Vyšlo na serveru neviditelný pes, 24. dubna 1997
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/a98/a804p801.php3

Další vlna propagace spammingu

Pokud jde o spamming, v poslední době mám pocit, že veškeré dění se odehrává ve vlnách - nějakou dobu je klid, a pak se sejde hned několik aktivit najednou. Právě teď se vzedmula další vlna: nechvalně známá firma MRP znovu rozvířila vody kolem svého Poštovního robota, a prapor spammingu a snahy vydělávat na prodeji poštovních adres zvedla další firma, REPA - Pavel Cvek.

Firma MRP na sebe v souvislosti se spammingem upozornila na loňském Invexu (podrobnosti zde a zde). Přišla tehdy s nabídkou prodeje databáze cca 30 000 emailových adres a nástroje pro jejich využití (šlo o jejího Poštovního robota, což je vlastně automat fakticky realizující spamming). Firma MRP sklidila pořádně negativní reakci internetové veřejnosti, a to ji přinutilo k několika změnám své strategie - z hlavních změn je asi nutné se zmínit o tom, že postiženým dala možnost se následně nechat odstranit z její databáze. V důsledku toho firma zjistila, že svou databázi již nemůže pustit z ruky a prodávat svým zákazníkům (protože když někdo následně požádá o své odstranění z databáze, je problematické odstranit ho i z již prodaných exemplářů). Proto firma zavedla novou variantu své služby: text spammu jménem svých zákazníků rozesílá sama, podle své databáze, kterou si ponechává u sebe. Stále však firma MRP nezměnila to základní, co z ní činí provozovatele spammingu: stále vyznává a v praxi naplňuje zásadu, že je legitimní zařadit někoho do své databáze bez jeho svolení, a teprve následně mu umožnit, aby se domohl nápravy (požádal o vyřazení z této databáze). Tomuto principu se v angličtině říká OPT-OUT, a jako nekorektní jej odsoudilo i prohlášení NIX.CZ (sdružení českých providerů, které se k celé problematice spammingu vyjádřilo ve svém prohlášení).

Nyní firma MRP přišla s novou aktivitou. Zřídila si doménu czech-mail.cz, a rozhodla se stanovit pravidla "korektního spammingu", Nejspíše jde o reakci na diskusi, která proběhla před časem na antispamovém serveru www.antispam.cz a na návrh pravidel, který se tam objevil jako důsledek této diskuse). Firmě MRP se zde prezentované postoje a návrhy zřejmě nezamlouvaly, a tak vyslovila svůj názor - na tom jistě není nic špatného, a je určitě prospěšné si její názory prostudovat, zamyslet se nad nimi a vyjádřit k nim své stanovisko. Ještě něž tak učiním a vyslovím svůj osobní názor na ně, nedá mi nezastavit se u formy, jakou firma MRP zvolila. Svůj pohled na to, co v hromadném rozesílání poštovních zpráv považuje za správné a co nikoli, nazvala "Pravidla pro rozesilani elektronicke posty po pocitacovych sitich" (a nesnaží se jakkoli zdůraznit, že nejde o žádná oficiální pravidla, ale jen o její vlastní představu). Hlavně jsou ale tato pravidla doslova "obalena" do textu, nad kterým mi osobně zůstává rozum stát (originál zde):

Vazeny uzivateli Internetu. Prave jste navstivil uvodni stranku prosluleho POSTOVNIHO ROBOTA PRO INTERNET, ktery spravuje nase firma MRP-Informatics, s.r.o. Protoze se nachazite v ryze soukromych www prostorech, je nutne, abyste bezvyhradne souhlasil a ridil se s nasledujicimi pravidly. V pripade, ze s nize uvedenymi pravidly bezvyhradne nesouhlasite nebo se nimi nehodlate ridit, opustte, prosim, okamzite tento server - nejste vitany host !!! V pripade, ze s nize uvedenymi pravidly bezvyhradne nesouhlasite nebo se nimi nehodlate ridit a presto vstoupite dal, budeme to chapat jako nasilne vniknuti do cizich prostor, poruseni vsech beznych etickych a prislusnych pravnich norem !!!

Následují již avizovaná "Pravidla pro rozesilani elektrnicke posty po pocitacovych sitich" ….., a poté "obal" pokračuje:

Dulezite narizeni : Jestlize se rozhodnote VSTOUPIT DAL, firma MRP-Informatics, s.r.o. Vam zakazuje podavat jakekoliv informace jinym osobam (fyzickym nebo pravnickym) o cinnosti naseho Postovniho robota, o jeho vizualnim vzhledu apod. !!! V pripade, ze toto narizeni porusite Vy nebo si najdete nekoho kdo ho porusi za Vas, budeme to take chapat jako nasilne vniknuti do cizich prostor, poruseni vsech beznych etickych a prislusnych pravnich norem !!!

