Internetová telefonie, IP telefonie, VOIP a konvergence sítí
802.VOX mění své podmínky
Oblíbená hlasová služba 802.VOX, fungující na bázi VoIP a nedávno vyhodnocená jako „Nejlepší VoIP roku 2008“, k zítřejšímu dni mění své podmínky. Přichází o tolik žádanou tarifikaci 1+1, kterou nahrazuje tarifikací 20+1 do pevných sítí a 30+1 do sítí mobilních. Zavádí také minimální měsíční konzumaci, ve výši 20 Kč za první číslo a 5 Kč za každé další na zákaznickém účtu. (Lupa, 14.08.2009)
Stalo se: Skype pro iPhone znovu nastolil otázku síťové neutrality
Minulý týden uvolnila společnost Skype finální verzi svého klienta pro iPhone. Zájem byl veliký a během prvních 24 hodin si jej stáhlo na 600 000 uživatelů. Mobilní operátoři si ale vynutili jeho omezení jen na WiFi. A Deutsche Telekom šel ještě dál, když upozornil své zákazníky, že oni mají používání VoIP klientů (tj. i Skype pro iPhone) ve svých smlouvách přímo zakázané. (Lupa, 06.04.2009)
Panevropské služby: chiméra nebo realita?
Co jsou „panevropské služby“, o které tolik usiluje EU? Mohou jimi být i naše VOIP služby s čísly 910? ČTÚ snad již změnil svůj dřívější postoj, který zakazoval použití těchto čísel v zahraničí. (DSL.cz, 4.12.2007)
Vzkaz pro Skype: 278 slov je málo
Jak slíbila, zveřejnila včera společnost Skype vysvětlení svého celosvětového výpadku z konce minulého týdne. A ještě v průběhu dne ho dosti významně změnila. Pouhých 278 slov, navíc spíše od techniků než od nejvyššího vedení společnosti, ale nepůsobí adekvátně tomu, co tak velký výpadek znamenal a co je ve hře. Navíc vznáší další otázky. (Lupa, 21.08.2007)
Stalo se: Skype padl na ústa
Oblíbená služba Skype minulý týden zkolabovala. Od čtvrtka do sobotního poledne měli uživatelé po celém světě problémy už s přihlášením se ke službě. Co přesně se stalo, se dosud neví. Oznámeno to má být dnes, předběžně prý jde o softwarovou chybu. Neoficiálně se spekuluje o rozpadu celé soustavy superuzlů a nutnosti postavit vše znovu od základu. (Lupa, 20.08.2007)
Stalo se: SkypeOut notně podražil
Společnost Skype snížila minutové hovorné do pevných sítí v ČR z 2,3 na 1,7 eurocentu. Současně ale všechna volání v rámci služby SkypeOut (a to nejen v ČR) zatížila jednorázovým sestavovacím poplatkem ve výší 3,9 eurocentu. To zásadně mění výhodnost volání přes SkypeOut. Na samotném volání Skype-Skype se ale nic nemění. (Lupa, 22.01.2007)
ENUM pro všechny
Společnost IPEX zaregistrovala všem svým firemním zákazníkům jejich telefonní čísla jako ENUM domény. Totéž nabízí i novým zákazníkům. Co tím sleduje? (digiweb, 09.01.2007)
Jak funguje ENUM?
Systém ENUM využívá ke svému fungování stávající DNS. Zájemce si podle svého telefonního čísla musí nejprve zaregistrovat odpovídající ENUM doménu, a tu pak naplnit potřebnými informacemi. Skrze tzv. validaci ale musí nejprve prokázat, že je oprávněným uživatelem příslušného telefonního čísla. Toto pak musí opakovat každých šest měsíců. (Lupa, 29.09.2006)
Co je ENUM?
V České republice byl spuštěn testovací provoz systému ENUM, včetně možnosti registrace ENUM domén. Jde o novinku, která má velký a zajímavý potenciál, byť dnes z něj dokážeme využít jen malou část. Možná proto, že to nejtěžší na celém ENUMu je vysvětlit, o co vlastně jde. Zde je první ze série článků, které se o to chtějí pokusit. (Lupa, 22.09.2006)
Zvykněme si na 910!
