Vyšlo na Lupě, 14.1.2003
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b03/b0113001.php3

Fórum bude i o ADSL

Jednání Fóra pro dial-up přechází do ekonomické fáze a myšlenka paušálního zpoplatnění si (snad) už razí cestu, byť stále ještě není vyhráno. Na pořad jednání přichází i ADSL, ekonomické řešení dial-upu bude jeho existenci brát v úvahu. Společnost SkyNet jako první oznamuje plánované spuštění ADSL služeb.

O jednání Fóra pro vytáčený přístup k Internetu jsem zde na Lupě psal naposledy hned po novém roce, 3. ledna 2003, v článku Re: paušál, či ne? , kde šlo hlavně o vysvětlení podstaty požadavku na 24-paušál. Od té doby došlo k dalšímu významnému vývoji - k jednání Řídícího výboru fóra, minulý čtvrtek 9.1.2003. Na vysvětlenou oč jde: samotné jednání Fóra pro dial-up probíhá ve skupinách, které jsou (zatím) dvě: technická a ekonomická. V rámci nich se jedná, hledají se společně přijatelná řešení, případně dělají kompromisy, ale vždy mohou zůstat některé body, kde se nepodaří najít konsensus. V takovém případě vzniká rozpor (případně rozpory), ke kterým(i) se jde právě na Řídící výbor fóra k rozsouzení. Řídící výbor je aktuálně sedmičlenný, a má toto složení:

  • předseda ČTÚ
  • předseda APVTS
  • předsedové komisí Fóra (ekonomické a technické)
  • zástupce akademické sféry (z ČVUT)
  • zástupce NIX.CZ
  • zástupce Sdružení ochrany spotřebitelů

Stejný model, s Fórem kde se řešily technické a ekonomické otázky v pracovních skupinách a rozpory pak na Řídícím výboru, se již dříve osvědčil v případě implementace služeb volby operátora (v obou variantách CS i CPS) a přenositelnosti čísla. Tehdy ale ještě nebyli ve Fóru zastoupeni uživatelé (dnes tam jsou zástupci 4 občanských sdružení, která o to projevila zájem), a také se hledalo pouze jedno řešení (volby operátora, resp. přenositelnosti). Nyní se hledá více nových modelů připojení k Internetu, které by následně mohly být realizovány.

O čem byl čtvrteční Řídící výbor

Čtvrteční jednání Řídícího výboru se týkalo především dosavadních výsledků technické pracovní skupiny, které již dospělo do fáze, kdy se podařilo vyřešit všechny rozpory kromě tří. S těmi se tedy šlo na čtvrteční jednání se žádostí o rozhodnutí. Čeho se tyto rozpory týkaly? Dva byly opravdu velmi technické a byly to rozpory mezi Telecomem na straně jedné a alternativními operátory a ISP na straně druhé. Aniž bych chtěl čtenáře zatěžovat technickými detaily, dovolím si vystihnout formální podstatu obou bodů:

