
Red Box byl otevřen - co je uvnitř?Dlouho utajovaný trumf Contactelu je multimediální počítač od Comforu, vybavený pro práci s Internetem, doplněný připojením "zdarma", s dvouletou zárukou, instalací u zákazníka a přístupem k hot-line v ceně. Vše za jednorázových 27 000,- Kč, nebo na splátky za 999,- měsíčně přes Multiservis. Včera odpoledne byly konečně ukončeny všechny vášnivé spekulace ohledně toho, co skrývá tajemný Red Box, jehož obrázky jsme si zvykli vídat snad všude kolem sebe. Nuže tedy: uvnitř Red Boxu se skrývá multimediální PC v následující HW konfiguraci:
Celý tento "balík" (vlastně "krabici", neboli Red Box) si mohou zájemci pořídit následujícími způsoby:
Dodavatelem této sestavy (samozřejmě kromě internetového připojení) je firma Comfor, která také bude zajišťovat zprovoznění a instalaci přímo u zákazníka. Od 1. října by měla analogickou sestavu dodávat i společnost Libra (Contactel prý ale jedná ještě s dalšími dodavateli). Rozhodnete-li se pro nákup na splátky, nepůjde o leasing, ale nákup zboží na spotřebitelský úvěr, který vám zprostředkuje Multiservis (vlastně GE Capital Multiservis). Vlastně tedy dostanete od Multiservisu půjčku, počítač koupíte (a od začátku tedy bude váš) a pak splácíte Multiservisu. Získání úvěru zřejmě nebude zcela automatické (obecné podmínky Multiservisu jsou zde), letáček Comforu požaduje v případě koupě na splátky potvrzení o výši příjmů od zaměstnavatele).
Jak vše probíhalo?
Slavnostní vybalení prvního Red Boxu se konalo v pražském klubu Mecca, před kterým hlídkovala "čestná stráž" v montérkách firemních barev Contactelu (viz obrázek - nedočkavostí na něm hoří i pánové Neff a Koubský).
V červených montérkách vystupovali i všichni představitelé Contactelu, ovšem až na jednu výjimku - tisková mluvčí Contactelu, paní Zdenka Pelikánová, byla v civilu a v černém. Nejspíše proto, aby vyvážila převahu červené, a tak zastoupila druhou základní barvu (zdůrazňovanou na billboradech Contactelu).
Přítomní novináři byli nejprve seznámeni s historií a současností Contactelu, který má dnes cca 80 zaměstnanců, a s jeho hlavními plány - stát se telekomunikačním operátorem.
V tuto chvíli zcela jistě Contactelu nejde o to, aby se živil jako ISP (a vydělával na tom). V době, kdy ještě nemůže vstoupit do oblasti hlasových služeb, si pouze buduje pozici pro následný razantnější nástup v době, kdy bude náš telekomunikační trh konečně liberalizován. Teprve po obecnějším úvodu (a po představení samostatného produktu Internet Active) nastala dlouho očekávaná chvíle slavnostního otevření prvního Red Boxu. Rozhodující okamžik zachycuje následující obrázek:
Samotný zázrak (ukrytý uvnitř Red Boxu) pak vidíte na následujícím detailním obrázku.
Dotazy a odpovědi
Po slavnostním otevření prvního Red Boxu přišla řada na otázky a odpovědi. Na většinu otázek přitom odpovídal pan Stefan Lager, původem Švéd, prezentovaný jako COO (Chief Operating Officer, v českém překladu "zástupce generálního ředitele"). Snad nejzávažnější otázkou, na kterou se novináři ptali, byl počet míst, kde Contactel má (či bude mít) vstupní body do své internetové sítě (tzv. POPy), neboli ve kterých místech nabídne zákazníkům připojení za místní tarif. V tiskové zprávě se totiž píše: "Přístupové body po celé České republice umožňují zákazníkům ve všech velkých městech připojit se vždy na takové telefonní číslo přístupového místa (POP), za které bude monopolní provozovatel účtovat pouze místní poplatky ve zvýhodněném tarifu Internet 99." Konkrétní počet POPů představitelé Contactelu očividně neznali, pan Lager improvizoval počtem 6-ti existujících, dvou právě zřizovaných a tří před dokončením. Odpověď rozvedl i pan Michal Čupa (generální ředitel Contactelu), který řekl že na počtu POPů (a tudíž na počtu "obsloužených lokalit") příliš nezáleží, že hlavní trh Internetu je stejně ve velkých městech a že 60 procent uživatelů v ČR je ve třech největších městech. Dokonce citoval příklad úspěšného providera ve Švýcarsku, který nabízí připojení jen ve dvou lokalitách. Osobně se obávám, že s takovým postojem Contactel příliš neuspěje. Mimochodem, jaký smysl má zdůrazňovat, že počítač z Red Boxu může být zákazníkovi nainstalován kdekoli na celém území ČR, když jej může fakticky používat (aniž by platil horentní meziměstské poplatky za telefon) jen v několika málo velkých městech? Pokud jde o konkrétní místa, kde Contactel již má své POPy a nabízí komutovaný přístup, firemní web je naštěstí lépe informován než nejvyšší představitelé firmy (viz zde):
Jinou zajímavou otázkou, která v diskusi zazněla, bylo to, zda cena počítače v Red Boxu je Contactelem dotovaná. Odpověď zněla, že nikoli, jde o komerční cenu, stlačenou očekávanou masovostí odbytu. S tím pak souvisela i další otázka na to, zda uživatel bude moci ovlivnit konfiguraci počítače z Red Boxu a zda se pak cena bude měnit jen o katalogový rozdíl mezi původní a novou variantou. Odpověď byla kladná, ale následný dotaz v prodejně Comforu dopadl poněkud odlišně - změny jsou možné, ale zákazník pak přijde o určitou část cenového zvýhodnění, které získává v původní jednotné konfiguraci (což je asi smysluplné, protože prodejce má méně práce se stejnými konfiguracemi, které pak dokáže prodávat laciněji, a naopak má více práce s různými změnami). Mimochodem: cestou ze slavnostního otevření jsem se zastavil v blízké prodejně Comforu (a nebyl jsem sám). Nový Red Box zde skutečně již nabízeli, měli jej přímo na skladě. Nový druh reklamy - "teaserová" kampaň
Reklamní kampaně, která předcházela slavnostnímu otevření prvního Red Boxu, si nešlo nevšimnout. Podle tiskové zprávy se jednalo o tzv. teaserovou kampaň, která má obvykle dvě části. Cílem první, ve které nejsou inzerovaný produkt ani značka identifikovány, je vyvolat zájem a zvědavost. Jasnou odpověď o nabídce přináší až druhá část kampaně, která začala včerejším otevřením prvního Red Boxu. V diskusi zazněla i zajímavá otázka na to, co bylo příčinou různých "zasvěcených informací" v tuzemském tisku, hlavně internetovém, které se přece jen dost lišily od výsledné reality. Odpověď poskytl pan Lager. Pochopil jsem ji tak, že úniky informací jsou realita, je třeba s nimi počítat a "manageovat je". Jinými slovy: chápu to tak, že různé úniky informací byly řízené a byly součástí kampaně. Novinky naštěstí na nic takového nenaletěly, naše parodie na Red Box (s novou šaraticí pro Grégrovu revitalizaci) byla skutečně původním výmyslem.
Co si myslím o nabídce?
Na závěr tohoto článku by se jistě slušelo novou nabídku Contactelu nějak zhodnotit, vypíchnout, co přináší nového, či říci, v čem je převratná atd. Kde je tedy to nejpodstatnější a nejdůležitější?
|