těchto dvou možnosti: zůstala jen ta druhá, neboli odeslání žádosti o vydání voličského průkazu prostřednictvím datové schránky.
Pravdou je, že ještě i v roce 2017 byla elektronická identifikace u nás stále v plenkách, a moc dalších možností pro elektronická podání (než datovou schránkou) nebylo. Dnes už je naštěstí situace jiná. Máme široce dostupnou identitu občana, a právní úprava díky ní umožňuje realizovat nejrůznější podání (včetně žádostí) i z on-line portálů veřejné správy přímo, bez nutnosti mít vlastní datovou schránku a využít ji pro samotný veřejnoprávní úkon (podání). Názorným (nikoli zdaleka jediným) příkladem mohou být daňová přiznání, odesílaná správci daně přímo z daňového portálu. Proto by asi bylo na místě očekávat, že tomu tak bude i zde, v případě žádosti o vydání voličského průkazu přes Portál občana.

Leč není tomu tak, a i v tomto případě stále potřebujete mít vlastní datovou schránku nepodnikající fyzické osoby (DS FO), navíc připojenou ke svému účtu na Portálu občana (viz i první obrázek v úvodu článku). Důvodem je to, že do dnešních dnů nedošlo k úpravě již zmiňovaného § 6a odst. 2 zákona č. 247/1995 Sb., který zůstal beze změny od své novelizace v roce 2017 (kdy z něj vypadla možnost poslat žádost podepsanou uznávaným elektronickým podpisem). A jelikož jde o speciální právní úpravu pro voličské průkazy a jejich vydávání, tak „přebíjí“ benevolentnější obecnou právní úpravu, která připouští i řešení bez vlastní datové schránky. Jinými slovy: šlo by to i bez datové schránky, ale „z právních důvodů“ to konkrétně zde není možné.

Celá možnost požádat o voličský průkaz skrze Portál občana je tak vlastně jen relativně jednoduchým „předzpracováním“ – po řádném přihlášení uživatele (a tedy s jeho identifikací alespoň na úrovni „značná“) dochází pouze k předvyplnění příslušné žádosti. Pak, po kliknutí na „Poslat datovou zprávou“, za vás portál odešle předvyplněnou žádost přímo z vaší datové schránky. Jak vyplývá z doručenky (resp. zde jen dodejky), portál se přitom vydává za vás samotné a neprozrazuje na sebe, že je ve skutečnosti elektronickou aplikací.

Pokud jde o samotný obsah datové zprávy, resp. o vaši žádost, nečekejte žádné sofistikované XMLko, které by se přímo naimportovalo do informačního systému příjemce. Přílohou datové zprávy je obyčejné PDFko (alespoň s textovou vrstvou), které je nejspíše určeno k ručnímu zpracování.

Nasvědčuje tomu i obsah tohoto PDFka, kde je dopředu připraveno místo pro vyznačení způsobu předání vystaveného voličského průkazu.

Takovéto jednoduché PDFko si držitel datové schránky nepodnikající fyzické osoby nejspíše dokáže vytvořit sám (případně využít vzor), a ze své schránky jej také sám odeslat. Takže přidaná hodnota celé služby Portálu občana, oproti možnosti sestavit si žádost a odeslat ji z vlastní datové schránky napřímo, zase až tak moc velká není. Přínosem je snad jen volba příjemce žádosti (úřadu a jeho datové schránky, do které má být žádost odeslána), a pak i číslo volebního okrsku (které je ale nepovinné, a ve vzorech žádosti ve vyhlášce či na webu MV ČR se nevyskytuje).
Ještě si pro úplnost dodejme, že žádost o vydání voličského průkazu pro nadcházející volby do Poslanecké sněmovny lze posílat již nyní (protože již byly vyhlášeny), a lze tak učinit ještě nejpozději 7 dnů před konáním voleb (které začínají v pátek 3. 10. 2025).
Přesněji: nejpozději 7 dnů před dnem voleb musí být žádost doručena. Při podání žádosti datovou schránkou (ať již napřímo či zprostředkovaně přes Portál občana) přitom platí, že tato je doručena již dodáním datové zprávy do datové schránky příjemce, v praxi do pár sekund po svém odeslání. Nikoli až přihlášením orgánu veřejné moci do jeho datové schránky.
Jak na korespondenční volbu?
Novinkou letošních voleb do Poslanecké sněmovny je možnost korespondenčního hlasování. Tedy sice na dálku, ale samotné hlasování probíhá nikoli elektronicky, nýbrž stále jen „papírově“, prostřednictvím listinných dokumentů (tzv. volební dokumentace), zasílaných v obálce klasickou listovní poštou. Doposud bylo možné hlasovat v zahraničí jen prezenčně, na zastupitelských úřadech.
Důležité je vědět, že možnost korespondenční volby je podmíněna jak dlouhodobým pobytem v zahraničí, tak i zápisem do zvláštního seznamu voličů u toho zastupitelského úřadu, v jehož územním obvodu zájemce v zahraničí pobývá. Tyto seznamy přitom nejsou žádnou novinkou, slouží i pro prezenční volbu (byť zde nejsou podmínkou, přijít hlasovat prezenčně na zastupitelský úřad jde i s voličským průkazem). Je tedy pravděpodobné, že část zájemců o nově zavedenou korespondenční volbu již je na příslušném zvláštním seznamu zapsána, a nemusí se tak nově zapisovat.
Ale pokud tomu tak není, musí se zájemce o korespondenční volbu na příslušný zvláštní seznam nejprve zapsat. A to nejpozději 40 dnů před začátkem voleb, tj. do neděle 24. srpna 2025. Má přitom více možností, jak toho dosáhnout: osobně, v zastoupení, žádostí v listinné podobě s úředně ověřeným podpisem, nebo elektronicky. Zdůrazněme si, že elektronicky to jde jak „tradičně“ skrze vlastní datovou schránku, tak již i „po novém“ bez datové schránky. V tomto případě je ale nutné využít Portál občana, a k tomu je nutné mít možnost se do něj přihlásit – což znamená mít funkční identitu občana (s úrovní záruky alespoň „značná“).
Při využití této možnosti Portál občana příslušnou žádost předvyplní údaji, které má o žadateli k dispozici.

