Články, publikované v týdeníku Profit v roce 2001
Telecom dal GTS k soudu
Český Telecom podal u městského soudu v Praze žalobu na společnost GTS, skrze kterou se chce domoci změny rozhodnutí nezávislého regulátora (Českého telekomunikační úřadu). Jak dalece to ovlivní pokračující proces liberalizace našeho telekomunikačního trhu? (Profit, říjen 2001)
Mobilní služby pro firemní zákazníky
Služby pro firemní zákazníky byly až do nepříliš dávné doby určeny jen opravdu velkým firmám. Dnes si je ale mohou dopřát i podstatně menší firmy, třeba jen s 5 mobily nebo s účtem přes 10 000 Kč měsíčně. Využít mohou například služeb privátních sítí a s jejich pomocí optimalizovat své náklady na telefonování. K dispozici je však celá plejáda dalších zajímavých služeb. (Profit, říjen 2001)
RueschLINK - bezpečné B2B platby po Internetu
Na našem trhu on-line plateb se objevuje další služba, zaměřená na zahraniční platby mezi firemními subjekty. Kromě realizace těchto plateb nabízí i možnost kontroly a řízení měnových rizik. Veškerá komunikace klienta se službu probíhá prostřednictvím Internetu. (Profit, červenec 2001)
Zabezpečte své maily!
Elektronickou poštu není až tak obtížné nějak zfalšovat. Pokud se chcete tohoto nebezpečí vyvarovat, své emailové zprávy podepisujte pomocí (zaručeného) elektronického podpisu! (Profit, č. 42/2001)
2001: první rok liberalizovaného telekomunikačního trhu
Náš telekomunikační trh byl otevřen k 1. lednu 2001. Stále se však vedou spory o to, jak dalece byl liberalizován - zda plně či pouze částečně, a zda pouze po firemní zákazníky nebo pro všechny uživatele. V každém případě je vhodné se za uplynulým obdobím trochu poohlédnout a zrekapitulovat si hlavní dění na něm. (Profit, 8.10.2001)
Podepisujte své maily!
Každá emailová zpráva má svého konkrétního autora. Ten může mít v určitých situacích zájem na tom, aby jeho identita nebyla z přijaté zprávy patrná, ale v drtivé většině případů je tomu přesně naopak - autor zprávy se nechce skrývat, ale naopak má zájem na tom, aby příjemce snadno a bezpečně určil, od koho zpráva pochází. Podle čeho to ale příjemce zprávy pozná? (Profit, č. 40/2001)
Nezapomínejte na předmět!
U každé emailové zprávy je vhodné vyplnit její předmět - takovým způsobem, aby se příjemce dokázal správně rozhodnout zda má smysl zprávu vůbec otevřít či nikoli. (Profit, č. 38/2001)
Nekupujte aplikace, pronajměte si je!
Poskytování aplikačních služeb, alias ASP, nabízí zajímavé alternativy k tradičnímu způsobu používání aplikací. (Profit, září 2001)
Jak psát odpovědi?
Jednou z výhod elektronické pošty je možnost nechat si připravit odpověď, včetně předvyplnění adres a vložení obsahu původní zprávy do vznikající odpovědi. Tuto možnost je ale třeba využívat s rozmyslem a dbát na korektnost a přehlednost odpovědi. (Profit, č. 36/2001)
Ubytujte své zařízení v telehotelu!
Poskytovatelé telekomunikačních a internetových služeb dnes stále častěji umisťují svá zařízení do speciálních center, která jsou náležitě vybavena vším potřebným pro jejich provoz - od zajištění nepřetržitého napájení , přes fyzickou bezpečnost až po dostupnost nejvýkonnějších přenosových kapacit, jaké si lze představit. (doplnit, 03.09.2001)
Komu odpovědět?
Odpovědět na emailovou zprávu lze dvěma způsoby - původnímu odesilateli nebo všem příjemcům. Jak ale rozumět rozdílu mezi těmito dvěma variantami? (Profit, č. 34/2001)
Pozor na spamming!
Rozeslat jednu emailovou zprávu na mnoho adres současně je jednoduché, rychlé a také velmi laciné. Rozhodně to ale neznamená, že můžete bezhlavě rozesílat cokoli na co nejvíce adres, které se vám podaří někde získat. (Profit, č. 31/2001)
Distribuční seznamy
Chcete-li poslat jednu zprávu více příjemcům současně, máte možnost si dopředu připravit jejich seznam, tak aby jste je nemuseli pokaždé vybírat či dokonce vypisovat znovu. Pozor ale na chybné využití této možnosti. (Profit, č. 29/2001)
Bonzácké kopie
Každá zpráva elektronické pošty může mít až tři různé kategorie příjemců. Vedle hlavních adresátů a příjemců kopie totiž existují i příjemci tzv. slepé kopie. Čím se ale slepá kopie liší od obyčejně a proč se jí v žargonu říká "bonzácká kopie? (Profit, č. 27/2001)
Jak dál s UMTS licencemi?
Český telekomunikační úřad nakonec dostal od vlády zelenou k tomu, aby si k udělení 4 licencí UMTS přizval poradce. Dosud ale nejsou stanovena přesná pravidla, za jakých budou licence udělovány, a také poradce je třeba nejprve vybrat. Čas ale rychle kvapí - vše by mělo skončit do 30. září, tak aby do státní kasy stihlo připlout nejméně 20 miliard. (Profit, červen 2001)
Jen samé kladné emaily?
Než začnete odpovídat na email, který vás něčím rozčílil či jinak "zvednul ze židle", raději chvíli počkejte a nechte vychladnout své emoce! (Profit, č. 25/2001)
Pevní proti mobilním?
Provozovatelé pevných telekomunikačních sítí si stěžují u nezávislého regulátora na nemravně vysoké poplatky za ukončování hovorů vedoucích z pevné sítě do sítě mobilní. Žádají regulátora o zásah a o regulaci těchto cen. Je jejich stížnost oprávněná? (Profit, květen 2001)
Čeština v emailu?
Píšete-li někomu zprávu, kterou odešlete elektronickou poštou, máte ji psát v řádné češtině včetně všech háčků a čárek, nebo v pocitacove cestine bez hacku a bez carek? Odpověď bohužel není úplně jednoduchá. (Profit, č. 23/2001)
Na adrese záleží!
O tom, že není vždy jedno, jakou emailovou adresu použijete - jsou např. situace, kdy je použití firemní emailové adresy docela nevhodné. Jaké ale jsou alternativy? (Profit, č. 21/2001)
Liberalizace jen pro firmy?
Náš telekomunikační trh byl liberalizován k 1. lednu 2001. Fakticky se ale jeho liberalizace týká pouze firem, zatímco občané si budou muset ještě počkat. Proč? Kde se stala chyba? (Profit č. 20, květen 2001)