Vyšlo v Lidových novinách, 29.5.2013, jako komentář
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b13/b0529001.php3

Spam v datových schránkách?

Datové schránky jsou často přirovnávány k bezpečnějšímu emailu. Jedním z podstatných rozdílů mezi nimi by ale měla být absence spamu: zatímco v běžném emailu je ho čím dál tím více, v datových schránkách by neměl být žádný spam. Již jen proto, že na jeho přítomnost pamatuje zákon (č. 300/2008 Sb.) a v datových schránkách ho zakazuje pod poměrně vysokými pokutami (až 10 milionů, je-li odesilatelem právnická osoba či podnikající fyzická osoba). Další pojistkou proti hromadnému spamování pak je samotné zpoplatnění datových zpráv: nejsou zadarmo, ale obecně se za ně platí. A ne málo.

Jenže: i přes všechna tato opatření přichází v poslední době do datových schránek i takové zprávy, které již na první pohled udeří do očí jako spam. Jen si to představte: pípne vám SMSka či přijde mailem avízo o tom, že do vaší datové schránky právě přišla nová datová zpráva. Přemýšlíte, o co asi jde a jaký nový problém je zase na světě: který úřad vás obesílá nějakou strašně důležitou záležitostí, která jistě nesnese odkladu? Tak raději všeho necháte a co nejdříve se přihlásíte do své datové schránky - jen abyste zde našli datovou zprávu s předmětem "Akce Datový trezor na 2 měsíce zdarma". A pokud se podíváte dovnitř, najdete i zde všechny příznaky správné reklamní akce: Česká pošta vám nabízí svou komerční službu, konkrétně tzv. Datový trezor. A aniž by se vás na cokoli ptala, rovnou vám ji na dva měsíce aktivovala - abyste si ji prý mohli v klidu vyzkoušet.

Do obou mých datových schránek (fyzické osoby a podnikající fyzické osoby) přišly takovéto mnou nevyžádané zprávy před více než měsícem. No a před několika dny přišly další dvě, oznamující že "Akce Datový trezor zdarma vyprší za 30 dní". Takže za 30 dnů se zřejmě mohu těšit na další nevyžádanou zprávu oznamující, že reklamní akce s datovým trezorem je u konce.

Česká pošta ovšem tvrdí, že o žádný spam nejde. Že vlastně takto "informovat" dokonce musí, protože provozovat službu pro dlouhodobější uchovávání zpráv v datových schránkách (míněno: delší jak 90 dnů) jí dokonce ukládá zákon. A jelikož nyní změnila podmínky této služby, musela to prý dát vědět všem držitelům datových schránek.

No, informovat o změně podmínek se dá všelijak. Jenže tohle nebyla žádná věcná informace o změně podmínek, ale čistokrevný marketing. Naštěstí ještě nebyl vygradovaný do takové dokonalosti, aby vyžadoval "zpětnou" reakci držitele datových schránek: aby on musel aktivovanou službu zase sám deaktivovat, protože jinak by mu běžela dál. Na to si Česká pošta očividně ještě netroufla.

Jenže co není, může být, a datovým trezorem v akci na dva měsíce to zdaleka končit nemusí. Protože Česká pošta si do Provozního řádu Informačního systému datových schránek (ISDS) nechala přidat větičku, která jí (ale pouze jí) umožňuje hromadné rozesílání systémových datových zpráv do vybraných datových schránek. A to v blíže nespecifikovaných "případech, kdy je třeba oslovit vybranou množinu schránek". Takže: na co se můžeme těšit příště?