Vyšlo na Lupě, 15.12.2003
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b03/b1215001.php3

Yellowbox, aneb: počítač od Českého Telecomu

V roce 1999 přišel Contactel s Redboxem, neboli s počítačem na splátky, včetně dial-up připojení na principu Internetu zdarma. Nyní, koncem roku 2003, jej napodobuje Český Telecom, který také chce prodávat počítače na splátky i za hotové, instalované u zákazníka a vybavené dial-up připojením, případně v bundlu s ADSL.

V roce 1999, v době kdy teprve začínal, přišel Contactel se zajímavou marketingovou akcí: nejprve polepil celou republiku billboardy, které avizovaly brzký příchod zázračné "červené krabice". Ta měla "odkrýt mnohá tajemství", "zbavit lidi blbé nálady", či dokonce způsobit že "lidé budou chytřejší", že "cestování bude příjemnější" atd..

Později se z tajemné červené krabice vyklubal počítač, vybavený nejnutnějším základním softwarem a zejména doplněný o dial-upové připojení zdarma, (přesněji: na dnes již zcela běžném principu "Internetu zdarma", tedy jen za telefonní poplatky). V ceně byla také instalace přímo u zákazníka, a podpora skrze hot-line Contactelu. Fakticky se jednalo o 9 různě vybavených počítačů dodávaných společnostmi Compaq (mezitím "absorbované" společností HP) a Comfor. Zákazník si mohl koupit zvolenou variantu RedBoxu buď za hotové, nebo na splátky, začínající již na 999,- Kč měsíčně. Možnost splátkového prodeje (realizovaná ve spolupráci s tehdejší GE Capital Multiservis), v roce 1999 ještě relativně vzácná, byla jakousi předzvěstí dnes tolik rozšířených spotřebitelských úvěrů.

Podrobnosti včetně cen a konfigurací najdete např. v tomto dobovém článku, recenzi jednoho z RedBoxů pak zde.

Nyní, po čtyřech letech od kampaně s RedBoxy, Contactel již počítače neprodává. Jejich ceny mezitím příjemně klesly, a doslova jako "housky na krámě" je prodávají opravdu nejrůznější prodejci, včetně obchodních řetězců a supermarketů. Také splátkový prodej se mezitím osamostatnil do podoby všeobecně dostupných spotřebitelských úvěrů, a samostatně dostupné je i dial-upové připojení k Internetu, na principu Internetu zdarma (tj. pouze za telefonní poplatky).

A právě do této situace na trhu nyní přichází Český Telecom, s oprášenou myšlenkou "bundlu": počítače, se základním softwarem, s dial-upovým připojením, instalací přímo u zákazníka a s možností splátkového prodeje. Co ho k tomu vede?

Proč?

Záměr prodávat na splátky počítače, doplněné telekomunikačními službami a servisem pro koncového zákazníka, avizoval Telecom již koncem listopadu (26.11.2003), na tiskovce kde představil novou podobu ADSL služeb. Tehdy ale o svém záměru neřekl nic dalšího - kromě důvodu, který jej k takovémuto kroku vede. Oficiálně je to snaha odstraňovat hlavní bariéry rozvoje Internetu v ČR, které Telecom nevidí ani tak v ceně telekomunikačních služeb (ty prý jsou až na třetím místě), jako spíše v nezájmu a neinformovanosti lidí, a pak také ve vysoké ceně, resp. neexistenci počítačů v domácnostech. Spekulovat samozřejmě lze i o tom, že Telecom hledá další zdroje příjmů, a celkem pochopitelně se obrací také směrem, který důvěrně zná jeho nový šéf (jako bývalý ředitel Dellu v ČR).

Konkrétní údaje, kterými Telecom dokládá své tvrzení o bariéře v podobě ceny počítačů, jsou následující:

  • Počet domácností v ČR je cca 3,8 mil.
  • PC má 40% domácností
  • Připojení k internetu doma má 24%
  • Do konce roku si internet hodlá pořídit 6% domácností
  • Někdy v budoucnu si jej hodlá pořídit 15% domácností s telefonní linkou
  • Domácnosti, které mají připojení k internetu, mají v 99% mobilní telefon
  • Téměř polovina domácností (48%), které mají pevnou linku, o pořízení internetu vůbec neuvažuje ani v budoucnosti.
  • Nejčastějším důvodem nezájmu o pořízení je:
    • Internet vůbec nepotřebují (80%)
    • Připojují se jinde (33%) - nejčastěji v zaměstnání
    • Nemají vůbec počítač nebo odpovídající počítač (23%)
  • Pořízení počítače a provoz Internetu je drahý, tvrdí 76% z těch, kteří internet nemají.
Jak vypadá nabídka Telecomu?

