Vyšlo v Lidových novinách, 27.11.2013, jako komentář
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b13/b1127001.php3

Wangiri, aneb: jednou a dost

Lidská vynalézavost nezná hranic. Bohužel na obou stranách pomyslné barikády, a tedy i tam, kde je cílem někoho oklamat, či přímo podvést. Dříve či později proto dojde na zneužití snad každé možnosti, jak z někoho "vytáhnout" nějaké peníze. Třeba i přes jeho telefon. Vždyť je to tak snadné: stačí přimět ho odeslat jedinou prémiovou SMSKu, či zavolat na draze zpoplatněné telefonní číslo, a hned je z jeho kapsy - skrze jeho telefonní účet - vytaženo třeba hned několik stovek korun najednou. Jistě, kolem poloviny obvykle zůstane za prsty operátorům a různým agregátorům, ale i zbytek stojí podvodníkům za to, aby podváděli.

Jenže jak přinutit někoho, aby prémiovou SMSku odeslal, či zavolal na takové číslo, na které by sám nejspíše nikdy nevolal? Možností je více, a mohou být jak čistě technické (např. malware ve vašem mobilu), tak "čistě lidské", založené na metodách sociálního inženýrství. Případně mohou kombinovat oba přístupy. Třeba jako druh podvodů, pro který se vžilo zajímavé pojmenování Wangiri.

Prý to pochází z Japonska, kde s tím měli podvodníci začít, a jejich postup zde byl také poprvé pojmenován: Wan má být zkomolenina z anglického "One", neboli jednou, zatímco zbytek jména má pocházet z japonského "kiru", což je něco jako "utnout" či "useknout". A to je přesně to, co je charakteristické pro techniku, používanou při tomto druhu podvodů: někdo, typicky stroj (počítač), automaticky vytáčí velké počty telefonních čísel, ale co nejdříve (hned po prvním zazvonění) zase vyzvánění ukončí. Tak, aby příjemce měl co nejméně času hovor přijmout. Protože právě o to jde: aby se z jeho pohledu jednalo o nepřijatý hovor.

Pak už nastupuje obyčejná lidská zvědavost (kdo mi to volá?), případně slušnost (asi bych se měl ozvat) či dokonce pracovní povinnost (že by nový zákazník?). Jenže ve spěchu, euforii, zmatku či jiném rozpoložení stačí nevšimnout si, o jaké číslo se jedná, a je zaděláno na pořádnou díru do peněženky. To víte, že i u nás mohou existovat telefonní čísla, zpoplatněná opravdu vysokými částkami jednorázově již při pouhém dovolání se, bez ohledu na délku hovoru? Začínají na předčíslí 905 a 908. Ale stačí i jiná čísla, začínající třeba na 900, 906 či 909, kde platíte nemalé částky nikoli jednorázově, ale za každou provolanou minutu. Nemluvě již o číslech zahraničních.

Podvod s názvem Wangiri předpokládá, že z velkého počtu obvolávaných čísel a nepřijatých hovorů se "chytne" alespoň někdo, a zavolá zpět. A tím nejenže vrátí náklady na obvolávání, které mohou být minimální až nulové, ale ještě přidá tolik, aby se podvod mohl jevit jako výnosný.

Obrana proti takovýmto podvodům je přitom principiálně velmi jednoduchá: než zavoláte někomu zpátky, dobře se podívejte na telefonní číslo, ze kterého vám zmeškaný hovor přišel. Jenže ono se to asi snadno říká, ale hůř realizuje v praxi, když třeba pospícháte, jste nervózní, napnutí, v očekávání nějakého důležitého hovoru apod. Ale můžete si pomoci i jinak: nechte si zablokovat hovory na drahé prémiové linky, stejně jako prémiové SMSky. To umožňuje snad každý operátor. Sice vás to neochrání před útoky WANgiri za zahraničních čísel, ale je to alespoň něco.