Invex 99: Křišťálové disky jsou rozdányKaždoročním vyvrcholením Invexu je udělování dvanácti Křišťálových disků nejlepším exponátům. Letos poprvé byl na tomto veletrhu informačních technologií oceněn i virtuální obchod na Internetu (Svět HP). Na předchozích Invexech jsem soutěž nejlepších exponátů o Křišťálový disk spíše kritizoval, a to proto, že v ní byly oceňovány takové exponáty, které s moderními informačními technologiemi neměly zase až tak mnoho společného. Týkaly se spíše "klasické" výpočetní techniky, neboť to byly například výkonné servery, tiskárny, plottery, pracovní stanice, databáze apod. - tedy věci, které samozřejmě mají svoje místo na trhu, ale patří spíše k dobře zavedeným komoditám než ke skutečným inovacím, které by si zasloužily ocenění jako opravdové novinky. Letos jsem ale již měl pocit, že se blýská na lepší časy a že celá soutěž přeci jen vzala na vědomí vývoj v oblasti informačních technologií - například skutečnost, že se začíná rozmáhat oblast elektronického obchodování (e-commerce) a že vzniká celá řada nejrůznějších virtuálních (či: on-line) prodejen s různými zajímavými koncepcemi a možnostmi. Služby: Svět HP
Letos poprvé byl Křišťálovým diskem oceněn i exponát z této kategorie, konkrétně virtuální prodejna s názvem Svět HP, kterou provozuje společnost Autocont. Jde o určité pokračování již dobře osvědčeného "shopu" Autocontu, tentokráte ale se specifickým zaměřením výhradně na produkty HP. Ve zdůvodnění toho, proč právě tato virtuální prodejna dostala ocenění (v kategorii služeb), se praví: Porota ocenila nové pojetí webového obchodu, který není zaměřen jen na samotný prodej, ale poskytuje i řadu odborných informací o jednotlivých produktech. Pokud se do této virtuální prodejny podíváte (vstup je zde), můžete se sami přesvědčit, nakolik je pojetí Světa HP skutečně nové a odlišné od pojetí ostatních virtuálních prodejen - já jsem jej příliš odlišným neshledal. Zdá se mi, že jde spíše o dobře provedený a "hezky ucelený" virtuální obchod, jakých už je na českém Internetu naštěstí více. Vlastnosti a možnosti Světa HP si můžete vyzkoušet například na "nákupu" tiskárny HP DeskJet 970Cxi, která je dalším exponátem oceněným Křišťálovým diskem. O tomto produktu jsem se zde dozvěděl jen tolik, kolik bych očekával od dobře provedeného jednostránkového prospektu, který se rozdává na každém rohu. Významnou předností Světa HP oproti jiným virtuálním prodejnám by mohla být logistika a celé "fyzické" zázemí virtuální prodejny (od skladů přes spedici až po záruční a pozáruční servis). O tom se ale ve zdůvodnění poroty nehovoří. Osobně nechci nijak znevažovat udělení Křišťálového disku Světu HP, ale nejraději bych to chápal jako ocenění celé kategorii virtuálních obchodů, prodejen či celých virtuáních obchodních domů. A hlavně jako jejich tolik potřebné "vzetí na vědomí". Telekomunikace: ústředna Ateus-Omega Dalším oceněným exponátem, tentokráte v kategorii telekomunikací, je ústředna Ateus-Omega. Jde o věc, která si podle mého názoru zasloužila toto ocenění již v loňském roce (kdy byla poprvé nominována na Křišťálový disk, ale nezískala jej). Pro ty, kteří snad netuší, o co jde - je to původní české řešení společnosti 2N na bázi telefonní ústředny, které umožňuje optimalizovat telefonní účet tím, že jednotlivé hovory vede tou cestou, která je nejlacinější (tj. tato ústředna si podle volaného účastníka sama volí, zda bude hovor přenášet po pevné síti, nebo přes GSM bránu po příslušné mobilní síti, či například po Internetu). Vlastně je to první technické řešení, které uživatelům umožňuje vymanit se ze stisku telefonního monopolu a co neefektivněji a současně i nejsnáze využívat alternativních možností telefonování, které u nás již existují. Podrobnosti zde. Telekomunikace: Office voice wave NT
V kategorii telekomunikací byl dále oceněn produkt s názvem Office voice wave NT od společnosti CIT. Přiznám se, že jeho podstatu dosud neznám, podle prvního letmého seznámení jde o řešení umožňující hlasové výstupy (syntézu řeči) i ovládání řečí, s možností využití například pro práci s elektronickou poštou. Další informace o tomto produktu najdete zde. Telekomunikace: Multimediální komunikační systém HINet RC 3000
Třetím oceněným exponátem v oblasti telekomunikací je něco, co funguje jako klasická telefonní ústředna, ale ve skutečnosti to je jen kus softwaru (a nemá to vůbec žádný hardware) - jde vlastně o první čistě softwarovou telefonní ústřednu. Příslušný program (fungující jako telefonní ústředna) se nainstaluje do počítačové sítě na vhodný server (bez nějakých zvláštních požadavků na jeho konfiguraci) a tento server pak funguje jako telefonní ústředna - samozřejmě v prostředí IP telefonie, ne telefonie klasické. HiNet RC 3000 od firmy Siemens přitom pracuje na bázi standardu H.323, a je tedy kompatibilní s čímkoli, co vychází ze stejného standardu - takže "telefonem", který je schopen spolupracovat s touto ústřednu, může být například program NetMeeting, běžící na některém z počítačů v síti s ústřednou. Stejně tak dobře to ale může být i speciální "datový telefon" (IP telefon), který Siemens na Invexu také vystavoval. K celé koncepci systému HiNet RC 3000, který pokládám za něco skutečně revolučního, bych se rád ještě vrátil v samostatném článku. Další oceněné exponáty již jen heslovitě, s popisem převzatým z tiskové zprávy BVV: v kategorii Kancelářské vybavení:
v kategorii Software:
v kategorii hardware:
|