Následně je třeba vybrat z nabídky konkrétní zastupitelský úřad, do jehož zvláštního seznamu voličů chce být zájemce zapsán.

Pak už je třeba uvést vlastní adresu pobytu v zahraničí, a v dalším kroku zkontrolovat správnost zadaných údajů a zadat pokyn k odeslání žádosti. Jak je vidět na následujícím obrázku, vlastní datová schránka (ani její připojení k Portálu občana) k tomu není zapotřebí. Portál sice žádost na příslušný zastupitelský úřad odešle datovou schránkou, ale využije k tomu datovou schránky agentury DIA.

V úvahu přitom připadá i to, že někdo je již zapsán, ale v jiném zvláštním seznamu, než v jakém by měl být zapsán pro potřeby korespondenční (či prezenční) volby. Například proto, že přesídlil z jednoho místa v zahraničí do jiného. Pak potřebuje mít možnost se „přepsat“ z jednoho seznamu do jiného. Na to je pamatováno možností „výmazu“ ze zvláštního seznamu voličů – a i to jde elektronicky přes Portál občana, bez nutnosti mít datovou schránku.

Jak získat volební dokumentaci
Zdůrazněme si znovu, že zápis do zvláštního seznamu při zastupitelském úřadu ještě nepřináší možnost účastnit se korespondenční volby – je pouze nezbytnou prerekvizitou, resp. nutnou podmínkou pro možnost korespondenční volby, ale nikoli podmínkou postačující. Navíc toto zapsání je „obecné“, resp. nezávislé na konkrétních volbách, ve kterých chce zájemce volit korespondenčně. Dalším nutným krokem je žádost o vydání volební dokumentace, která již je „konkrétní“, resp. závislá na konkrétních volbách.
Žádost o vydání volební dokumentace (písemností ke korespondenčnímu hlasování) je také možné zaslat přes Portál občana, a to bez nutnosti vlastní datové schránky. Postup je obdobný jako v případě zápisu do zvláštního seznamu voličů: portál předvyplní žádost jemu dostupnými údaji a žadatel musí potvrdit, že o zaslání dokumentace dosud nežádal. Pak musí potvrdit i to, že je zapsán na příslušný zvláštní seznam podle místa svého pobytu v zahraničí. Pokud by uvedl, že zapsán není, je upozorněn na to, že je to nutná podmínka pro korespondenční volbu.

Pak už následuje volba způsobu předání volební dokumentace: buď si ji zájemce může vyzvednout na příslušné zastupitelském úřadě, nebo si ji nechá zaslat poštou na zadanou adresu.

Posledním krokem je kontrola zadaných údajů a odeslání – opět s tím, že bez vlastní datové schránky portál odešle žádost z datové schránky agentury DIA.

Zdůrazněme si, že žádost o získání volební dokumentace je nutné podat nejpozději 35 dnů před dnem voleb, tedy do pátku 29. srpna 2025. Příslušný zastupitelský úřad by pak měl zaslat volební dokumentaci nejpozději 25 dnů před volbami.
Co je obsahem volební dokumentace?
Na závěr tohoto článku si ještě řekněme, co by mělo být obsahem „volební dokumentace“, alespoň podle tohoto dokumentu od MV ČR. Měly by zde být dvě obálky: doručovací obálka, nadepsaná adresou zastupitelského úřadu a číslem zvláštního volebního okrsku, do kterého volič náleží. Tato obálka slouží k zaslání vyplněných volebních materiálů zpět na zastupitelský úřad. Dále úřední obálka, do této hlasující vkládá vybraný hlasovací lístek. Tato obálka se nezalepuje a vkládá se společně s identifikačním lístkem do doručovací obálky.
Další součástí volební dokumentace by měl být tzv. identifikační lístek. Ten by měl obsahovat předvyplněné údaje o hlasujícím (jméno a příjmení, datum narození, místo pobytu mimo ČR), a ten by jej měl vlastnoručně podepsat.
Samotné hlasovací lístky by naopak neměly být součástí volební dokumentace, ale hlasující by si je měl stáhnout z webu MV ČR a sám vytisknout. Potřebný odkaz by měl být součástí informačních materiálů, které by „volební dokumentace“ měla také obsahovat. Důvodem je prý to, že ke změnám na seznamech kandidátů může (díky případným rozhodnutím soudů) docházet ještě do 20 dnů před dnem voleb, ale volební dokumentace se rozesílá nejpozději 25 dnů předem.
A ještě poslední upřesnění: doručovací obálka s korespondenčním hlasem musí být doručena („fyzicky“, nikoli třeba naskenovaná e-mailem či datovou schránkou) na příslušný zastupitelský úřad nejpozději do konce hlasování. Tedy nikoli odeslána, ale skutečně doručena. K tomu lze využít jakoukoli
důvěryhodnou, spolehlivou a osvědčenou poštovní/doručovací společnost v místě, aby se volič mohl spolehnout, že jeho korespondenční hlas bude na zastupitelský úřad doručen nejpozději do ukončení hlasování
Poštovné přitom hradí hlasující volič.