Vyšlo na www.novinky.cz dne 22.4.1999
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/anovinky/ai1999.php3

SPT Telecom s novou tváří

SPT Telecom včera oficiálně představil svoje nové obchodní jméno, logo a celkovou firemní identitu. Od 1.1.2000 už v Česku nebude SPT TELECOM, ale ČESKÝ TELECOM.

O tom, že SPT Telecom chystá novou tvář (neboli tzv. corporate identity), zahrnující jak nový název, tak i nové logo, se ví již delší dobu (a to nejen z neoficiálních zdrojů). Představitelé SPT se při různých oficiálních příležitostech netajili takovýmto zadáním, které jim uložila valná hromada v červnu loňského roku (s termínem k 1.1.2000) a které posléze posvětilo i představenstvo. Co se ale dosud tajilo, byl přesný termín přechodu na nový název a logo (a samozřejmě také podoba nového loga firmy).

Známo bylo také to, že v rámci SPT existuje celé oddělení, které se přípravou nové "corporate identity" zabývá. Psal jsem o tom ostatně i zde na Novinkách, například zde a zde.

Stejně tak se vědělo i o tom, že nové názvy by měly být dva: český "ČESKÝ TELECOM" a anglický "CZECH TELECOM". Žádným tajemstvím nebylo ani to, že právě tyto názvy si ihned po svém odchodu z čela Telecomu nechal velmi prozíravě zaregistrovat jeho dřívější ředitel pan Makovec. Prozíravost to byla opravdu veliká, protože kdo mohl v té době tušit, že se Telecom bude chtít přejmenovat a že jeho volba padne právě na ony dva názvy, které se mezitím staly registrovanou známkou v majetku pana Makovce. Nicméně dřívější zaměstnavatel, dnešní SPT Telecom, se s panem Makovcem dokázal dohodnout a svůj nový název od něho odkoupit za částku, která nebyla zveřejněna (a nebyla vyřčena ani na včerejší tiskovce, ani v odpovědi na přímý dotaz). Neoficiální zdroje hovoří o částce 20 milionů (podrobněji viz např. zde).

[Obr: tiskovkatelecom.gif (51663 Bytes)]

Novou tvář SPT TELECOM představil na včerejší tiskovce její nynější generální ředitel pan Svatoslav Novák. Jako důvod pro změnu tváře (corporate identity) uvedl tyto tři body:

  1. ukončení technologické transformace společnosti a přechod na transformaci procesní (tedy přechod z kvantitativních změn na změny kvalitativní, kdy rekonstrukce infrastruktury se již blíží svému dokončení, a na řadě je změna celkového fungování společnosti);
  2. změnu obchodní strategie;
  3. skutečnost, že zkratka SPT v dnešním názvu (znamenající: Správa pošt a telekomunikací) již veřejnosti nic neříká a vztahuje se k neexistujícímu subjektu.

Podle tiskové zprávy, která byla u příležitosti tiskové konference vydána, není změna tváře spojena jen se změnou názvu a loga (a tím pádem i se změnou všech nápisů na automobilech, budovách, dokumentech, tiskopisech, oděvech pracovníků atd.). Měla by také být příležitostí nově definovat poskytované služby i pracovní postupy ve firmě tak, aby odpovídaly novým podmínkám a potřebám zákazníků. . Tolik doslovný citát z tiskové zprávy. Osobně jsem přesvědčen, že klíčem ke změně pohledu veřejnosti na našeho dosud monopolního telekomunikačního operátora je něco jiného než změna obchodního jména a loga. Musí to být zásadní změna jeho postoje a chování vůči zákazníkům. Změna faktická a pro zákazníky zřetelná, ne pouze deklarovaná.

[Obr: ceskytelecom.gif (13879 Bytes)]

Nové logo společnosti, která se dnes jmenuje SPT Telecom (a od 1. ledna 2000 se bude jmenovat ČESKÝ TELECOM), vidíte na obrázku. Potvrdily se tedy zprávy o tom, že dříve publikované "nové logo" (které zveřejnil na svých WWW stránkách například Mobil server) bylo nakonec odmítnuto a zvolen byl jiný grafický návrh. Ten připravilo, spolu s celým novým designem, nizozemské studio DUMBAR (které navrhovalo novou tvář i pro KPN a Unisource a bylo tedy nejspíše doporučeno strategickým partnerem).

