Vyšlo na Lupě, 5.9.2002
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b02/b0905001.php3

Telekomunikace: Blýskání na lepší časy

Včerejší den se nesl v duchu prvních ohlasů na úterní verdikty regulátora. Pouze Telecom je hodnotí negativně, ostatní je vítají a očekávají pokles cen a větší konkurenci. Ta již začíná narůstat, objevily se dvě další nabídky hlasových služeb na bázi volby operátora. Obě již zahrnuji i místní hovory!

Úterní cenové rozhodnutí regulátora, který stanovil novou výši propojovacích poplatků (viz včerejší článek "Regulátor se konečně rozhoupal"), včera komentovala většina významných hráčů na našem telekomunikačním trhu. Zprávy o změnách poplatků se dokonce dostaly i do hlavního večerního zpravodajství ČT1, kde se k novému kroku regulátora předběžně vyjádřil i tiskový mluvčí Telecomu Vladan Crha:

Domníváme se, že to bude mít negativní dopady na celý telekomunikační trh, nicméně konkrétní důsledky teď zodpovědně zkoumáme a analyzujeme i případné další kroky.

Uvidíme, jaké "další kroky" Telecom přichystá. Kéž by to bylo sportovní přijetí hozené rukavice a snížení vlastních koncových cen, a nikoli další pokus o "zvrácení" jako u Internetu přes propojovací bod (viz článek "Zvrácená logika Telecomu") či dokonce tahání regulátora po soudech.

Ostatní operátoři se podle očekávání vyjadřovali kladně. Například Contactel vydal tiskovou zprávu, ve které její šéf Michal Čupa říká:

Po několikaměsíčním čekání na zavedení modelu LRIC jsme se konečně dočkali cen, které jsou stanoveny správnou a perspektivní metodikou

a

Alternativní operátoři budou moci účinněji konkurovat dominantnímu provozovateli i sobě navzájem a poměry na trhu budou spravedlivější.

Tiskovou zprávu vydala i společnost Tele2. Její marketingový ředitel Lukáš Kubín konstatoval:

"Jedná se o velmi pozitivní krok, který zástupci telekomunikačního trhu dlouho napjatě očekávali. Již nyní je zřejmé, že bude mít jednoznačně pozitivní efekt na ceny pro naše koncové zákazníky a přispěje tak k dalšímu rozšíření liberalizace"

Současně s tím tisková zpráva Tele2 naznačuje, že její teprve velmi nedávno oznámené ceny hovorů skrze volbu operátora by mohly dále poklesnout:

Očekáváme, že včerejší rozhodnutí ČTÚ ovlivní naše ceny již v blízké budoucnosti. Ty pak budou pro zákazníky ještě příznivější …

Nově stanovená výše propojovacích poplatků se obecně týká všech hovorů končících v pevné síti, tedy také hovorů vedených z mobilních sítí do sítě pevné. Proto i mobilním operátorům zde vzniká určitý prostor ke snižování cen - a již včera se v reportáži ČT1 v tomto smyslu vyjádřil i T-Mobile, ústy svého tiskového mluvčího Jiřího Hájka:

V současné době zvažujeme že snížíme zákaznické ceny, minimálně to bude v úrovni toho rozhodnutí, to znamená v řádech desítek haléřů

Nejrezervovanější hodnocení z tábora alternativních operátorů nakonec poněkud překvapivě přišlo od Aliatelu, který u nás nabídnul hlasové služby skrze volbu operátora jako úplně první (byť jen pro firmy). Podle mluvčí Aliatelu Martiny Kemrové představují nové ceny propojení rozumný pokles oproti stávajícímu stavu.

"Stále však platí, že ceny za propojení jsou v ČR podstatně vyšší než v zemích EU," uvedla Kemrová s tím, že Aliatel s novými cenami již dávno počítal a proto zatím nepředpokládá změnu cen pro koncové zákazníky.

Už i Contactel

Bezprostředně po nejnovějším verdiktu regulátora se na našem trhu objevily hned dvě nové nabídky hlasových služeb, poskytovaných skrze volbu operátora (po již zmiňovaných nabídkách Aliatelu a Tele2).

Jednou z nich je služba "Linka 1055", kterou uvádí na trh Contactel. Je zajímavá tím, že zahrnuje také místní hovory! Sice za minutovou cenu, která se zase až tolik neliší od cen Telecomu (viz tabulka), ale na druhou stranu je to důkaz, že i místní hovory skrze volbu operátora jsou schůdné. Contactel přitom používá stejnou definici místního hovoru jako Telecom (po přečíslování bude volání v rámci celých jednotlivých krajů považovat za místní), ale slibuje jednu zajímavou výjimku, která by pro některé zákazníky mohla být dosti významná: za místní hodlá považovat i hovory mezi Prahou a Středočeským krajem.

