Vyšlo na Živě, 11.5.2005
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b05/b0511001.php3

Voice On Line - předzvěst lepších IP-zítřků

Společnost Czech On Line včera představila svou službu IP telefonie s názvem Voice On Line. Zatím je určena jen firmám a je vázána na ADSL od COL, realizované přes zpřístupněné místní smyčky od Telenor Networks. Ale už v červnu by mohla být dostupná i pro domácnosti a na přeprodávaném ADSL od Telecomu.

V současné době, kdy pevné linky dále zdražují a telefonování se stále více přesouvá do mobilních sítí, mi přijde až podivné, jak málo se u nás využívá potenciál IP telefonie. Pravda, služby tohoto typu jsou na trhu již nějakou dobu, ale stále se jaksi "pořádně nerozjely". Tedy alespoň ne v segmentu rezidenčních zákazníků (domácností) a velmi malých firem.

Větší firmy si už mohou vybírat a zvažovat, zda se jim vyplatí tradiční telefonie či na funkce a možnosti podstatně bohatší IP telefonie. Ale "malí" zákazníci jsou v mnohem větší míře odkázáni jen na klasické řešení. Souvisí to samozřejmě i s jejich průměrnou "konzumací", neboli s tím kolik na své telefonování vynakládají každý měsíc. Relativně nízké částky totiž nedávají operátorům moc šancí získat zpět své investice, a ještě něco vydělat.

Významným aspektem je samozřejmě také dostupnost vhodného (trvalého) připojení k Internetu. Pořizovat si jej pouze za účelem IP telefonování se "malým" zákazníkům zatím vůbec nevyplatí. Ale když už jej mají, pro potřeby přístupu k Internetu jako takovému, proč jej nevyužít také pro telefonování a pro "osvobození se" od břemene klasického a čím dál tím dražšího telefonování?

Ten, kdo má zájem, může už dnes využít služeb, které mají charakter "nadstavby" nad jakoukoli vhodnou internetovou přípojkou. Tedy služby jako Skype (resp. SkypeOut), či tuzemské služby Fayn, SoftPhone, Voinet, Wirphone atd. Jenže stále to jaksi "není ono". Stále to jsou služby, které buď nenabízí plnohodnotnou náhradu klasického telefonu (například nemají příchozí hovory na tuzemská čísla, nebo aspoň možnost přenést stávající číslo), nebo nejsou dostatečně spolehlivé a "vyzrálé", nebo jsou vázány na stále puštěný počítač, ke svému zprovoznění a používání přeci jen vyžadují určité znalosti a dovednosti atd.

Nebo, a to je možná to nejpodstatnější, za nimi nestojí žádný dostatečně velký a stabilní subjekt, který by svou službu IP telefonie dokázal náležitě "prodat" - zjednodušit ji do míry vhodné i pro zcela laického uživatele, zajistit potřebný marketing, podporu uživatelů, dostatečnou kvalitu i spolehlivost, uvést na trh dostatek vhodných zařízení, a to vše za cenu, která by i drobné zákazníky motivovala a ne naopak odrazovala. To určitě není triviální.

Takže se asi nemůžeme moc divit, že o "IP telefonii pro masy" hovoří kdekdo, ale zatím s ní nikdo (dostatečně velký) nevyrukoval. Už dlouho o IP telefonii mluví naši největší kabeloví operátoři (UPC i Karneval), ale zatím zůstalo jen u náznaků a slibů. České UPC naznačilo, že bude samo sobě operátorem a použije řešení, které jeho sestry testují v Maďarsku a v Nizozemí. Karneval zase naznačil, že se spíše poohlíží po nějakém partnerovi z řad tuzemských alternativních operátorů. No a slyšet se nechal i Český Telecom, že i on chystá IP telefonii. Ale jistě si nebude sám podřezávat uhnívající větev klasického telefonování, dokud k tomu nebude důrazně donucen situací na trhu. Takže kdo nám tu ještě zbývá?

Co třeba velcí alternativní operátoři? Dovolím si předpokládat, že s IP telefonií pro rezidenční zákazníky už také jistou dobu koketují. Někteří, jako třeba Contactel, už nejenom koketují, ale i zkouší (v Kabelové televizi Karviná).

Navíc těm alternativním operátorům, kteří se až dosud hodně orientovali na internetový dial-up, nyní pořádně zatopil regulátor, výrazným snížením terminačních poplatků. Takže mají o to větší motivaci přijít s novými službami a otevřít nové zdroje výnosů.