[Obr: starelogo.gif (4952 Bytes)]
Neúspěšný návrh nového loga

Původní barvy - modrá a žlutá - zůstaly zachovány, ale přibyla k nim jedna další barva, a to zelená. Prý má symbolizovat mladost a svěžest. Přiznám se, že při promítání úvodního videoklipu s novým logem jsem tuto třetí barvu vůbec nezaznamenal, díky čemuž jsem poté nechápal, o čem je řeč, když se mluvilo o oné nové svěžesti. Teprve při podrobnějším pohledu na logo vytištěné na bílém papíru jsem onu třetí barvu zaregistroval. Nechám raději na graficích a lidech s barevným cítěním, nechť posoudí, zda se obě barvy k sobě vůbec hodí a zda přechod mezi nimi není příliš nevýrazný.

Osobně mne také trochu zarazila skutečnost, že ač bude existovat česká i anglická verze nového jména (ČESKÝ TELECOM vs. CZECH TELECOM), obsahuje česká verze jedno slovo české a jedno anglické - protože v češtině by se "telecom" měl zřejmě psát s "k", nikoliv s "c". Zeptal jsem se na to a odpověď interpretuji v tom smyslu, že šlo o výběr ze dvou špatných variant - "Český Telekom" by sice byl jazykově správný, ale zase by byl poněkud násilným přechodem od dosavadního "SPT Telecomu" (který nemá dvě různé jazykové verze a zaváněl by násilným počešťováním). Naopak "Český Telecom" je zřejmě gramaticky nesprávný, ale zase lépe navazuje na dnešní stav a obvyklý způsob psaní termínu "telecom".

Podle odpovědi na můj dotaz, který jsem učinil u nedávno zpřístupněného registru ochranných známek, si dovolím usuzovat, že 23. ledna roku 1995 si pan Makovec nechal zaregistrovat jak "ČESKÝ TELECOM", tak i "ČESKÝ TELEKOM". Ze stejného registru vyplývá i to, že 31. května roku 1995, tedy o čtyři měsíce později, se někdo pokoušel zaregistrovat stejné ochranné známky, ale jeho žádost byla zamítnuta (z odpovědi není patrno, kdo to byl, ale tipuji, že náhle procitnuvší SPT Telecom).

[Obr: insigniespt.gif (20775 Bytes)]
Takto by měly vypadat insignie nového telekomu na autech, budovách atd.

Na tiskové konferenci byl také promítnut propagační videoklip, který má prezentovat novou tvář společnosti. Tipuji, že před koncem letošního roku se s ním budeme často setkávat v televizi. Přítomní novináři jej dostali na CD, a to ve formátu MOV (ve kterém má tento stodevadesátisekundový klip cca 60 MB). Kromě prezentace nového loga, několika efektních záběrů na hvězdné nebe a obrazových přechodů se tento klip snaží vštípit divákovi do jeho paměti tato hesla:

  • Nová identita společnosti - vstup do 21. století
  • Signál modernizace
  • Orientace na zákazníka
  • Konkurenceschopná telekomunikační společnost
  • Propojení české a globální komunikace
  • Český Telecom - tvář pro nové tisíciletí

  • Profesionalita
  • Vstřícnost
  • Informační dálnice
  • Přímočarost
  • Dynamika
  • Vyspělá technologie
  • Věcnost

[Obr: perusicova.gif (27789 Bytes)]
Nové insignie a vedoucí oddělení SPT, které novou identitu připravovalo - paní Perušičová

Na tiskové konferenci dost dobře nemohl nepadnout dotaz na to, kolik bude celá změna tváře stát. Na tuto otázku generální ředitel SPT Telecom pan Svatoslav Novák odmítl odpovědět. Neoficiální odhady, které již dříve proběhly naším tiskem, hovoří o částce 200 až 300 milionů korun (viz např. zde).