Vyšlo na Lupě, 11.9.2000
Vytištěno z adresy: http://www.earchiv.cz/b00/b0911001.php3

FWA 26 GHz: Už je rozhodnuto!

Tendr na 3 celostátní licence na sítě FWA v pásmu 26 GHz už zná své vítěze: Broadnet, GiTy/Star ONE a Nextra. Český telekomunikační úřad velmi rychle potvrdil doporučení řídícího výboru a zahájil správní řízení vedoucí k udělení licencí.

Výběrové řízení na 3 celostátní licence FWA pokračovalo ve dnech 28 a 29 srpna prezentací jednotlivých nabídek, po kterém někteří uchazeči zveřejnili část z toho, co nabízí a slibují (viz tento článek zde na Lupě). Dalším pokračováním bylo zasedání řídícího výboru tendru, které se konalo v pátek 1. září. O všech předchozích zasedání se na web-u ČTU objevila alespoň stručná informace pro tisk (viz zde), ale o tomto konkrétním zasedání se oficiálně dosud neobjevilo nic. Jedinou informací o průběhu se tak stal článek na Mobil serveru (viz zde), který přinesl pouze neoficiální (rozuměj: zákulisní) informace o tom, že do dalšího posuzování postupuje z 12 přijatých nabídek šestice, a v ní jsou na prvních místech nabídky společností:

  1. Broadnet
  2. GiTy/Star ONE
  3. Nextra

Přesně o týden později, v pátek 8. září, se schází další zasedání řídícího výboru, na kterém bylo provedeno souhrnné vyhodnocení nabídek a stanoveno výsledné pořadí (shodné s tím, které už dříve "prosáklo" skrz Mobil server). Ještě týž den, tj. v pátek 8. září, pak ČTÚ akceptuje doporučení řídícího výběru a vyhlašuje zmíněnou trojici vítězů. S nimi pak zahajuje další krok, kterým je správní řízení o udělení licence. Oficiálně o tom informuje tiskové prohlášení ČTÚ, které se objevuje na jeho web-u v neděli večer (zde).

Co říkají pravidla tendru?

Skutečnost, že ČTU zahajuje správní řízení s vítězi tendru, je třeba chápat jako logické vyústění celého výběrového řízení, nalinkovaného stanovenými pravidly. Tato pravidla explicitně říkají:

Na základě vyhodnocení výběrového řízení podle odst. g) vydá Český telekomunikační úřad třem vítězným předkladatelům ve správním řízení licence ke zřízení a provozování sítí FWA v České republice.

Vyhodnocení přitom prováděl řídící výbor jmenovaný ministrem dopravy a spojů (složení lze nalézt zde), ale jeho výstupem bylo pouze doporučení, zatímco finální verdikt přísluší samotnému ČTÚ. Viz opět příslušná pasáž z pravidel tendru:

Konečné rozhodnutí v této věci přijímá Český telekomunikační úřad a sděluje je příslušnému předkladateli nabídky.

To je tedy významná změna mj. oproti předchozímu tendru na třetí mobilní licenci, kdy definitivní rozhodnutí bylo (ještě podle starého telekomunikačního zákona) na ministrovi dopravy a spojů.

Co následovalo?

První informace o výsledcích celého tendru (přesněji: o rozhodnutí ČTU, nikoli pouze o doporučení řídícího výboru) se objevila na iDNES již v pátek (zde). Po tomto článku, který svým obsahem vcelku dobře vyjadřoval podstatu celé věci, vychází v sobotním tištěném deníku MF Dnes článek úplně jiného kalibru. Je nadepsaný "Telecom dostane první protivníky" a prezentuje sítě FWA výhradně jako alternativu pro klasickou (pevnou) telefonní síť - což je dosti velké nepochopení celé podstaty sítí FWA, které jsou spíše celou platformou pro poskytování "širokopásmových služeb" (klasické telefonní služby samozřejmě mohou zprostředkovat také). Navíc článek obsahuje i některá zcela nerealistická tvrzení - například již v úvodu slibuje, že "během tří měsíců si každý bude moci vybírat, s jakou firmou bude brouzdat po internetu nebo telefonovat". To je zcela "mimo mísu" jak z hlediska termínu, tak i z hlediska slibovaného pokrytí - sítě FWA zřejmě nebudou vytvářet plošné pokrytí úplně celého území, jako o to usilují například mobilní telefonní sítě (tak aby si "každý mohl vybrat"), ale budou plošně pokrývat jen hustěji obydlené lokality.

V sobotu již také stihnul zareagovat první z úspěšných uchazečů (Nextra, v pořadí třetí), který vydává svou tiskovou zprávu. Zveřejněna byla např. na Mobil serveru (zde)

Jediným přetrvávajícím prvkem neurčitosti, který by stále ještě mohl ovlivnit vyhlášený výsledek, je odvolání Českého Telecomu k Ústavnímu soudu (konkrétně: jeho ústavní stížnost proti postupu ČTÚ, kterou předložil 4. září). Podstatou sporu je to, zda ČTÚ mělo právo stanovit takové podmínky jaké stanovilo (a na základě kterých pak vyloučilo nabídku Českého Telecomu jako nezpůsobilého předkladatele).