  • V jednom šlo o to, že půlka stávající sítě ČTc (postavená na technologii jednoho výrobce) umí cosi, co druhá půlka (na zařízení od jiného výrobce) neumí. Alternativní operátoři a ISP požadovali, aby tedy Telecom nabízel příslušné řešení v různé podobě, v závislosti na geografické poloze (tam kde to jde). Naopak postoj Telecomu byl takový, že by měl nabízet jen řešení které je všude stejné (na celém území státu), což v daném případě představovalo určité "minimum", nevýhodné právě pro alternativní operátory a ISP. Během projednávání pak došlo na to, že geografická závislost poskytovaných služeb není žádnou raritou (například ani ADSL nebude najednou dostupné všude, nemluvě o dlouhé koexistenci analogových a digitálních ústředen, které také nabízely různé možnosti). Po diskusi před Řídícím výborem nakonec Telecom tento rozpor stáhnul.
  • Druhý rozpor mezi ČTc a AO/ISP se týkal termínu dostupnosti signalizace SS7 na místních ústřednách. Opět bych nechtěl zabíhat do technických detailů, bylo by to na samostatný článek, proto jen stručně: AO/ISP požadovali termín "do šesti měsíců", Telecom se dušoval že na to potřebuje 12 měsíců. Bylo zajímavé a poučné sledovat argumentaci Telecomu, opírající se o mnoho tvrzení včetně dodacích lhůt subdodavatelů, nedostatku odborníků atd. Když se zástupci Telecomu náležitě "vypovídali", předseda ČTÚ nalistoval a přečetl dopis, který mu 9.11.2001 poslal tehdejší generální ředitel Klíma. V něm sám psal, že zavedení signalizace SS7 na místních ústřednách bude trvat 6 měsíců od oznámení (vznesení požadavku). Ani pod tíhou tohoto argumentu však přítomní zástupci Telecomu nestáhli svůj rozpor a tak později došlo na hlasování Řídícího výboru. To potvrdilo termín "do šesti měsíců", dokonce měřeno od počátku tohoto roku, tj. do června 2003.

Jak dopadnul paušál?

Třetí rozpor byl rozporem mezi Českým Telecomem a platformou ZUI (Zástupci uživatelů Internetu) a týkal se paušálního zpoplatnění. Byl vyústěním dlouhých diskusí, které se na toto téma odehrávaly během dosavadního jednání Fóra, a jejichž podstatu jsem se snažil vystihnout již v předchozích článcích (přehled). Stručný nástin celého vývoje je následující:

  • První reakce Telecomu na termín "paušál" byly zcela odmítavé, s poukazem na to že jejich síť není dimenzována na trvalé "visení" koncových zákazníků.
  • Teprve postupně se zástupcům ZUI dařilo přesvědčit ostatní, že se nejedná o možnost "trvalého visení", ale o paušální způsob zpoplatnění - a že problém s nebezpečím přetížení sítě by se dal řešit obdobně jako v zahraničí, tj. odpojováním uživatelů po určité době souvislého připojení (viz článek Re: Paušál, či ne? ).
  • Možnost řešit případné přetížení sítě skrze odpojování uživatelů se ukázala být dalším těžko stravitelným oříškem pro poskytovatele služeb. Telecom rovnou řekl "ne", a ani alternativním operátorům se to moc nelíbilo.
  • Platforma ZUI přišla s myšlenkou odpojování nikoli jako s něčím, co by požadovala, ale jako s řešením které je ochotna připustit - aby se vyřešil existující problém (nebezpečí zahlcení sítě), a jednání o paušálním způsobu zpoplatnění neskončila již v technické části konstatováním, že by to síť neunesla.
  • V průběhu jednání s ukázalo, že skutečná úzká hrdla nebudou ani tak v hlasové síti (Telecomu), jako až na úrovni tzv. portů (kde hlasový provoz přechází do datového).
  • Alternativní operátoři a ISP sami identifikovali hlavní překážku toho, co jim brání v paušálním zpoplatnění koncového zákazníka: jde jim o paušální vstupy, především o paušální způsob zpoplatnění tzv. originace hovorů. Ty jim zase ale Telecom těžko poskytne, pokud nebude mít nějakou rozumnou záruku, že to nezpůsobí přetížení jeho sítě ….

Zpět nyní k "paušálnímu" rozporu, který šel na jednání Řídícího výboru: nebyl vlastně o tom, zda paušál ano či ne, ale o tom, zda připadá v úvahu řešení používané ve světě. Tedy zda může být poskytována služba, při které může být uživatel po určité době násilně odpojen (samozřejmě za předpokladu, že to bude zakotveno v podmínkách poskytování příslušné služby, zákazník o tom bude informován, bude s tím souhlasit atd.). ZUI to navrhovala jako možné technické řešení existujícího problému, postoj Telecomu k této možnosti byl odmítavý. Vyjádření AO/ISP bylo takové, že nutnou podmínkou je paušální zpoplatnění originace hovorů (tzv. FRIACO), a že možnost odpojování připouští jako legitimní variantu, byť krajní (a preferují motivování uživatelů ekonomickým způsobem, tj. cenovým modelem). Samotná formulace rozporu se přitom dožadovala toho, aby se Řídící výbor vyjádřil k celé problematice rozpojování a k celkové problematice paušálů.

