
Kam nechtějí banky, tam jde CCSPlatby na Internetu prostřednictvím karet jsou oblastí, které se naše banky vyhýbají uctivým obloukem. Společnost CCS naopak do této oblasti vstoupit chce. A již i učinila první kroky. Čtenářům Novinek jistě není třeba připomínat, jak to na českém Internetu vypadá s on-line placením - velmi špatně. V zahraničí se i po Internetu běžně platí kreditními kartami, ale našim bankám se do něčeho takového nechce. Argumentují různě, nejčastěji malou bezpečností této formy platebního styku. Jenže zatímco v zahraničí to s bezpečností není vůbec lepší, tamním bankám to nevadí. Osobně si myslím, že problém je jak na straně bank, tak i ve velikosti trhu a chování uživatelů. Uživatelů vybavených kartami a ochotných nakupovat jejich prostřednictvím je totiž u nás relativně málo. A obrat, který by vytvořili, asi není pro větší banky příliš atraktivní. Určitě není vysoký natolik, aby banky přinutil ke změnám v jejich tradičně konzervativním myšlení, ke kterému se v našich zeměpisných šířkách přidávají i specifické problémy se špatnou úvěrovou politikou a důsledky celkové ekonomické situace (což pochopitelně dále zvyšuje neochotu bank pouštět se do nových řešení). Tento začarovaný kruh pak silně brzdí rozvoj elektronické komerce na českém Internetu. Současně s tím ale vytváří prostor pro různá alternativní řešení on-line plateb, která se již začínají úspěšně prosazovat. Dosud nejviditelnějším příkladem je Expandia Banka, která umožňuje platit převodem přímo z klientova účtu. I přes všechnu pokrokovost Expandia Banky však nelze nevidět, že po praktické stránce je to ryze proprietární řešení, vázané na jediného poskytovatele (a využitelné jen klienty tohoto bankovního ústavu). Již v únoru letošního roku se ale na českém Internetu objevila i další vlaštovka, která již tak ryze proprietární není. Jde o možnost placení po Internetu prostřednictvím karet CCS, které vydává CCS Česká společnost pro platební karty, a.s. . Konkrétně šlo o možnost zaplatit za pomoci CCS karty po Internetu povinné ručení. Dosavadní aktivity společnosti CCS
Historie společnosti CCS sahá až do roku 1991 a souvisí se snahami nahradit dřívější systém poukázek na pohonné hmoty něčím modernějším. Výsledkem bylo zavedení platebních karet, kterých CCS dnes nabízí šest druhů - čtyři magnetické, dvě čipové. Pokud jsem vše správně pochopil (sám kartu CCS nevlastním), fungují tyto karty na kreditním principu: majitel nejprve zaplatí prostřednictvím CCS karty a společnost CCS si teprve následně (dvakrát měsíčně) vyinkasuje příslušný obnos z jeho účtu (formou inkasa z účtu u kterékoli banky, která inkaso z účtu umožňuje). Až dosud byly karty CCS používány především pro čerpání pohonných hmot, ale čím dál více jsou z nich placeny i další produkty a služby z oblasti motorismu (nákupy v prodejnách u čerpacích stanic, opravy v autoopravnách atd.). V únoru k tomu přibyla i výše naznačená možnost platit jimi povinné ručení. Zcela mimo motoristický sektor pak je možnost platit skrze CCS karty za informační služby společnosti Albertina Data. CCS prezentuje své plány v oblasti Internetu
Na včerejší tiskové konferenci, kterou uspořádali představitelé společnosti CCS, se novináři mohli seznámit s poměrně smělými plány tohoto subjektu v oblasti plateb po Internetu. Ukázalo se, že obě již existující možnosti (možnost platit České pojišťovně za povinné ručení a společnosti Albertina za její informační služby) jsou jen prvním předvojem celé řady dalším možností, které by měly následovat. Společnost CCS coby vydavatel a současně i autorizační centrum svých vlastních karet se totiž hodlá intenzivněji zapojit do oblasti on-line plateb za produkty a služby na Internetu. Řečeno stručně a výstižně, CCS chce poskytovat držitelům svých karet něco, co naše banky nejsou ochotné nabízet a co českému Internetu zatím hodně schází: možnost platit za nákupy bezhotovostně, navíc on-line způsobem a na kreditním principu.