Co na to říci? Raději nic, nechť si laskavý čtenář utvoří vlastní názor. Podívejme se raději na samotná Pravidla, která firma MRP na zmíněné stránce předkládá, vložená do výše uvedených varování (můj komentář je psán modře).

Pravidla pro rozesilani elektronicke posty po pocitacovych sitich.
  1. Obsah rozesilane posty nesmi byti v rozporu s platnymi zakony v CR.
    Proti tomu nelze nic namítat
  2. Tak jako neni nemoralni nekoho slusne a strucne oslovit na ulici, tak take neni nemoralni nekomu zaslat strucny a slusny dopis elektronickou postou. Nemoralni ale je, kdyz dotazany odpovi tazateli, ze nema zajem s nim komunikovat a tazatel stale obtezuje dotazaneho.
    Tady už to je komplikovanější: "slušné a stručné" oslovení na ulici je značně subjektivní. Někdo může považovat konkrétní oslovení za slušné a stručné a dotyčného za šarmantního člověka, se kterým se rád setkal. Jiný může to samé považovat za nemístné otravování a příslušného tazatele za otrapu, ze kterého to jen táhne. Ale hlavní problém je jinde: představte si, že vyjdete na ulici, a na každém metru na vás čeká jeden tazatel - třeba i velmi slušně oblečený, slušně se chovající, a velmi zdvořile se vás ptá: nechcete si koupit náš báječný ……. ? Poprvé možná zdvořile odmítnete, podruhé také, potřetí třeba ještě také, ale co třeba na stém metru, kde vás slušně a stručně osloví stý tazatel? Nebudete toho mít už plné zuby? Budete příště ještě ochotni vyjít na ulici? Právě zde je problém - v souběhu: pokud bychom přijali princip navrhovaný firmou MRP, pak každý z těch slušných a zdvořilých lidí by mohl argumentovat tím, že přeci nedělá nic nekorektního! Jakmile se nějakým způsobem posvětí byť jen jediné "drobné" obtěžování, které přeci nikoho ještě nezabije, pak vznikne doslovná lavina, kterou už nikdo nezastaví. Nelze totiž zavést ani nějaké dodatečné opatření typu "jedno malé zlo je přípustné, jenom se nesmí stát, aby někoho potkalo tisíc malých zel najednou".
  3. V pripade, ze rozesilani elektronicke posty zabezpecuje nejaky automatizovany system (nas Postovni robot pro Internet, apod.) je nutne, aby prijemce elektronicke posty mohl jednoduchym zpusobem upresnit nebo zablokovat uplne prisun posty od daneho automatizovaneho systemu. Na moznost upresneni nebo zablokovani prijmu elektronicke posty je provozovatel automatizovaneho systemu povinen prijemce elektronicke posty jednoduchym a snadno pochopitelnym zpusobem upozornit.
    Tady je problém vcelku jednoduchý a markantní: firma MRP zde schvaluje princip OPT-OUT. Říká, že je korektní někomu nejprve začít posílat nevyžádané zprávy (tedy nejprve jej zařadit do vlastní databáze, i bez jeho souhlasu), a teprve následně mu umožnit, pokud se mu to nebude líbit, aby se mohl domoci nápravy. Pokud bychom použili stejnou metaforu z předchozího bodu, pak je doporučováno jako korektní to, aby si vás kdokoli vyhlédnul, a při každém vašem vykročení z domu si na vás počkal a zahrnul vás svou nabídkou. Vy sice máte možnost říci něco jako "běž mi z cesty a už mne příště neotravuj" - nemáte ale možnost to říci tak, aby to slyšeli a vzali na vědomí všichni najednou. Takže kdokoli jiný se může rozhodnout a vyhlédnout si vás také … (neboli: zřídit novou databázi, vás do ní zařadit atd.)
  4. V pripade, ze rozesilani elektronicke posty zabezpecuje automatizovany system, nebo prijemcem elektronicke posty je odesilateli neznama osoba, je nemoralni kdyz obsah zasilky je neumerne dlouhy (desitky kB a vyse) nebo ruznymi pakovaci zkomprimovan.
    Souhlasím s požadavkem na krátkost zprávy, ale nikoli s názorem na použití pakovačů: ty dokáží efektivně zmenšit objem přenášených zpráv, a tím zmenšují přímou škodu, která příjemci nevyžádané zásilky vzniká (protože on platí za její příjem, úměrně její velikosti).
  5. V pripade, ze predmetem hromadne rozesilane elektronicke posty je propagace vyrobku, sluzeb, apod. je nutne, aby v hlavicce zpravy bylo slovo "REKLAMA".
    Souhlasím, toto opatření by umožnilo efektivnější filtrovaní nevyžádaných zásilek.
  6. Je nemoralni, kdyz odesilatel elektronicke posty uvadi nepravdive informace o sve identite.
    Vřele souhlasím.
  7. Pri vyuzivani softwarovych sluzeb MRP-Postovniho robota se uzivatel zavazuje, ze bude plne dodrzovat zakony Ceske republiky a narizeni vydana firmou MRP-Informatics, s.r.o. vyjadrena v : Licencnich podminkach pro pouzivani MRP-Postovniho robota pro Internet a Vseobecnych podminkach a radu pro zprostredkovani pristupu k telekomunikacnim sluzbam site Internet.
    No comment, vztahy mezi firmou a jejím zákazníkem jsou její výhradní záležitostí. Jen si neodpustím poznámku: začátek tohoto odstavce naznačuje, že pouze on se týká použití služeb Poštovního robota firmy MRP. Znamená to, že předchozí odstavce jsou míněny jako obecné zásady? Pak může jít jen o návrh či vlastní stanovisko firmy MRP, a ne o něco obecně závazného.

