
Začala konference EISF '99V Praze včera začal druhý ročník konference Enterprise Internet Strategy Forum, která se zabývá využitím internetu v podnikové sféře. Konferenci zahájil ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám.
Konferenci zahájil ministr Peltrám
Jednání konference zahájil svým proslovem ministr dopravy a spojů Antonín Peltrám. Podle programu mělo jeho vystoupení název "Česká ekonomika na prahu éry informační společnosti" (což by čistě podle názvu bylo téma spíše pro ministra Grégra).
"Budeme diskutovat dlouho o správném poměru zisku za tyto aktivity a potřebě všeobecného rozvoje, protože to je to jediné, jak můžeme obstát v globalizující se ekonomice v příštím století a tisíciletí." Hovořil také o naléhavosti problému ochrany osobních údajů, ke kterému se vyslovil takto: "Budou veliké komplikace s ochranou dat, domnívám se že budou spíše problémy s ochranou soukromých dat než nějakého veřejného tajemství..." V závěru svého proslovu pan ministr zrekapituloval svůj postoj k internetu a informačním technologiím takto: "To zásadní na tom celém je, že to je klíčová oblast rozvoje společnosti a ekonomiky během několika příštích let, dokonce dominující oblast, bez jejíhož zvládnutí není možné společnost ani ekonomiku státu rozvíjet a je teda klíčové se na tyto otázky soustředit. Samozřejmě bychom měli společně hledat nejenom cesty, jak dosáhneme rozmachu v této oblasti, ale i cesty, jak můžeme utlumit určité negativní vlivy. Ale rozhodující není negativum, rozhodující je obrovský krok vpřed, který nemá obdoby v tomto století, který snad, nebo navazuje tedy na počítače, který je symptomem této doby, my se mu nemůžeme bránit. A povinnost i ústředních orgánů státní správy je udělat všecko, aby se systém co nejrychleji rozvíjel, abychom na tempa, která jsme nasadili a která jsou velmi nadějná - když srovnáte úroveň ještě před několika lety - aby se nejen udržela, ale i zvýšila. Chci vám tedy poděkovat a těším se na další spolupráci." Obávám se, že situace naší ekonomiky i stav našich telekomunikací vyžadují mnohem více než jen takovouto slovní podporu, připomínající spíše nezávaznou zdravici. Velmi zajímavým momentem byl výrok pana Priora ze Svazu průmyslu, který v diskusi řekl, že ministr Peltrám požádal organizátory konference o vyhotovení jejích závěrů a doporučení, které by následně mohl předložit do vlády. Je to jistě významné ocenění konference jako takové. A je určitě správné, že ministr chce naslouchat názorům odborné veřejnosti. Ale že by to mělo jít rovnou do vlády? To nemá ministr dopravy a spojů vlastní koncepci, ve které by mohl závěry konference zohlednit? Cisco jako příklad ze zahraničí
Druhé vystoupení patřilo představiteli firmy Cisco. Nebylo to jistě náhodou, protože právě firma Cisco je ilustrativním příkladem podniku, který významným způsobem využívá internet ke svému fungování. V přednášce bylo rozvedeno, jak firma CISCO začala využívat internet nejprve k podpoře svých zákazníků, a dnes vyřizuje on-line způsobem přes sedmdesát procent jejich požadavků. Firma vyčísluje své roční úspory z tohoto způsobu poskytování podpory na 365 milionů USD. Další v řadě byla oblast prodeje. Snad i díky tomu, že Cisco neprodává přímo koncovým zákazníkům (ale pouze přes své partnery), uzavírá v celosvětovém měřítku plných dvaasedmdesát procent svých obchodů přes internet. Pokud jde o ČR, zde jsou prý po internetu realizovány obchody všechny. Jistě s tím souvisí i skutečnost, že firma vykazuje celosvětově růst na úrovni čtyřiceti procent. Třetí oblastí, kterou CISCO dnes pokrývá pomocí internetu a jeho služeb, je vnitřní fungování firmy a podpora vlastních zaměstnanců. Celkové roční úspory, které CISCO dosahuje díky využití internetu, vyčísluje na úctyhodných 550 milionů USD. Škoda Auto a.s. jako příklad z tuzemska
V přednášce zaznělo mnoho konkrétních informací, svědčících o opravdu úspěšném a masovém využití internetu. Dokládá to ostatně i skutečnost, že uvnitř Škody existuje specializovaný útvar zaměřený na rozvoj internetu (tj. oddělený od útvaru "informatizace") a označovaný jako I'Net. Tento útvar má v podniku na starosti tři druhy internetových sítí:
Konkrétní výhody internetu přitom ve Škodovce pociťují podle vlastních slov snad úplně všude - od urychlení inovačních a rozhodovacích procesů, přes logistiku a řízení výroby, obchodování přes internet, až po lepší medializaci firmy, lepší informovanost zákazníků a užší začlenění do koncernu VW. Kéž by takovýchto úspěšných příkladů bylo u nás více!
|