Diskuse před Řídícím výborem fóra dospěla k tomu, že o žádný faktický rozpor nejde (a ten byl také posléze stažen). Celkem jednoznačně se přiklonila k názoru, že paušální způsob zpoplatnění je žádoucí, a že je především ekonomickou záležitostí a mělo by se o ní jednat na ekonomické části fóra. Pokud jde o možnost odpojování, zde jsem nezaznamenal žádné formální stanovisko, ale celkové vyznění interpretuji tak, že je to věc koncových účastníků (tj. vztahu mezi ISP jako poskytovatelem služby a jeho koncovým zákazníkem).

Paušální zpoplatnění tedy nebylo na jednání Řídícího výboru Fóra smeteno ze stolu. Interpretoval bych to spíše opačně, jako podporu tohoto principu a popud k dalšímu jednání o jeho konkrétní realizaci na půdě ekonomické komise. Vyhráno ale rozhodně ještě není, ekonomická jednání určitě budou velmi ostrá (až dojde na konkrétní náklady, další podmínky atd.).

O paušálu i o ADSL

Další výsledek čtvrtečního jednání Fóra vzešel z bodu "různé". Jednalo se o otázku ADSL, a to konkrétně ve dvou směrech:

  • Založení další pracovní skupiny v rámci Fóra, která by řešila problematiku ADSL
  • Započítání vlivu, který bude mít zavedení ADSL na poptávku po dial-up připojení.

Pokud jde o založení samostatné pracovní skupiny pro ADSL, zde návrh vzešel od ZUI (zástupců uživatelů), a upřesněním že by bylo vhodné počkat do konce měsíce na to, jak se vyjasní situace s velkoobchodní nabídkou ADSL služeb od ČTc (viz též článek ADSL od Telecomu: Stále oblačno a Proč není nabídka ADSL? ). Tento požadavek byl Řídícím výborem akceptován.

Má ADSL vliv na dial-up?

Za velmi povzbudivý výsledek čtvrtečního jednání Řídícího výboru Fóra považuji jeho rozhodnutí ohledně započítání vlivu ADSL na připravovaný paušál u dial-upu. Fakticky jde o to, že pokud by se nevzalo v úvahu, že ADSL "odvede" určitou část zájemců o Internet (dokonce asi těch neintenzivnějších), pak by "nastavení" podmínek paušálu u dial-upu zřejmě muselo být jiné než když bude možné počítat s tím, že koncový zákazník bude mít na výběr mezi dial-upem a ADSL.

Jakékoli zmínky o vlivu ADSL však na dosavadních jednáních Fóra byly vždy smeteny ze stoly tvrzením, že mandát Fóra je pouze pro dial-up a netýká se ADSL. Telecom také zpočátku prosazoval názor, že dostupnost ADSL nebude mít žádný vliv na dial-up - v jednom z prvních pracovních materiálů na otázku o tomto vlivu odpověděl tak, že "analýzy trhu … ukazují, že alternativní technologie (převážně ADSL) zásadně v krátkodobém a střednědobém časovém horizontu neovlivní dynamiku trhu dial-up internetu, tzv. nevede k nižšímu využívání či poklesu nárůstu provozu dial-up internetu". Teprve s postupem času pak zástupci Telecomu změnili svůj postoj a připustili vliv ADSL na poptávku po dial-upu.

Řídící výbor Fóra se na svém čtvrtečním jednání jednoznačně přiklonil k tomu, aby vliv ADSL byl vzat v úvahu na ekonomické komisi. Dokonce se vyjádřil v tom smyslu, že "apeluje" na to, aby se tak stalo.