Nová VOIP služba e-call od Radiokomunikací jako jedna z prvních přiděluje svým uživatelům negeografická čísla, začínající na 910. Lze se na ně ale vůbec dovolat? A za kolik? (digiweb, 29.8.2006)
Není VOIP jako VOIP
Některé hlasové služby na bázi VOIP jsou vázány na konkrétní internetovou přípojku a jiné nikoli. Jaké to má důsledky na jejich fungování, kvalitu a další aspekty? A jak je vhodně pojmenovat, aby se od sebe lépe odlišily? (digiweb, 23.05.2006)
UPC: konečně bude i hlas
Už i české UPC se chystá poskytovat ve své síti hlasové služby. V nabídce však budou jen dva cenové programy s nenulovým měsíčním paušálem. Ceny vychází celkově příznivější než u Českého Telecomu či třeba u Karnevalu, ale oproti dalším VoIP službám, včetně těch, co jsou zcela bez paušálu, už UPC vychází naopak dražší. (Lupa, 11.05.2006)
Telefonujeme po Internetu
Série článků věnovaná problematice internetové telefonie - historie, teorie, praxe, zařízení (Click!, 4/2006)
Stalo se: VOIP, Telecom, Microsoft ...
Službě TelefoNet se daří, a tak přichází s dalšími novinkami. Ani další VOIP operátoři však nespí. Také Český Telecom reaguje na tlak VOIP operátorů, a chystá se rozvíjet klasické telefonování jen za paušál. Microsoft představil svou novou internetovou strategii, a zde v ČR i lokalizovaná Windows Media Center. K jejich prezentaci si pronajal a vybavil "superbyt". (Lupa, 7.11.2005)
Volný TelefoNet: hovory po celý den jen za paušál
U příležitosti desátých narozenin přichází Czech On Line s nabídkou tarifu s hovory (do pevných sítí v ČR) jen za paušál, a to po celý den. Podmínkou je ovšem připojení k Internetu, neboť jde o službu na bázi VoIP. Mění se i logo a sjednocují značky: své produkty a služby bude Czech On Line nyní nabízet jen pod značkou Volný. (Lupa, 07.10.2005)
Stalo se: ADSL, VoIP, přenositelnost
Český Telecom ohlásil 200.000 internetových přípojek. Ale o jaké přípojky vlastně jde? Nová VoIP služba ha-loo nabízí provize z příchozích hovorů. Také Fayn láká nové zákazníky na slevy a slibuje SIP. T-Mobile požádal soud o přezkoumání té části rozhodnutí regulátora o přenositelnosti čísel, která se týká smluv na dobu určitou. (Lupa, 19.09.2005)
Stalo se: VoIP, SIP peering a první triple play
Czech On Line přichází s velkoobchodní nabídkou hlasových služeb na bázi VoIP, určenou i malým providerům. Matice SIP peeringu v ČR se opět rozrostla, nově se přidali další poskytovatelé hlasových služeb. Jeden z VoIP providerů, Mattes AD, si už troufá i na triple play. K dosavadní nabídce Internetu a hlasu přidá i TV vysílání. (Lupa, 05.09.2005)
K čemu je SIP peering?
Kam spěje vývoj veřejných služeb internetové telefonie? Nový přírůstek, v podobě služby VOIPEX, naznačuje některé trendy. Například k využití tzv. SIP peeringu. (digiweb, 02.08.2005)
Voice On Line - předzvěst lepších IP-zítřků
Společnost Czech On Line včera představila svou službu IP telefonie s názvem Voice On Line. Zatím je určena jen firmám a je vázána na ADSL od COL, realizované přes zpřístupněné místní smyčky od Telenor Networks. Ale už v červnu by mohla být dostupná i pro domácnosti a na přeprodávaném ADSL od Telecomu. (Zive, 11.05.2005)
Dyad DigiPhone: americká liberalizace v ČR
Internetová telefonie je dnes platformou, na které lze dále stavět a budovat nové služby, a také bořit letité bariéry. Dyad Digiphone je řešení na bázi internetové telefonie a standardu SIP, které umožňuje využívat výhod plně liberalizovaného amerického telekomunikačního trhu už i zde v ČR. Včetně neomezených hovorů za paušál (po USA a Kanadě). (Lupa, 23.05.2003)
Bude to fayn?