Konkrétní nabídka počítačů od Českého Telecomu by se měla postupně rozšiřovat. Nyní zahajuje s pěti sestavami počítačů (všechny ceny včetně DPH):

  • Začínám: CPU AMD Athlon 1800, 128 MB RAM, 40 GB HD, graf. karta 32 MB, CD mechanika, monitor CRT 17", Windows XP HOME CZ - vše za 19 000 Kč, nebo na splátky
  • Domů: CPU Intel Pentium 4, 2,66 GHz, 256 MB RAM, 80 GB HD, graf. karta 64 MB, CDRW+DVD mechanika, monitor CRT 17", Windows XP HOME CZ / vše za 29 000 Kč
  • Hraji: CPU Pentium 4, 2,8 GHz, 512 MB RAM, 80 GB HD, graf. karta ATI RAdeon 128 MB, CDRW+DVD, monitor CRT 10", Windows XP HOME CZ - vše za 39 000 Kč
  • Kancelář: CPU Intel Pentium 4, 2,4 GHz, 256 MB RAM, 80 GB HD, graf. karta 64 MB, CDRW+DVD, monitor CRT 17", Windows XP Profi CZ, za 30 700 Kč
  • Notebook: CPU Intel celeron 2 GHz, 256 MB RAM, 30 GB HD, graf. karta 64 MB, CD mechanika, Wi-Fi, Windows XP HOME Edition, za 36 400 Kč.

Všechny varianty zahrnují také analogový modem (56 kbps) a síťovou kartu, zvukovou kartu, disketovou mechaniku, myš, klávesnici atd.

Pokud jde o "další softwarovou výbavu", pak první tři varianty (nikoli "kancelář" a "notebook") mají kromě operačního systému ještě v ceně programový balík, obsahující:

  • Adobe Acrobat Reader
  • MS Works
  • Antivir F-Secure
  • Službu IOL Secure (ovšem jen na 1 měsíc, dále již za 70,- Kč měsíčně)
  • Zoner Media Explorer
  • SW Spasitel (pro obnovu systému)

Pro srovnání, RedBoxy od Contactelu v roce 1999 obsahovaly podobnou SW výbavu:

  • Acrobat Reader 4.0,
  • MS Works 4.5 CZ,
  • MS Publisher 98 CZ,
  • antivir AVG 6.0,
  • elektronické slovníky Lingea.

Stejně jako u RedBoxů v roce 1999, je i nyní součástí "yellowboxů" od Českého Telecomu instalování a zprovoznění počítače přímo u zákazníka. Telecom uvádí, že součástí jeho služby je také "základní zaškolení" uživatele, zhruba v rozsahu jedné hodiny (asi i s instalací a uvedením do provozu, takže jde spíše o předvedení možností, než o nějakou výuku). Důležité je, že pokud si zákazník počítač vyzvedne sám (prodávat se budou mj. v Telepointech) a sám si jej také nainstaluje, ušetří tím 1300,- Kč za instalaci , o které zaplatí méně.

Stejně jako v roce 1999, je i nyní součástí všech variant nabídek počítačů od Telecomu i dial-upové připojení, konkrétně to přes Quick. Jestliže ale v roce 1999 byl "Internet zdarma" od Contactelu (v podobě tehdejší služby Internet Active) dosti převratnou záležitostí (po službě VOLNÝ to byl teprve druhý Internet zdarma) a výrazným přínosem, dnes už tomu tak není. Dnes je u nás běžně dostupných hned několik připojení stejného charakteru, přes různé providery, a zákazníci si mezi nimi mohou sami vybírat. Instalační technik jim standardně instaluje připojení přes Quick.

