
PIW 99, den první
Letošní druhý ročník konference a výstavy Prague Internet World se koná v pražském Veletržním paláci. Včerejšího slavnostního zahájení se zúčastnili dva ministři: místopředseda vlády Pavel Mertlík a ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám. Oba také pronesli krátkou řeč, ve které vyjádřili názor, že nejpotřebnější je v současné době internetová legislativa.
Místopředseda Mertlík doslova řekl:
O potřebě vybudovat potřebné prostředí pro volnou soutěž v oblasti telekomunikací i o současných legislativních aktivitách poté pohovořil ministr Peltrám:
Poněkud střídmější představu o potřebě specifické internetové legislativy vyjádřil v jedné z dalších přednášek známý právník doc. Smejkal. Podle něj lze v některých případech úspěšně aplikovat již existující legislativu. Jindy zase může být problémem, jak konkrétně stávající legislativu aplikovat - zde byl konkrétně uveden příklad internetové telefonie, kde otázkou je, zda má být považována za přenos dat (což je liberalizovaná služba), nebo zda jde o formu klasické telefonie, která je omezena stávajícím monopolem (ČTU se bohužel přiklonilo k této druhé variantě a zakázalo službu Paegas Internet Call). Vedle toho však samozřejmě existují i takové oblasti, kterých dosud stojí "mimo právo" (v tom smyslu, že jde o otázky, kterými se právní systém zatím vůbec nezabýval).
Problémem je v našich zeměpisných šířkách také pozitivistický charakter našeho práva, který vyžaduje, aby všechno bylo detailně a explicitně určeno zákonem, a jeho aplikace pak byla víceméně mechanickou záležitostí, zatímco precedentní princip, charakteristický pro angloamerické země, je mnohem pružnější, protože staví na konkrétním posouzení soudem v jednotlivých případech.
O e-commerce
Jedním z nosných témat letošního ročníku PIW-a je oblast elektronického obchodování, které se věnuje celá řada příspěvků. Prvním v řadě byla přednáška pana Hlavenky z brněnského Computer Pressu (mj. provozuje obchod Vltava). Ze zajímavých myšlenek, které na jeho přednášce zazněly, bych chtěl zmínit úvahu o dalším osudu distribučních řetězců: v současné době jsou vlastníci distribučních řetězců do značné míry pány jak nad zákazníkem, tak i nad výrobcem/producentem, jsou to oni, kdo diktuje podmínky. Do budoucna by se díky informačním a telekomunikačním technologiím měla role těchto distribučních řetězců omezovat. Perspektivně by rozhodující slovo měl mít zákazník, který by měl být "pánem" nad výrobcem, a dnes všemocný distribuční řetězec by měl zmizet buď úplně, nebo se změnit na pouhou "rozvážku". Jinou myšlenkou, která mne velmi zaujala, byla zkušenost pana Hlavenky o tom, že komutovaní uživatelé Internetu nakupují jen minimálně a že skutečnými zákazníky jsou pouze uživatelé připojení trvalým způsobem pomocí pevných linek. To na první pohled moc nekoresponduje se závěry různých průzkumů Internetu, které většinou dospívají k závěru že příčinou nízkého rozvoje e-commerce (ve variantě business-to-consumer) jsou spíše psychologické překážky - nedůvěra lidí, jejich neznalost, přílišná novota těchto služeb atd. Při podrobnějším zamyšlení však rozpor není tak velký - uživatelé s trvalým připojením mnohem snáze a ve větším počtu překonávají počáteční ostych a nedůvěru k Internetu a v důsledku toho pak i více nakupují, zatímco početně četnější komutovaní uživatelé nemají tolik příležitostí zbavit se ostychu a nedůvěry. Způsob připojení uživatelů proto asi neovlivňuje primárně jejich zájem nakupovat, ale spíše chování uživatelů a jejich vztah k Internetu. Teprve skrze tyto faktory ovlivňuje jejich návyky v oblasti on-line nákupů. Jak Expandia Banka hodnotí eCity
Přítomní se dozvěděli i několik nejaktuálnějších údajů o eCity, mj. že:
Velmi zajímavá byla odpověď pana Kaly na dotaz z pléna, jaká tři největší ponaučení si odnesli ze startu eCity. Odpověď zněla:
První ponaučení se vcelku shoduje s tím, co jsem tipoval v tomto dřívějším článku. Zajímavé, i když asi nepříliš převratné, je třetí ponaučení, o nutnosti neustále burcovat lidi novými a novými věcmi. V eCity se proto prý připravují zajímavé novoty, například nový druh chat-u, bazar již jednou nakoupených věcí, či možnost vlastního podnikání (zřejmě možnost založit si vlastní efirmu a tu dále rozvíjet).
|