Vyšlo na Lupě, 4.2.2002
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b02/b0204001.php3

Zvolte si svého PříTele!

Když Český Telecom dává nějakou slevu, proč ji nevyužít? Služba PříTel umožňuje telefonovat na 3 vybraná místní a meziměstská čísla se slevou 10 až 15 procent. Než se ale pro ni rozhodnete, seznamte se důkladně s pravidly této služby a sami si spočítejte, zde se vám PřáTelství s Telecomem vyplatí.

Nové cenové programy Českého Telecomu, platné od 1.2.2002, mají několik zajímavých částí a aspektů. Jedním z nich je i možnost získat slevu na volání na vybraná čísla, na která telefonujete častěji. U cenových programů pro fyzické osoby má tato možnost (služba) název PříTel, u cenových programů pro firmy se jmenuje TeamTel.

Výše slev, kterou tyto služby poskytují, není nijak závratná, ale přesto může být zajímavá: 15% procent na volání ve špičce, 10% na volání mimo špičku. Týká se však pouze místních a meziměstských volání na čísla v síti Českého Telecomu (a tudíž se netýká například připojování k Internetu, volání na čísla jiných operátorů, či volání do mobilních sítí). Vybrat si přitom můžete tři čísla, v libovolné kombinaci místních a meziměstských.

Kolik stojí sleva?

Máte-li zájem o využití služby PříTel, jistě vás bude zajímat zda je tato možnost poskytována zcela zdarma, nebo zda něco stojí. Odpověď je následující:

  • pokud jste zvolili cenový program HOME MINI, můžete využívat služby PříTel, ale budete za její používání platit: 29,- Kč měsíčně (samozřejmě navíc k měsíčnímu paušálu 190,- Kč) . Můžete si tedy sami spočítat, zda se vám takováto sleva vůbec vyplatí.
  • pokud jste se rozhodli pro cenové programy HOME MAXI, HOME MAXI PLUS, ISDN2 Standard Plus, ISND2 Maxi, ISND2 Maxi Plus, pak nebudete za používání služby PříTel platit nic (nic navíc k vašemu měsíčnímu paušálu).
  • zajímavá je situace v případě, že jste si ponechali cenový program HOME STANDARD (zřejmě nejrozšířenější), nebo se rozhodli pro HOME INTERNET, ISDN2 Basic, či ISDN2 Standard. Pokud se podíváte do základních informačních materiálů o těchto cenových programech, například na webové stránky ČTc, najdete zde tvrzení že služba PříTel je taktéž zdarma:

Originál zde

Důležitá je ale poznámka pod čarou, která říká:

Službu PříTel lze nyní získat v rámci mimořádné nabídky zdarma. Jedná se o volitelnou službu.

Pokud se podíváte na podrobný ceník na webu Telecomu (zde konkrétně pro HOME STANDARD), najdete tam již údaj o tom, že tato služba přijde na 29,- Kč měsíčně (tedy stejně jako u tarifu HOME MINI).

Originál zde

Opět s poznámkou pod čarou o tom, že

od 1 .2.2002 bude probíhat časově omezená promotion akce. Účastníci, kteří si službu v období akce objednají, ji budou mít ZDARMA.

Jak to tedy přesně bude? Z obou ukázek vyplývá, že poskytování služby PříTel zdarma (u tarifů HOME STANDARD, HOME INTERNET, ISDN2 Basic a ISDN2 Standard) je pouze dočasné a nikoli trvalé. Jak dlouho ale bude tento stav trvat? To je plně v rukou Telecomu, který zatím nic konkrétního neříká. Když jsem se na to ptal na tiskovém oddělení, dostal jsem jako odpověď pouze odhad, že by tento stav mohl vydržet alespoň do září t.r.