Začátkům firmy MRP, která původně chtěla prodávat svou databázi (údajně čítající 30 000 adres) jako kdyby z oka vypadla nabídka, která v minulých dnech dorazila do mnoha tuzemských poštovních schránek. Je od firmy REPA - Pavel CVEK, www.mcs.cz/repa, a zní takto:

VÁŽENÍ OBCHODNÍ PŘÁTELÉ,
Dovolujeme si Vám nabídnout kvalitní softwarový produkt 'E-Mail Adresář 1998'. Jde o databázový program pro Windows 95 (popř. Windows NT nebo Windows 98). Tento program Vám umožní, aby o Vás téměř všechny firmy v České Republice připojené k síti Internet věděly, a abyste je mohli třeba denně informovat o Vašich službách a výrobcích a vyřizovat s nimi veškerou firemní korespondenci po Internetu. Součástí programu je rozsáhlá databáze firem, obsahující téměř všechny firmy České Republiky, které mají přístup na Internet.
není to přímá výzva k provozování spammingu, v jeho nejhorší podobě? Důležitá je také poslední věta z citovaného odstavce: "součástí je databáze firem, obsahující téměř všechny firmy České Republiky, které mají přístup k Internetu". Důležitá proto, že na WWW stránkách firmy se v jednom místě explicitně říká: "Do databáze nebude zařazena žádná firma, které k tomu nedá souhlas" (a to v souvislosti s formulářem, kterým si zájemce má objednat nabízený produkt). Podle této věty by se dalo usuzovat, že nejde o spamming, ale o korektní aktivitu proti které nelze nic namítat (budou-li do databáze skutečně zařazovány jen takové firmy, které k tomu daly souhlas). Pak je s tím ale ve sporu tvrzení, že tam jsou "téměř všechny firmy ČR, které mají přístup na Internet". Určitě se najde mnoho firem, které na Internetu jsou, ale už teď se ohrazují proti této nabídce. Ještě nez jsem stihl napsat tento článek, přišla mi kopie jedné reakce na nabídku firmy REPA:
Vazeny pane, rad bych vas upozornil, ze vas produkt E-MAIL ADRESÁR 1998 je opet dalsim ditkem do rodiny tolik nenavidenych programu generujicich megabajty junk mailu. Berte prosim na vedomi, ze objevi-li se nase spolecnost v databazi tohoto produktu, bude nasledovat zaloba na vasi firmu pro poruseni hned nekolika pravnich norem platnych v Ceske republice. O etice a dalsich aspektech souziti lidi na takovem mediu jako je Internet asi nema smysl psat. Doporucuji vam dukladne studium materialu http://www.antispam.cz.

O tom, že autoři nabídky mají skutečně na mysli pravý a nefalšovaný spamming, svědčí i doporučované způsoby využití jejich produktu:

CO PROGRAM UMOŽŇUJE ?
* Program Vám umožní zaslat určitý dokument (např. ceník) po Internetu naráz třeba 2000 různým firmám za cenu jednoho místního hovoru !!!
* Neocenitelné pro reklamu, zasílání nabídek, objednávek, firemní korespondence, atd.
· Budou Vám rovněž pravidelně zasílány aktualizace databáze.

Co dodat? Snad jen přát si, aby všichni, kteří koketují s myšlenkou spammingu, raději vzali rozum do hrsti. Pokud nechtějí slyšet na morální apely, ať si dobře spočítají, kolik na tom skutečně mohou vydělat, a srovnají si to s důsledky negativní publicity, která je nemine.