Qbizm a její HyperQbsNa nedávné konferenci Prague Internet World se poprvé představila nově vzniklá společnost Qbizm technologies, se svým vývojovým systémem HyperQbs™. Jaká je její „vývojářská filosofie“ a s čím se chce prosadit? Brněnská společnost INET, známá asi nejvíce jako zakladatel a provozovatel Virtuálního obchodního domu! (SHOP.CZ), již v průběhu března oznámila, že hodlá vyčlenit své vývojářské aktivity a ty dále rozvíjet v rámci samostatné firmy. Ta dostala jméno Qbizm technologies, a jak už její název trochu nasvědčuje, mělo by se jednat o americkou firmu (se sídlem v Silicon Valley v USA, zřejmě kvůli adrese), zatímco její vývojářské zázemí bude především zde v Čechách. Původní společnost INET, ze které do Qbizm přechází i její zakladatel Petr Ulrich, by si měla ponechat provozování dosavadního SHOPu.cz. Proč nová firma?
Nihil novo sub sole?
Jaká tedy je nová „vývojářská filosofie“, se kterou se lidé z INETu rozhodli vydat do světa? Když jsem poslouchal jejich prezentaci, připadalo mi to jako oprášení starých dobrých „programátorských pravd“ a jejich zasazení do nové terminologie a nového prostředí internetových aplikací. Nejsou to žádné převratné novinky, ale to považuji spíše za plus než za mínus. Dovolím si zde popsat svůj pohled na to, o co jde (oficiální popis najdete na webu zde). Vše je založeno na následujících základních principech:
Dva nové rysy
Tradiční objektový přístup se ale týká především fáze návrhu nejrůznějších softwarových systémů, a nikoli již jejich běhu (předpokládá se spíše, že výsledkem překladu objektově orientovaného kódu je monolitická aplikace). Filosofie Qbizm technologies je ale taková, že „stavební bloky“ (kostky) budou existovat samostatně jak ve fázi návrhu, tak i ve fázi svého provozu! To pak nutně znamená, že k provozování aplikací vyvinutých pomocí kostek bude zapotřebí i vhodný run-time engine, který bude zajišťovat všechny potřebné úkony za běhu aplikace, včetně generování výstupů směřujících k uživateli. Smysl zachování objektů až do doby běhu aplikace souvisí i s dalším zajímavým rysem, kterým je snaha oddělit od sebe činnost dvou profesí, které se tradičně neumějí příliš dohodnout a spolupracovat. Jde o designéry a grafiky, kteří jsou zaměřeni hlavně na prezentační aspekty a je nutné je řadit spíše k uměleckým profesím; druhou skupinou pak jsou „vývojáři“, tedy spíše programátoři, kteří se orientují hlavně na funkčnost, a méně již na to, jak něco vypadá a tváří se vůči uživateli. Kostky, jako základní stavební kameny v HyperQbs, využívají objektového principu k tomu, aby maximálně oddělovaly práci obou těchto profesí — řečeno velmi lapidárně, každý má jasně dáno, do čeho smí „sahat“, a do čeho ne, a to aniž by bylo třeba zapojení druhé z obou profesí. Takže když si pak zákazník v téměř dokončeném projektu přeje, aby něco vypadalo jinak, než to právě vypadá (ale fungovat to může stejně), zvládne vše zajistit pouze grafik a nepotřebuje k tomu programátora (nebo naopak, změnu funkčnosti bez změny vzhledu zvládne programátor bez účasti grafika). Trocha realismu na závěr
Společnost Qbizm technologies, která se na PIWu představila, se již může pyšnit určitým počtem vcelku úspěšných projektů, založených na použití výše naznačené filosofie a vývojových prostředků (viz zde). Samotný produkt HyperQbs je přitom založen na Javě a XML, a jeho specifikace na oficiálním serveru Qbizm technologies vyzdvihují takové vlastnosti jako:
Celkový dojem rozhodně není špatný, alespoň při takto letmém pohledu na celou filosofii a koncepci toho, s čím se nová společnost Qbizm technologies hodlá prosadit. Na druhou stranu to ale na mne působí velmi univerzálním dojmem, jako řešení vhodné snad pro cokoli, a takovéto univerzálně zaměřené věci se v praxi prosazují obtížněji než řešení skromnější, zaměřená na užší segment vývojářského trhu. Navíc, pokud jsem vše správně pochopil, jde o řešení, které se hodí pro nové projekty začínající na příslovečné zelené louce, a ne pro projekty navazující na určitou existující základnu. V zásadě jde o proprietární řešení (zasahující až do run-time enginu), byť postavené na standardních platformách (Javě a XML), což také není výraznou předností. V dnešní době ovšem podstatnou měrou rozhoduje i schopnost prosadit se na trhu a prodat své řešení, a tak bude jistě velmi zajímavé sledovat, jak se v ČR založená americká firma skutečně prosadí. Budu jí držet palce.
|