Czech On Line představuje: Voice On Line

Na včerejší den si sezval novináře jeden z alternativních operátorů, Czech on Line, na tiskovku kde slíbil představit novou službu na bázi IP telefonie. Asi jsem nebyl sám, kdo očekával že to konečně bude něco "pro masové uživatele" (pro rezidenční segment) a využitelné na jakékoli (aspoň trochu slušné) internetové přípojce. Nicméně už první představení samotné služby, pod hlavičkou Czech On Line a s názvem Voice On Line, napovědělo že se opět jedná o službu určenou pro firmy. Služby pro rezidenční zákazníky totiž COL obvykle nabízí pod značkou "VOLNÝ".

Takže jak tedy nová služba Voice On Line vypadá? Na první pohled výborně:

  • je to "nadstavba" nad internetovou přípojkou (IP konektivitou do Internetu),
  • nemá žádný měsíční paušál,
  • nabízí možnost ponechat si dosavadní telefonní číslo, skrze přenositelnost
  • místní a meziměstské hovorné je stejné, a to 0,75 Kč za minutu ve špičce a 0,39 Kč mimo špičku (vše bez DPH)
  • volání na mobil je za 3,70 Kč (bez DPH)
  • jednorázové zřízení služby přijde na 490 Kč
  • zákazník si může ponechat svůj analogový telefon: v nabídce je ADSL modem se zabudovaným terminálovým adaptérem (AVM Fritz! Box Fon), i samostatný adaptér v podobě IP Gateway (Access 201)
  • nebo si může pořídit komfortní IP telefon (SwissVoice IP 10)

Nyní ale ta horší zpráva: celá služba je skutečně určena firmám a nikoli domácnostem. Ještě tvrdší podmínkou pak je výlučná vazba na xDSL přípojku od Czech On Line, realizovanou na "zpřístupněné" místní smyčce od Telenor Networks. Dostupnost těchto přípojek se sice stále zvětšuje, už na 8 největších měst v ČR, ale do dostupnosti "přeprodávaného" ADSL má stále dost daleko.

"Nejmenší" doporučená přípojka je buď 1024/256 kbit/s v agregaci 1:20, kterou COL doporučuje pro 4 telefonní linky, nebo symetrická (SHDSL) přípojka 512/ 512 kbit/s s agregací 1:4, která by měla vystačit pro 12 linek. Vše v "business kvalitě" hovoru.

Takže opět nic pro domácnosti, kterým stačí jediná linka, a které by se třeba spokojily i s trochu nižší kvalitou hovoru.

Není všem dnům konec

Důvodem, proč Czech On Line váže svou službu Voice On Line na DSL po "zpřístupněných" místních smyčkách od Telenor Networka, je snaha dodržet potřebnou kvalitu hovoru, resp. hovorů. Ta je zajišťována nasazením mechanismů pro podporu kvality služeb (QoS), které zatím fungují jen nad přípojkami od Telenoru.

Nicméně: představitelé Czech OnLine si na včerejší tiskovce dali záležet na zdůraznění toho, že jde teprve o začátek, a že hodlají svou IP telefonii dále rozvíjet. Dokonce několika směry:

  • "technickým vyladěním", tak aby mohla být používána i na dalších typech přípojek (například na "přeprodávaném" ADSL, ale třeba i na některých bezdrátových přípojkách, na kabelových přípojkách atd.)
  • "zmenšením", tak aby byla vhodná i pro rezidenční zákazníky (domácnosti), vyžadující jen jedinou telefonní linku

Zmíněna byla také snaha nabízet novou službu na velkoobchodní bázi, tak aby ji mohli přeprodávat další operátoři ve svých sítích (například různí lokální operátoři atd.). Stejně tak bylo zmíněno i rozšíření nabídky potřebného HW, o další brány, adaptéry, IP telefony atd.

Takže zájemci o IP telefonii z řad domácností: teď ještě ne. Ale už možná brzy ano. Prý už v červnu!

Jednu změnu k horšímu ale přesto očekávám: včera představená podoba služby je jakýmsi "bonbónkem" nad jinou službou od téhož dodavatele, a tedy vlastně bundlem (balíčkem). Až bude poskytována samostatně (na internetové přípojce od někoho jiného, třeba od Telecomu), tipuji že bude poněkud dražší. Na druhou stranu o moc dražší zase být nemůže, protože je zde určitá laťka nastavená hlavně službou SkypeOut. Ta sice (dosud) nenabízí příchozí hovory na tuzemská čísla (ani přenositelnost), ale to se může brzy změnit. Je také poněkud "cizokrajná", s komplikovanějším placením, ale: co by český člověk neudělal pro trochu toho lacinějšího telefonování?