Jak se točí Z@vináč?
V minulých dnech jsem měl možnost nahlédnout do zákulisí televizního magazínu Zavináč a zúčastnit se natáčení jedné jeho části. Zde jsou mé postřehy, které jsem doplnil autentickými fotografiemi.
K natáčení Zavináče jsem se dostal jako doprovod svých dvou nezletilých ratolestí - ty si totiž, ještě s jedním kamarádem, vydávají na internetu vlastní e-zine jménem Zavináč.
Dokonce s tím všichni tři začali ještě dříve, než v ČT vznikla myšlenka televizního Zavináče. No a nyní neunikli pozornosti svého "mladšího kolegy" v televizním podání.
Pozvání do studia na Kavčí Hory bylo pro všechny tři děti (ve věku 9, 11 a 13) let samozřejmě velkým zážitkem. Prvním kontaktem s televizním světem se pro ně stala maskérna, plná nejrůznějších vodiček, mastiček, štětečků a štětců, hřebenů a kdoví čeho dalšího - zkrátka bylo to království samo pro sebe.
![[Obr: _maskerna.gif (53447 Bytes)]](gifs/_maskerna.gif) Takto vypadá televizní maskérna |
Po lehkém nalíčení všechny tři děti čekaly na chodbě před studiem, kde s nimi moderátor pořadu Milan Šíma domlouval poslední detaily scénáře - zejména pak, na co se jejich bude ptát, kdo by měl na co odpovídat a co by měly ve svých odpovědích zdůraznit. Například to, že obě pražské děti se seznámily se svým kamarádem z Varnsdorfu po internetu a že ve studiu se všichni fyzicky setkali teprve podruhé. A samozřejmě nesmí zapomenout popsat, jak se vlastně kamarádí po internetu - nejvíce mailem a po ICQ.
![[Obr: priprava.gif (70073 Bytes)]](gifs/priprava.gif) Upřesňování posledních detailů scénáře s moderátorem |
Jakmile se uvolnilo studio, mohly začít přípravy k natáčení. Vnitřek studia byl celý zelený a děti byly již dopředu varovány, že na sobě nsmí mít nic zeleného - to proto, že televizní technika z kamerami nasnímaného obrazu doslova "odečte" vše, co je zelené, a naopak k záběru "přičte" úplně jiné pozadí, takové, jaké pak vidíte ve výsledném záběru na obrazovce. Na tomto principu tedy vzniká prostředí virtuální reality, ve kterém se televizní Zavináč odehrává.
![[Obr: pozovani.gif (55617 Bytes)]](gifs/pozovani.gif) Vnitřek studia, při pohledu proti kamerám |
![[Obr: reziser.gif (18049 Bytes)]](gifs/reziser.gif) Vše se odehrávalo pod přísným dohledem režiséra Sládka |
Ovšem aby vše dopadlo tak jak má, musí být všichni přesně "napolohováni", nesmí se moc hýbat a nesmí například vrhat stín, který by měnil barvu pozadí a tím narušil celý proces "odčítání" barvy pozadí a "přičítání" pozadí nového. Vše připomínalo úplnou alchymii, jak se neustále měnila poloha účinkujících, nastavovala světla a zkoušelo, zda to vychází. Výsledek přitom ukazoval monitor přímo ve studiu (na obrázku výše se na něj všichni dívají). Detail tohoto monitoru vidíte na následujícím obrázku.
![[Obr: ctecka.gif (34009 Bytes)]](gifs/ctecka.gif) Technik s monitorem |
Na samotném monitoru sice z fotografie není moc vidět (je tam ještě tzv. naklíčováno pozadí z předchozího dílu Zavináče s doktorem Plzákem) - zato si ale bezprostředně nad monitorem můžete povšimnout další zajímavé věci, a to čtecího zařízení. Tvoří jej monitor (ve výši prsou kameramana) obrácený směrem nahoru. Jeho obraz odráží polopropustné zrcadlo na objektivu kamery - polopropustné je toto zrcadlo v tom smyslu, že nepropouští obraz monitoru do kamery (takže kamera vidí pouze to, co je před ní).
![[Obr: detailctecky.gif (40977 Bytes)]](gifs/detailctecky.gif) Detail čtecího zařízení |
Naopak ten, kdo stojí před kamerou, vidí v onom zrcadle to, co se promítá na monitoru. Při zpravodajských relacích se do tohoto monitoru promítají texty zpráv, které hlasatel čte. Při natáčení s dětmi bylo čtecí zařízení sice zapnuto, ale nepoužívalo se.
![[Obr: scena.gif (53790 Bytes)]](gifs/scena.gif) Snímaná scéna, z pohledu TV kamery |
To, co snímala kamera, muselo mít rovnoměrné zelené pozadí, tak jak to vidíte na předchozím obrázku. Výsledek, který byl vysílán do éteru, pak obsahoval již "přidělané" pozadí:
![[Obr: tvvsichni.gif (55082 Bytes)]](gifs/tvvsichni.gif) Výsledný záběr, který byl vysílán |
V průběhu samotného natáčení, neboli když už se "jelo na ostro", bylo studio zavřené (už i kvůli zvuku). Režisér sledoval vše bedlivým okem z jiné místnosti plné televizní techniky (viz obrázek), odkud měl dokonalý přehled o záběrech všech kamer. Zde se také zřejmě fakticky odehrávají různé studiové triky, které pak vidíme na obrazovce.
![[Obr: rezie.gif (58701 Bytes)]](gifs/rezie.gif) Režijní pracoviště |
Celé natáčení s dětmi zabralo něco přes hodinu (a z toho zdaleka nejvíce čekání na uvolnění studia a "polohování" všech účastníků). Výsledný záběr, který se objevil v televizi, měl cca 2 minuty 50 sekund.
|