Vyšlo v Lidových novinách,21.3.2012, jako komentář
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b12/b0321001.php3

Pomohou mobilní kalkulačky?

Náš telekomunikační trh má letitý problém: vysoké ceny mobilní služeb pro koncové zákazníky. Ví se o něm už hodně dlouho - ale teprve v poslední době začal zajímat i někoho dalšího, než jen samotné zákazníky a pár kritizujících novinářů. A tak se honem hledají nějaká řešení. Kromě slibovaného vstupu dalšího mobilního operátora díky aukci (kdoví zda a kdoví kdy) či připuštění virtuálních operátorů (také: kdoví) mají být dalším řešením tzv. kalkulačky. Tedy služby, kterým popíšete svou míru konzumace mobilních služeb (kolik minut provoláte, kolik odešlete SMS či MMS zpráv, kolik mobilních dat přenesete atd. ) a ony vám poradí, který tarif je pro vás nejvýhodnější. V nedávných dnech Český telekomunikační úřad oficiálně posvětil (akreditoval) první takovou kalkulačku, konkrétně Tarifomat.cz. Existují ale i další, jako například kalkulačka dTest, provozovaná Občanským sdružením spotřebitelů Test.

Pravdou je, že takto koncipované služby skutečně mohou pomoci. Konkrétně takovému zákazníkovi, který se nechce či nemůže prokousávat džunglí nabídek tuzemských operátorů, pro kterou je označení "nepřehledná" ještě lichotkou. Jenže to, co kalkulačky nabízí, je primárně řešením jiného problému, jakoby doplňkového či "nadstavbového" nad problémem vysokých cen.

Vysoké výnosy a následně i štědré zisky mobilních operátorů totiž nejsou založeny pouze na celkově vysoké hladině koncových cen, ale jsou zvyšovány i tím, že zákazník využívá dražší tarif, než jaký by mu stačil. Tedy že zákazník vlastně přeplácí již tak drahé služby - protože si nedokázal sám najít takový tarif, který by optimálně vyhovoval jeho potřebám, a místo toho si platí tarif dražší. Takový, který zahrnuje více služeb, než kolik jich zákazník skutečně zkonzumuje, nebo mu za stejnou konzumaci účtuje více, než v rámci jiného tarifu.

Ostatně: jedna stará telekomunikační moudrost říká, že není důležité, kolik toho zákazník provolá, ale kolik se mu toho dá naúčtovat. Operátoři to moc dobře vědí a jsou skutečnými mistry v "optimalizaci" svých výnosů cestou zvyšování toho, co si mohou naúčtovat. A tak různě čachrují se započítáváním kreditu, jeho převodem či propadáváním, pochopitelně vždy ve svůj prospěch. Současně se snaží neustále zvyšovat interval tarifikace (u hovorů), tak aby zákazník platil za co největší kvanta (například za celé minuty), a ne pouze za to, co skutečně provolá (v sekundách). Nemluvě již o dalších praktikách, jakými jsou například dlouhodobé úvazky, pravidla tzv. fair user policy (FUP) a podobné věci, kterými operátoři svazují své zákazníky.

Kalkulačky proto mohou být nesmírně užitečným průvodcem zákazníka touto džunglí, plnou nejrůznějších nástrah, a mohou mu ušetřit opravdu nemalé peníze. Ovšem jen tehdy, pokud se od něj dokáží dozvědět, co vlastně chce a jaké jsou jeho potřeby. Už to samo o sobě je velmi netriviální, protože relevantních faktorů je nesmírně mnoho, a subjektivních kritérií a preferencí může být ještě více. A komu by se chtělo vyplňovat sáhodlouhé a velmi detailní formuláře, že? Jenže jinak to dost dobře nejde: pokud kalkulačka nebude mít dostatek informací o vašich požadavcích a potřebách, nemůže vám nabídnout nic lepšího a "více šitého na míru", než co vám již dlouho podstrkují stále přehnanější a od reality odtrženější reklamy samotných mobilních operátorů.