Spamming
Akce Datový trezor na 2 měsíce zdarma, aneb: první spam v mé datové schránce
Česká pošta zavedla možnost platit za služby datových schránek pomocí kreditu. A hned rozeslala některým uživatelům nabídku svých služeb přímo do jejich DS. (Lupa, 22.04.2013)
Nová úprava (boje proti) spammingu
Naše zákony dosud braly ohled jen na spamming od právnických osob. Nově se jím budou moci provinit i fyzické osoby. Samotný spamming zůstane nadále omezen jen na nevyžádaná obchodní sdělení, ale už bude muset být hromadný nebo opakovaný. (Lupa, 17.10.2011)
Stalo se: spamu je 30 let
První zdokumentovaný spam měl být odeslán v prvních májových dnech roku 1978 ještě v zárodečné síti ARPANET. Byl určen všem držitelům e-mailových adres na západním pobřeží USA. V roce 2004 předpověděl Bill Gates, že problém spamingu bude do dvou let vyřešen. Podařilo se, nebo spam žije a vzkvétá dál? (Lupa, 05.05.2008)
Do boje (nejen) proti spamu!
Evropská komise hodlá přehodnotit svůj přístup k boji proti spamu, a ji� počátkem roku 2007 vydat ucelenou �politiku boje proti kybernetické trestné činnosti�. (digiweb, 05.12.2006)
Boj proti spamu v praxi
Když někomu dáte svou vizitku, je to již souhlas se zasíláním obchodních sdělení na vaši emailovou adresu? Je vůbec možné oslovit někoho emailem s prvotní žádostí o souhlas? Když se někde registrujete přes web, je podmínkou vaše odpověď na kontrolní email od registračního systému? Jak se na tyto a další otázky dívá Úřad pro ochranu osobních údajů? (Lupa, 18.05.2006)
Antispamový zákon bude měkčí
Evropská unie přinutila Českou republiku změkčit ustanovení zákona bojujícího proti spamu. Jde o změnu režimu v případě, že už jste zákazníky nějaké firmy. Až dosud se na vás vztahoval režim OPT-IN, ale nově už to vůči této firmě bude režim OPT-OUT. Už nebude potřebovat váš souhlas k tomu, aby vás mohla zahrnovat svými obchodními sděleními. (Lupa, 21.04.2006)
Jak pokračuje boj proti spammingu?
Úřad pro ochranu osobních údajů přijal již na 500 stížností na nevyžádaná obchodní sdělení. U několika prvních případů již uzavřel kontrolní řízení a chystá se na správní řízení s viníky. Rozjíždí se i spolupráce na evropské úrovni, úřady 13 členských zemí EU vytvořily společnou platformu pro boj proti spammingu. (Zive, 21.03.2005)
Kauza reklamních patiček
Páteční seminář k problematice nového zákona č. 480/2004, o některých službách informační společnosti, ukázal na některé jeho definiční neurčitosti. Doslova šlágrem se stává problematika tzv. reklamních patiček, vkládaných freemaily do odesílaných zpráv. Podle MI ČR nejsou ve sporu s novým zákonem, podle ÚOOÚ naopak jsou nevyžádaným obchodním sdělením. (Zive, 04.10.2004)
Jak se ÚOOÚ chystá na spamming
Včerejší tisková konference Úřadu pro ochranu osobních údajů naznačila něco z toho, jak bude tento nezávislý Úřad bojovat proti nevyžádaným obchodním sdělením, na základě nového "antispamového" zákona. Chystá on-line formulář pro podávání stížností, připravuje svá konkrétná stanoviska, a hodlá otevřít také diskusní fórum k aplikování svých nových kompetencí. (Zive, 27.09.2004)
Stane se Internet nepoužitelným?
Naplní se předpovědi některých vizionářů, kteří předpokládají zahlcení Internetu? Nebo se Internet přizpůsobí, třeba tím že uživatelé předají část starostí o vlastní ochranu do rukou internetovým providerů? Dnes už takové možnosti existují, alespoň pro ochranu proti virům a spamům. Další nejspíše budou následovat. (Lupa, 28.08.2003)
Konec spammingu v Čechách?
Novela zákona o regulaci reklamy, která právě prošla ve sněmovně třetím čtením, se vyjadřuje i k problematice spammingu, když staví mimo zákon "šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje". Je to optimální řešení celého problému? (Lupa, 08.02.2002)
Kolik nás stojí spamming?
Vyčíslit škody způsobované spammingem je obtížné. Nedávno se i v našem tisku objevily odkazy na studii EU zabývající se spammingem a citující sumu 10 miliard ECU ročně (celosvětově). Co ale toto číslo znamená? Je to seriózní odhad založený na rozumných základech? (Lupa, 09.02.2001)
Etika versus neetika v době e-businessu
Příspěvek na konferenci CIMA 2000, věnovaný problematice spammingu a vztahu k ebusinessu a ecommerce. (listopad 2000)

Problematika spammingu mne poprvé významněji zaujala na Invexu roku 1997, vystoupením firmy MRP Informatics. Své první dojmy jsem vyjádřil v reportážním článku Marketingová bomba na Internetu vybuchne i ve vaší kapse!!! . Později jsem se kauze MRP Informatics vrátil v dalších článcích: Ještě ke spammingu na Invexu a Další vlna propagace spammingu.

Spammingu jako takovému je věnována i série článků, kterou jsem napsal pro Softwarové noviny, a která vyšla v SWN 1/98. Dále jsem o problematice spammingu napsal dva články i do CHIPweeku: Bojujte proti spammingu! a Jak se bránit spammingu?. Koncem roku byl uveden do provozu první antispammový server v ČR, na jehož zprovoznění jsem se také podílel. Reportáž o něm najdete např. zde, v rámci rubriky Zajímavosti z Internetu.

Později se o problematiku spammingu začala zajímat i "masovější" nepočítačová média, pro která jsem napsal tyto přehledové články: Spamming, aneb jak se (ne)prosazovat na Internetu (Lidové noviny, 27.4.1998), a Spamming - novodobý nešvar on-line světa (Právo, 30.9.1998).
Zajímavý příklad "listovního spammingu" a snahy zneužít adresy plátců sdruženého inkasa, v podání České pošty, jsem popsal v článku Napsali mi psaní, z České pošty páni ....