Hlavní oblastí zájmu by podle vydané tiskové zprávy měly být všechny podnikové služby - informace, pojištění, výrobky a služby spojené s provozem kanceláře a s provozem motorových vozidel. Žádné konkrétní příklady či další oznámení však nezazněly. Nová "internetová" karta KONTAKT
Pro potřeby placení po Internetu zavedla společnost CCS speciální kartu jménem KONTAKT. V současné době ale není samostatně použitelná a funguje jen ve spojení s některou ze šesti stávajících platebních karet CCS (vlastně jen 5, nejde to s kartou Bonus). Vlastnictví některé z těchto platebních karet je v současné době nutnou podmínkou k získání nové karty KONTAKT (kvůli tomu, aby již bylo definováno, odkud si bude CCS vyinkasovávat peníze za platby realizované prostřednictvím karty KONTAKT).
Samotná karta KONTAKT není čipová ani magnetická. Je totiž vlastně jen nosičem určitých údajů (svého čísla a doby platnosti), se kterým je svázán příslušný PIN. Uživatel pak prokazuje svoji identitu při nákupech na Internetu těmito údaji. Prakticky by to mělo vypadat tak, že na konci nákupu v nějakém internetovém obchodu, kdy již má zákazník vybráno a chce platit, se prokliknutím na příslušné tlačítko dostává na autorizační (resp. "pinovou") bránu CCS. Zde vyplní své osobní identifikační údaje (číslo karty, dobu platnosti a PIN), a je-li vše shledáno v pořádku, autorizační brána to potvrdí jak obchodníkovi, tak i platícímu zákazníkovi. Podrobnosti lze nalézt zde. Důležité je, že vše se odehrává prostřednictvím protokolu SSL (Secure Sockets Layer), který přenos těchto důležitých údajů zabezpečuje proti odposlechu a jinému nekorektnímu využití. Dalo by se samozřejmě dlouho diskutovat o tom, zda míra tohoto zabezpečení je (či není) dostatečná pro účel, ke kterému se používá. Dokonalejší řešení samozřejmě existují, například protokol SET - ten je ale značně těžkopádný a velmi komplikovaný a jeho implementace tudíž i výrazně dražší. Hlavně se ale toto "apriorně dokonalé řešení" ještě nedokázalo náležitě prosadit do praxe. A zřejmě nejen u nás zůstává spíše jen ve fázi pilotních projektů. Osobně se domnívám, že použití SSL je rozumným kompromisem mezi mírou bezpečnosti, nákladností i složitostí řešení. Bude jistě zajímavé, co k tomuto kompromisu řekne dlouhodobější praxe. Nejen placení Tak jako s "normálními" kreditními kartami bývají spojeny i některé další funkce a služby, například pojištění majitele, je i s kartou KONTAKT spojena další, specificky internetová služba: možnost připojení k Internetu. Funguje to analogicky jako IPnet karta společnosti MOPOS, tedy na principu předplatného. Uživatel karty KONTAKT se tak může připojit k síti IPNet MOPOS-u odkudkoli z jejích 70 přípojných míst v ČR a čerpat předplacený čas připojení. Něco faktografie
Společnost CCS Česká společnost pro platební karty, a.s. vznikla v roce 1991 a do dnešního dne vydala 260000 karet svým 35 000 zákazníků. Platit jejími kartami lze u 3000 "fyzických" obchodních míst, ke kterým se nyní začnou přidávat i obchodní místa na Internetu (zatím jde o ČP a její povinné ručení a o Albertinu). Všichni zákazníci CCS byli o nabídce nové karty KONTAKT informováni v dubnu s tím, že k 23. dubnu bylo těchto karet vydáno 2500. První karta KONTAKT je každému ze zákazníků CCS vydávána zdarma.
|