
Z@vináč - nový internetový magazín na ČT2V neděli večer od 20:00 se na programu ČT2 odehrála premiéra prvního televizního internetového magazínu v ČR. Myslím, že docela zdařilá.
Autoři nového magazínu Z@vináč zvolili podle mého názoru rozumné řešení výše uvedeného problému - "záběry" internetu, zejména pak snímky WWW stránek z monitorů počítačů, používají až na vzácné a skutečně opodstatněné výjimky jen jako určité kulisy. To, co chtějí divákovi sdělit, mu sdělují prostřednictvím rozhovorů s různými osobnostmi, prostřednictvím klasických televizních reportáží a někdy i prostřednictvím filmových (pardon, televizních) triků.
O čem byl první Z@vináč?
První díl internetového magazínu Z@avináč začal reportáží na žhavé téma internetové telefonie. Její podstatu a výhody popisovaly různé osobnosti "internetového života" zejména formou krátkých a vhodně sestříhaných vstupů, aby vše mělo potřebnou dynamiku. Následovala reportáž z nedávné návštěvy prezidenta Microsoftu Steva Balmera v Praze a reportáž o finálovém večeru soutěže Miss Internet 98. V pořadu vystoupili také dva hosté, Ondřej Neff (mluvil zejména o internetové telefonii) a Markéta Baňková (mluvila o svém projektu, který naleznete na adrese mesto.avu.cz). Z "techničtějších" partií internetu byla popisována populární služba ICQ, ovšem pouze v rovině slovní s popisem možností (nešlo o žádnou odbornou instruktáž).
Pokud jde o praktické ukázky z báječného světa World Wide Web-u, zde autoři sáhli k divácky jistě atraktivnímu "živému" morphingu tváří politiků (možnost deformovat jejich obličeje pomocí appletu na příslušné WWW stránce).
Asi nejméně zdařilá byla závěrečná přehlídka WWW stránek, které přinášejí zpravodajství o sněhových podmínkách na horách. Zde totiž defilovaly v rychlém sledu jednotlivé WWW stránky s velmi krátkým komentářem moderátora, a tak divák nejspíše neměl čas postřehnout, co vlastně příslušná stránka přináší. Zde asi nejvíce zapracovala disproporce mezi značně vizuálním a dynamickým světem televize na straně jedné a poměrně statickým a málo vizuálním světem webu.
Pro koho je Z@vináč?
Dalším závažným problémem "televizního zpracování" internetu je otázka, komu je výsledný pořad vlastně určen. Těm, kteří k internetu již mají přístup? Nebo mnohem širší obci televizních diváků, kteří přístup k internetu ještě nemají, ale už o tomto novém prostředí něco slyšeli a chtějí se s ním seznámit blíže? Například proto, že zvažují, zda pro ně má cenu se připojit k internetu, či nikoli? Přitom obě tyto divácké skupiny mají diametrálně odlišné zájmy i úrovně znalostí. A stejně tak očekávají jinou formu zpracování pořadu. Vyhovět oběma současně je nesmírně těžké. Myslím si, že tvůrci nového magazínu Z@vináč se tohoto velmi náročného úkolu zhostili nadmíru dobře.
První díl pořadu bude reprízován v pondělí od 11:30 na ČT 2.
|