Pokud se tedy budete rozhodovat zda službu PříTel využít, mějte na paměti tuto neurčitost. Jakmile se Telecom rozhodne ukončit svou "promotion akci" (či: mimořádnou nabídku), vám rázem stoupne měsíční paušál o dalších 29,- Kč (pokud si PříTele včas neodhlásíte).

Kolik stojí změna?

Skutečnost, že u některých cenových programů nebude služba PříTel trvale zdarma, Telecom sice neskrývá, ale také na to podle mého názoru příliš nepoukazuje (viz ony poznámky pod čarou a dosud neznámá délka mimořádné nabídky). Ještě horší je to ale s informováním o dalších nákladech na tuto službu.

Telecom si totiž za každou změnu vybraných telefonních čísel účtuje 52,50 Kč! Naštěstí ne za každé jednotlivé číslo, ale za každou operaci změny nastavení (ať už si necháte změnit 1, 2 nebo 3 čísla).

Tuto informaci jsem ale nenašel v žádném ceníku Telecomu. Dozvěděl jsem se ji teprve od tiskového oddělení ČTc v odpovědi na můj dotaz. Následně jsem se ji snažil nalézt i na webu Telecomu, abych zjistil zda o ní ČTc vůbec informuje. Nakonec jsem ji našel - v dokumentu "Často kladené otázky - FAQ". Nikde jsem však nenašel žádnou zmínku o tom, zda se tento poplatek týká či netýká prvního nastavení při zřízení služby, a tak jsem se znovu zeptal - první nastavení je prý zdarma.

Vyplatí se PříTel?

Pokud budete za službu PříTel platit oněch 29 korun měsíčně (a zanedbáme-li spíše jednorázové částky 52,50 Kč za nastavení), pak se vám vyplatí pouze tehdy, pokud na vámi vybraná čísla protelefonujete měsíčně alespoň 194,- Kč ve špičce na standardním hovorném (protože při nominálních 194,- Kč zaplatíte po slevě 15 procent na hovorném jen cca 165,- Kč, tj. méně o oněch 29,- Kč, které ale zaplatíte stejně, navíc k měsíčnímu paušálu). Mimo špičku to vychází tak, že na zvolená čísla musíte provolat nejméně 290,- Kč na standardním hovorném (pak po slevě 10 procent zaplatíte 261,- Kč a ušetříte oněch 29,- Kč).

Pokud vlastníte cenový program HOME MINI, pak při takovéto "minimální útratě" už jste vysoko nad volným kreditem a zbytečně utrácíte peníze za dvojnásobné hovorné (a vyplatí se vám přejít aspoň na HOME STANDARD). Proto si dovolím vyjádřit názor, že služba Přítel u HOME MINI se nevyplatí nikdy.

Pokud máte HOME STANDARD, máte stejný hovorový kredit 90,- Kč jako u HOME MINI, ale když jej překročíte, voláte již za "normální hovorné". Dnes za PříTele ještě měsíčně nic neplatíte, ale v budoucnu budete. Pokud by se vám měl vyplatit, musíte tak jako tak provolat měsíčně skoro tolik, kolik máte v cenovém programu HOME MAXI na volném kreditu (280,- Kč) - a to jen na tři zvolená čísla, nemluvě o ostatních voláních! To už pak asi stojí za zvážení přechod na HOME MAXI. S ním už také nebudete závislí na tom, kdy Telecom ukončí svou mimořádnou nabídku a začne si vás kasírovat za poskytovanou slevu.

Jak si PříTele objednat?

Pokud se (s vědomím více uvedených skutečností) pro službu PříTel rozhodnete, jakým způsobem si ji můžete aktivovat? Možnosti jsou následující:

  • Telefonicky na 0800 123456 nebo 0800 15 15 15
  • Vyplněním předtištěného formuláře v prodejních místech Telepoint
  • (v brzké době) na WWW stránkách Telecomu (http://www.telecom.cz)

Pokud si budete službu zařizovat telefonicky, počítejte s tím že budete dotázáni na rodné číslo a adresu majitele pevné linky.