Zajímavá může být prodloužená záruka, v délce 3 let. K dispozici by měla být i help-line, ovšem nikoli od Telecomu, ale od producentů počítačů. Tudíž zřejmě půjde o standardní služby help-line, jaké by uživatel získal tak jako tak, kdyby si počítač koupil přímo od příslušných výrobců, a nikoli přes Český Telecom.

Také loga na počítačích budou od jejich výrobců, a nikoli Českého Telecomu.

Prodej na splátky

Pokud jde o splátkový prodej, zde je možné volit různé scénáře, maximem by mělo být 48 měsíčních splátek. Standardní splátkový kalendář počítá s akontací ve výši 10 procent (tj. zákazník musí hned na začátku složit 10 procent ceny), a pak 36 měsíčních splátek. Roční procentuelní sazba nákladů na úvěr (RPSN) činí 20,59 procenta. To v praxi znamená, že například u nejlacinějšího počítače za 19 000 Kč včetně DPH zaplatí uživatel ihned 1900 Kč jako desetiprocentní akontaci, a pak 36 splátek po 625 Kč. Dohromady tedy zaplatí 24 400 Kč (a za možnost splácení tak zaplatí navíc 5400 Kč, tj. cca 28,4 procenta výchozí ceny).

Jak vychází srovnání?

Zkusme si nyní alespoň orientačně srovnat nabídku Telecomu s tím, co je běžně dostupné na trhu.

Například nejlacinější sestava "Začínám" od ČTc svými parametry výbavou (až na část SW balíku) přesně odpovídá akčnímu balíku "Allegro 1800D komplet + 17'' monitor" od Autocontu, a jde zřejmě o tentýž produkt (dokonce si přesně odpovídají i obrázky v letáku Telecomu a na webu Autocontu). Rozdíly jsou následující:

  • Autocont prodává sestavu za 16 990 Kč (v rámci slevové akce, s blíže neurčenou dobou trvání), Telecom za 19 000 Kč (vše včetně DPH)
  • Telecom přidává instalaci u zákazníka (bez ní lze jeho cenu snížit o 1300 Kč, tj. na 17 700 Kč)
  • Záruční doba u Telecomu je 3 roky, u Autocontu pouze 2 roky
  • Autocont uvádí v rámci SW výbavy pouze program "Spasitel" (pro obnovu PC), Telecom nabízí navíc MS Works, F-Secure, Zoner Media Explorer, Adobe Reader a na měsíc k vyzkoušení služby IOL Secure.

Potud tedy příklad srovnání "stejného se stejným". Nyní jiný pohled: když bude mít uživatel určitý objem peněz, co za ně může pořídit přes Telecom a co přes někoho jiného, pokud bude chtít dostat "co nejvíce"?

Zde vezmu za základ srovnání sestavu "Domů" od ČTc (za 29 000 Kč), a z druhé strany třeba akční sestavu PC Brave BlueLine W22G6 za 29 999,- Kč (vše včetně DPH), prodávanou právě v řetězci Hypernova (recenze této sestavy nedávno vyšla zde). Počítače v obou sestavách se shodují v rychlosti procesoru (Pentium 4, 2,6 GHz), ve velikosti HD (80 GB), v operačním systému (windows XP HOME), v CD mechanice (CD R/W + čtení DVD), ve vybavení síťovou kartou, modemem atd. Další parametry má ale příznivější sestava PC Brave:

  • operační paměť PC Brave má 512 MB, PC od ČTc jen 256 MB
  • grafická karta PC Brave je GeForce 4 MX440 128 MB DDR AGP 8x s TV výstupem, ČTc uvádí u své sestavy je 64 MB RAM
  • v sestavě Brave je monitor 19", v sestavě ČTc jen 17"

Významné rozdíly jsou ji v další výbavě:

  • počítač Brave Blueline je vybaven TV tunerem, počítač od ČTc nic takového nemá
  • sestava PC Brave obsahuje také multifunkční zařízení HP 1110 (skener, tiskárna, kopírka)

Na druhou stranu ČTc poskytuje instalaci a prvotní zaučení v ceně (resp. možnost snížit cenu o 1300,- Kč při vlastní instalaci). Dále poskytuje v ceně výše popisovaný SW balík (u sestavy PC Brave se mi nepodařilo zjistit, co obsahuje). Obě sestavy nejspíše budou obsahovat také nějaký vypalovací software, patřící již k samotné CD RW mechanice (o něm se ale nezmiňuje ani ČTc).

