Vyšlo na www.novinky.cz dne 13.9.1999
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/anovinky/ai2758.php3

Začala Český Telecom extraliga!

Náš dosud monopolní SPT Telecom se k 1. 1. 2000 přejmenovává na Český Telecom. Aby své nové jméno dostal do povědomí široké veřejnosti, rozhodl se již dnes investovat do českého hokeje, a stal se generálním sponzorem právě započaté extraligy. Současně s tím však chce dále zdražovat telefony, aby "pokryl své náklady".

V současné době zřejmě probíhá, a to za zavřenými dveřmi, intenzivní jednání o podobě nových telefonních tarifů pro příští rok. SPT Telecom, který si ve svém monopolním postavení neurčuje ceny sám, zřejmě již předložil své návrhy (resp. požadavky) na Ministerstvo financí a Český telekomunikační úřad, které výši nových tarifů fakticky určují. Přesné znění toho, co Telecom na příští rok požaduje, samozřejmě není známo - na veřejnost se skrze nedávná prohlášení představitelů SPT dostala pouze všeobecná informace o tom, že by mělo dojít k dalšímu rebalancování, že celková cenová hladina telefonních služeb by se měla zvýšit alespoň o inflaci, a že výrazné zvýšení je požadováno u paušálních měsíčních poplatků - kde je jako argument uváděna snaha vyrovnat se (směrem nahoru) průměrným cenám v Evropě (podrobněji viz např. zde).

Za této situace, kdy ještě nedosáhnul svého, si SPT Telecom zřejmě nemůže dovolit zdůrazňovat, jak štědře utrácí své peníze na sponzorských aktivitách. Neladilo by to s tím, jak chce, aby mu lidé za jeho služby platili ještě více než v letošním roce. Třeba by jej pak někdo vyzval k tomu, aby místo zdražení raději hledal rezervy sám u sebe.

[Obr: ksicht.gif (66772 Bytes)]

Právě touto úvahou si vysvětluji mediální ticho, které panuje kolem generálního sponzorství letošního ročníku hokejové extraligy, která byla zahájena minulý pátek. Faktem je, že tato soutěž nese od svého letošního ročníku oficiální název "Český Telecom extraliga" (což samo o sobě dává naší mateřštině pořádně zabrat), a že nové insignie našeho telekomunikačního operátora jsou přítomné snad všude - nejen na ledě, na mantinelech, ale nové logo Českého Telecomu mají hráči doslova "nalepené na čele" (umístěné na čelní části své helmy), viz obrázek.

[Obr: studio.gif (61585 Bytes)]

Samotný SPT Telecom ke svému generálnímu sponzorství extraligy zatím mlčí (alespoň se mi nepodařilo zaznamenat žádné oficiální vyjádření, například ve formě jeho tiskové zprávy). V médiích se objevily jen maximálně stručné zmínky o novém generálním sponzorovi extraligy (např. zde a zde), a dokonalá je absence informací i tam, kde bych je očekával na prvním místě - na novém oficiálním WWW serveru českého hokeje, na nedávno zakoupené adrese http://www.hokej.cz, v rubrice "Partneři", viz obrázek.

[Obr: partneri.gif (20428 Bytes)]

Na kolik to všechno přijde?

První náznaky toho, že SPT Telecom hodlá využít hokejovou extraligu ke zpropagování svého nového jména, loga a celého "firemního image", se v médiích objevily na přelomu jara a léta (například zde a zde). Předchozí generální sponzor, Staropramen, podle kterého se také předchozí ročníky jmenovaly "Staropramen extraliga", skončil své sponzorství s minulým ligovým ročníkem. Podle Michala Kotlína (viz zde), ředitele pivovaru pro obchod a marketing, mění Staropramen koncepci značky, a změnu své strategie vysvětluje takto: "Balík peněz, který jsme dávali do hokeje, vezmeme a použijeme jiným způsobem."

Tím, kdo je ochoten "dávat balík peněz do hokeje" je tedy nyní SPT Telecom, od 1. 1. 2000 již pod názvem Český Telecom. O tom, jak velký tento balík bude, lze v tuto chvíli jen spekulovat - snad jediným vodítkem je tato zmínka v MF Dnes z května t.r.:

Přesná suma, která mířila od Staropramenu do hokeje, nebyla zveřejněna, ale činila několik milionů korun ročně. Počítá se, že pro novou sezónu bude požadavek ligy vyšší.

Co se mi na tom nelíbí

Nechci zde kritizovat sponzoring jako takový, ani sponzoring české hokejové extraligy - nejspíše to tento druh sportu opravdu potřebuje. Co mi na celé věci vadí, je to, že podnik v pozici SPT Telecomu vůbec nějaké sponzorské aktivity vyvíjí. Pokud by si své výnosy a zisky vytvářel v prostředí, kdy jeho tarify jsou utvářeny konkurenčním bojem, pak nechť své nadbytečné finance utrácí takovým způsobem, jaký uzná za vhodné (to byl případ předchozího generálního sponzora extraligy, pivovaru Staropramen, který rozhodně nepodnikal s monopolem za zády).

Ale SPT Telecom je v pozici, kdy mu jeho ceny určuje někdo jiný, administrativní cestou, a to nejspíše na základě jeho požadavků, analýz, kalkulací, rozvah atd. Jestliže mu při takto stanovených cenových hladinách, po odečtení investic do vlastního rozvoje, odpisech atd. zbývá ještě dostatek peněz na to, aby je mohl vydávat na nejrůznější sponzorské aktivity, pak se asi někde stala chyba - ve stanovení jeho tarifů, které byly postaveny příliš vysoko. Jestliže nyní SPT Telecom tlačí na další celkové zvýšení cenové hladiny za telefonní služby, pak se tuto chybu snaží ještě zvětšit.

Ještě jedna věc mi ale na "Český Telecom extralize" vadí - pominu-li komplikace, které to přinese češtině, je to především volba toho, na čem chce Telecom zviditelnit svůj nový firemní image. Pravda, hokej je národní sport, a jako takový je hodně viditelný. Ale souvisí s telekomunikacemi? Moc ne. Přitom v naší zemi je mnoho oblastí, které s telekomunikacemi úzce souvisí a kterým by sponzorství pomohlo vyřešit jejich problémy.

Jde například o přístup škol k Internetu, zvláště těch středních a základních. Kolik z nich si stále ještě nemůže dovolit plnohodnotně využívat přístup k Internetu kvůli neúnosně vysokým telefonním poplatkům, které si účtuje právě SPT Telecom! Zvýhodněný tarif Internet99, kterým Telecom přeci jen vyšel uživatelům Internetu vstříc, školám moc nepomůže - ledaže by začaly učit v noci a o weekendech. Proč se tedy Telecom nezviditelnil i se svým novým jménem a novou identitou třeba právě tím, že by podpořil připojení škol k Internetu? Vždyť právě on by to mohl udělat velmi snadným způsobem - nemusel by nikomu dávat hotové peníze, ale pouze by od někoho (konkrétně ze školství) méně peněz odčerpal.

SPT Telecom ale nevyužil možnosti zviditelnit svou novou identitu jako někdo, kdo myslí na vzdělávání a na budoucnost, kterou dnešní žáci a studenti reprezentují. Místo toho se rozhodnul zviditelnit na hokeji. Škoda.