Na letošním Invexu byla představena služba fayn, nabízející volání z Internetu do pevné i mobilní sítě, s bránami umístěnými přímo v České republice. Meziměstské hovorné a volání do mobilních sítí vychází výrazně příznivěji než přes volbu operátora, ovšem pouze pokud máte dostatečně kvalitní a vhodně zpoplatňovanou přípojku k Internetu. (Lupa, 16.10.2002)
Voice over data, aneb: hlasové přenosy po datových sítích
Principy přenosu hlasu po datových sítích, fungujících na principu přepojování paketů - digitalizace, fungování kodeků, komprimace, řešení QoS. Podrobněji o VoATM, VoFR, VoIP a H.323 (IT-NET, leden 2002)
Co je internetová telefonie
O podstatě a výhodách internetové telefonie (Lidové noviny, 22.2.1999),
Základní podoby internetové telefonie
Uplatnění sítě Internet pro realizaci telefonních hovorů a rozbor tří základních variant, podle typů koncových terminálů (spojení mezi dvěma počítači, počítačem a telefonem, dvěma telefony). (ICT revue, 1/99, rubrika: Internet a intranet),
Internetová telefonie
Cover story Softwarových novin z prosince 1998, věnovaná problematice alternativních možností telefonování - internetové telefonii, telefonování po privátních datových sítích, tzv. least cost routingu, standardu H.323 a dalšími souvisejícími aspekty.
Kam směřuje internetová telefonie?
Jedním z výrazných trendů letošního CeBIT-u byl velký důraz na možnosti přenosu hlasu po datových sítích, a jeho zpracování pomocí výpočetní techniky. Samozřejmě největší očekávání v tomto směru skýtá možnost přenášet takovýmto způsobem hlas po největší celosvětové počítačové síti, neboli po Internetu. (CHIPweek, 7. dubna 1998)
Internetová telefonie
Jedním z velkých hitů současné doby je internetová telefonie. Stručně řečeno jde o možnost telefonování po Internetu, či alespoň o telefonování prostřednictvím Internetu, a lidé se o něco takového pokouší z velmi prostého důvodu: je to lacinější než klasické telefonování. (Týden, květen 1998)
Proč je Internet lacinější?
Abychom správně pochopili, jaký je rozdíl ve zpoplatňování mezi Internetem a veřejnou telefonní sítí, a abychom náležitě docenili jak rozdílné vychází faktické tarify (poplatky) a jaké to má důsledky na kvalitu poskytovaných služeb, musíme si naznačit něco o základních principech fungování dvou světů - světa počítačů a Internetu na jedné straně, a světa spojů a jeho veřejné telefonní sítě na straně druhé. (Týden, květen 1998)
Proč Internet dříve nemohl, ale dnes už může?
Internetová telefonie je jedním z nejmladších přírůstků v celém spektru služeb, které dnešní Internet nabízí. Dříve se o telefonování po Internetu neuvažovalo proto, že se myslelo že to nejde - protože samotný způsob fungování Internetu není nakloněn tomu, co je pro přenos "živého" lidského hlasu zapotřebí. Dnes se ale po Internetu vesele telefonuje, takže to přeci jen jde. Jak je to možné? (Týden, květen 1998)
Co je „datová“ telefonie?
Poskytování hlasových služeb již nabízí i kdysi striktně oddělené datové sítě jako byl například Internet, a proto také vznikají nové protokoly, např. VoIP (Voice over IP). Jaká jsou úskalí? Nové a neplánované služby v datových sítích samozřejmě vyžadují i poskytnutí garance zákazníkovi pomocí tzv. QoS (Quality of Services). (ICT revue, 12/98, rubrika: Internet a intranet),
Konvergence v sítích (Telekomunikační revue, říjen 1998)
Dosavadní historii konvergence jsem se snažil popsat v tomto článku pro Telekomunikační revue, s názvem "Konvergence v sítích". Zde popisuji rozdílnost ve filosofii obou světů a jejich sítí (tj. ropzdílnost telekomunikačních sítí a sítí datových), a z toho vyplývající důsledky, zejména se zaměřením na tzv. kvalitu služeb (QoS, Quality of Service). Dále je v článku popisována historie dosavadních pokusů o konvergenci a příčiny jejich neúspěchů - nejprve ISDN, a poté ATM. Jako třetí pokus je popisována snaha o konvergenci na platformě datových sítí s protokolem IP.
Internetová telefonie (Týden, květen 1998)
Přehledový článek o podstatě a možnostech internetové telefonie, se zaměřením na jeho věcnou podstatu i ekonomickou výhodnost. Článek je doprovázen dvěma samostatnými boxy, s názvy: "Proč je Internet lacinější", a "Proč Internet dříve nemohl, ale dnes už může?"
WebTalk - nástroj pro telefonování po Internetu (CHIPweek, 4.6.1996)
V poslední době se i na náš softwarový trh dostává zcela nová kategorie produktů - tzv. internetové telefony, přesněji nástroje pro telefonování prostřednictvím Internetu. Jedním z nich je i produkt WebTalk od firmy Quarterdeck.