Na závěr ještě jedno srovnání, a výhodnosti splátkového prodeje. Pro připomenutí: u nejlacinější sestavy "Domů" v ceně 19 000 Kč požaduje Telecom při 10-procentní akontaci 36 splátek ve výši 625 Kč měsíčně. celkem tak zákazník místo původních 19 000 Kč zaplatí ve skutečnosti 24 400 Kč, a parametr RPSN (roční procentuelní sazba nákladů) vychází na 20,59%. Pro srovnání s jinými možnostmi splátkového prodeje jsem stejné výchozí podmínky zadal i do kalkulaček specializovaných finančních společností.

GE Capital : zákazník zaplatí 1900 + 36*660 = 25 560 Kč, ačkoli podle kalkulačky GE Capital vychází RPSN nižší než v případě Telecomu (ale to je nejspíše dáno tím, že GE do něj nezapočítává náklady na vedení účtu)

CCB-Kredit: zákazník zaplatí 1900 + 36 * 687 = 26 632 Kč, a RPSN vychází na 29 procent (kalkulačka).

Home Credit: zákazník zaplatí 1900 + 35* 780 = 29 200 Kč, a RPSN vychází na 35 procent (kalkulačka).

Celkové hodnocení

Z celé nové nabídky PC sestav Telecomu mi vychází, že jím přidaná hodnota (oproti koupi přímo od výrobce či přes jiného prostředníka) je velmi malá, až zanedbatelná. Význam by mohla mít snad jen instalace přímo u zákazníka (a s ní i dovoz až domů) - ale pokud je cílem snižovat bariéry dostupnosti Internetu, zejména pokud jde o pořizovací cenu, pak tipuji že právě ti "nejpotřebnější" si raději počítač přivezou domů a zapnou sami, než aby za to Telecomu platili 1300 Kč. Podstatná by mohla být průběžná podpora uživatelů v jejich práci s počítačem a Internetem, ale tu Telecom neposkytuje (zákazníci mohou volat jen na help-line výrobců svých počítačů). Ani softwarový balík nijak neoslňuje - vedle freewaru, který si uživatel může stáhnout a nainstalovat sám, a softwaru přímo od výrobce (např. SW Spasitel) je zde navíc jen Zoner Media Explorer, a pak samozřejmě MS Works. Místo této ořezané verze kancelářského balíku "pro chudé" však uživatel minimalizující své náklady může mít "celé" kancelářské balíky úplně zdarma (např. StarOffice, PC Suite atd.).

Pokud jde o ceny, pak z uvedeného letmého srovnání mi vychází, že Telecom jako přeprodejce není ani lacinější (viz srovnání s Autocontem), ani nenabízí největší hodnotu za stejné peníze (viz srovnání s akční sestavou PC Brave). Naopak podmínky splátkového prodeje přes Telecom vychází o něco málo výhodnější - například ve srovnání se zcela standardní nabídkou GE Capital zaplatí uživatel Telecomu při stejném způsobu splácení o 1160 Kč méně, což odpovídá necelým 5 procentům rozdílu výsledné částky. Ovšem na trhu jsou i další finanční produkty, a detailnější srovnání by patřilo spíše některému finančnímu serveru.

Proč by tedy uživatelé měli nakupovat své počítače přes Telecom, a ne skrze jiné kanály? Čím je Telecom naláká a přesvědčí, aby šli nakupovat právě k němu? Jak se bude dařit Telecomu, který teprve vstupuje, jako nový hráč, na trh který již je skutečně a důsledně liberalizovaný? Jak se vyrovná s nepříliš dobrým "image", které si vybudoval u široké veřejnosti coby monopolní a dnes dominantní telekomunikační operátor? Nové vedení Telecomu na takovéto otázky jistě zná odpovědi, já nikoli .…

Pro úplnost ještě dodám, že Telecom avizuje také "balíčky", tvořené sestavou PC a zřízením nové pevné linky (klasické nebo ISDN), nebo ADSL připojení. Jejich přesnou podobu a cenu neuvedl, ale mělo by se jednat o prostý součet momentální ceny zřízení linky či přípojky (např. momentální cenovou akci) a samotné PC sestavy.