Špička (7:00-19:00) Mimo špičku (19:00-7:00)
Místní hovory 1,30 / 1,37 Kč 0,65 / 0,68 Kč
Meziměstské hovory 2,35 / 2,47 Kč 1,35 / 1,42 Kč
Do mobilních sítí ČR 4,90 / 5,15 Kč 4,90 - 5,15 Kč
Hovory v síti Contactel 1,10 /1,16 Kč 0,60 / 0,63 Kč
Ceny služby Linka 1055 (bez 5% DPH / včetně 5% DPH)

Poněkud odlišná je u Contactelu i časová tarifikace jeho místních hovorů. Stejně jako Telecom si sice vždy naúčtuje první dvě minuty celé, ale pak již pokračuje po vteřinách (zatímco Telecom po celých minutách). Ostatní hovory Contactel zpoplatňuje vždy celou první minutou, a pak po vteřině.

Důležité je jistě i "pokrytí" , neboli dostupnost služby v různých lokalitách. Zatímco například Tele2 ohlásil rozjezd jen v Praze, Brně a Ostravě, Contactel uvádí že pokrývá celou ČR.

Pro domácí uživatele je naopak nepříjemnou zprávou to, že nabídka Contactelu má minimální "povinnou konzumaci" - musíte protelefonovat každý měsíc přes 500 Kč (jinak vám je Contactel stejně naúčtuje). Navíc zde existuje i minimální časový úvazek, který se ale liší podle toho, jakou variantu služby Linka 1055 si zákazník vybere.

Dialer
Ve variantě "Základní" musíte před každým hovorem vytáčet krátkou předvolbu (oněch 1055) sami, a musíte se Contactelu uvázat nejméně na 3 měsíce. Ve variantě "profesionální" dostanete od Contactelu zapůjčené zařízení (tzv. dialer, viz obrázek), které bude příslušný prefix vytáčet za vás. Za to se ale musíte Contactelu uvázat nejméně na 6 měsíců.

U obou variant dostává zákazník zdarma, jako součást služby, také detailní výpis hovorů - byť jen po Internetu, skrze službu Setbox. Zajímavostí je i výrazně nižší sazba za hovory výlučně v rámci sítě Contactelu.

Už i eTel

S nabídkou hlasových služeb skrze volbu operátora přichází (od října) i společnost eTel, tradičně se orientující výhradně na firemní zákazníky. Její nabídka služby eTel Easy Call, s předvolbou 1010, má dokonce 4 různé varianty:

  • 1010 Standard - základní varianta, výhodné ceny na meziměstská volání, na volání do mobilních sítí a na zahraniční volání.
  • 1010 Express - pro klienty, kteří volají často a krátce. Služba má sekundovou tarifikaci od začátku hovoru (s výjimkou místních)
  • 1010 Plus - pro zákazníky, kteří uskutečňují dlouhá obchodní volání
  • 1010 EU - pro zákazníky, kteří volají nejčastěji do zemí Evropské unie (ale nejen tam).
1010 Standard 1010 EU 1010 Plus 1010 Express
Zpoplatnění 60+1 60+1 120+1 1+1
Meziměsto - špička 2,55 2,71 2,05 2,90
Meziměsto - slabý provoz 1,80 2,05 1,44 2,05
Mobilní sítě ČR 4,80 4,98 3,88 5,70
Ceny eTelu za meziměstské hovory a hovory do mobilních sítí (všechny ceny jsou bez DPH)

Všechny tyto varianty přitom zahrnují i místní hovory, u kterých se vždy platí celé první dvě minuty a dále po sekundách. Sazba je ve všech variantách stejná: 1,28 Kč za minutu ve špičce a 0,85 Kč mimo špičku (bez DPH). Tyto místní hovory však eTel zatím nabízí jen v TO Praha, v ostatních se teprve připravuje.

Orientaci eTelu na firemní klientelu nezapřou ani další podmínky: povinností je minimální "povinná konzumace" ve výši 1000,- Kč měsíčně, a jednorázový aktivační poplatek ve výši 999,- Kč. V rámci zaváděcí marketingové kampaně je ale tento aktivační poplatek do konce roku nulový. Jinou "akční slevou" jsou hovory do délky 10 sekund, poskytované v tarifu 1010 Express zcela zdarma, či 10% sleva na hovory delší jak 10 minut v tarifu 1010 Plus.

Nové tarify sice mají vstoupit v platnost až k 1.10.2002, ale služba prý funguje již dnes (zatím v Praze a v oblasti Středních Čech), a stávající zákazníci eTelu již jsou na ni přepojováni.

K podrobnějšímu srovnání těchto dvou i dalších nabídek, poskytovaných skrze volbu operátora, se ještě vrátím.